0 medlemmar och 56 gäster tittar på detta ämne.
Jahopp då har man sparkat igång pumpen efter en lång sommar, det skall nu bli intressant hur och om pumpen klarar mitt behov, Energicentra påstår att den skall klara större delen av varmvatten och värme so far so god studs på återhörande./Tomas Ö-sund
Hmm lite fundersam blir man när pumpen går nästan på högvarv det är 10+ ute och det går nästa inte ut någon värme på elementen, det känns som den går lite hårt bara för att värma tank och lite varmvatten i slinga, jag ökade på dgs effekten med ca 20kw när jag slog igång pumpen, i sommar så har pumpen varit avstängd och varmvatten har producerats genom vanlig vv beredare.. skall det vara så den ger ju bra värme på rören men går konstant. Man blir ju lite skraj om den går hårt nu när det är så varmt hur skall det då bli när det blir kallt?
jag tror du har något problem med pumpen eller att du trots alt styr ut VV till radiatorerna, jag har haft min Energicentra på hela sommaren, producerat (förvärmt till strax under 50 grader, sedan toppat med VV-beredare), 4 i hushållet, långa duchar och bad 3-4 gg veckan pumpen har tagit ca 100 Kwh/månad för dettaMvhSvante
Citat från: stam60 skrivet 17 september 2009, 19:53:00Jahopp då har man sparkat igång pumpen efter en lång sommar, det skall nu bli intressant hur och om pumpen klarar mitt behov, Energicentra påstår att den skall klara större delen av varmvatten och värme so far so god studs på återhörande./Tomas Ö-sundHmm lite fundersam blir man när pumpen går nästan på högvarv det är 10+ ute och det går nästa inte ut någon värme på elementen, det känns som den går lite hårt bara för att värma tank och lite varmvatten i slinga, jag ökade på dgs effekten med ca 20kw när jag slog igång pumpen, i sommar så har pumpen varit avstängd och varmvatten har producerats genom vanlig vv beredare.. skall det vara så den ger ju bra värme på rören men går konstant. Man blir ju lite skraj om den går hårt nu när det är så varmt hur skall det då bli när det blir kallt?
Citat från: stam60 skrivet 23 september 2009, 11:18:44Citat från: stam60 skrivet 17 september 2009, 19:53:00Jahopp då har man sparkat igång pumpen efter en lång sommar, det skall nu bli intressant hur och om pumpen klarar mitt behov, Energicentra påstår att den skall klara större delen av varmvatten och värme so far so god studs på återhörande./Tomas Ö-sundja men då stämmer inte påfyllningen med hjälp av energimätare, den stiger till ca 7,4-7,6 ah vid 1+ och 48 grader i tanken..Hmm lite fundersam blir man när pumpen går nästan på högvarv det är 10+ ute och det går nästa inte ut någon värme på elementen, det känns som den går lite hårt bara för att värma tank och lite varmvatten i slinga, jag ökade på dgs effekten med ca 20kw när jag slog igång pumpen, i sommar så har pumpen varit avstängd och varmvatten har producerats genom vanlig vv beredare.. skall det vara så den ger ju bra värme på rören men går konstant. Man blir ju lite skraj om den går hårt nu när det är så varmt hur skall det då bli när det blir kallt?gissar gas brist !!!krister
Citat från: stam60 skrivet 17 september 2009, 19:53:00Jahopp då har man sparkat igång pumpen efter en lång sommar, det skall nu bli intressant hur och om pumpen klarar mitt behov, Energicentra påstår att den skall klara större delen av varmvatten och värme so far so god studs på återhörande./Tomas Ö-sundja men då stämmer inte påfyllningen med hjälp av energimätare, den stiger till ca 7,4-7,6 ah vid 1+ och 48 grader i tanken..Hmm lite fundersam blir man när pumpen går nästan på högvarv det är 10+ ute och det går nästa inte ut någon värme på elementen, det känns som den går lite hårt bara för att värma tank och lite varmvatten i slinga, jag ökade på dgs effekten med ca 20kw när jag slog igång pumpen, i sommar så har pumpen varit avstängd och varmvatten har producerats genom vanlig vv beredare.. skall det vara så den ger ju bra värme på rören men går konstant. Man blir ju lite skraj om den går hårt nu när det är så varmt hur skall det då bli när det blir kallt?
Hej Stam60Vad har du för temp diff på vatten in/ut på innedelensamt vilken effekt förbrukning till pumpen ?Mvh Teltur
Citat från: Teltur skrivet 24 september 2009, 20:36:45Hej Stam60Vad har du för temp diff på vatten in/ut på innedelensamt vilken effekt förbrukning till pumpen ?Mvh Telturja eftersom det knappt går ut nått till elementen så är tanken jämnvarm dvs i botten på tanken så är tempen ca 44 grader och det går ut 48 som pumpen är ställd på, nu har den inga problem att hålla temp men den jobbar ganska hårt hela tiden.... jag är nog fortfarande inne på att gasmängden är fel..om det är som nu 5+ ute och tanken är 48 grader vad skulle då max effekten vara då?
Hej Stam60Se upp med vad du mäter med.Du kan inte lita på 200 kr energimätare när du mäter på pumpen.Topp värdet du fick tolkar jag som en avfrostning (Pumpen tar mer då).När det gäller avgiven effekt så kan vi grovt räkna så här..Om vi antar att din cirkpump ligger på 0.2 l/s och du har en temp höjningi växlaren på 4 ºC så blir det 4.18 x 0.2 x 4 = 3.35 KW i avgiven effekt.Mvh teltur
Det är ett sätt att räkna ut hur mycket effekt det krävs attvärma strömmande vatten.4.18 är ett uträknad värde och är fast.Liter per sekund är flödes hastighet på det strömande vattnet (l/s)Temperatur differensen (delta T)är skillnaden mellan in temp och ut temp i växlaren.Alltså KW(effekt) = 4.18 x l/s x delta TSom du ser så för att räkna ut den exakta effekten så måsteman ha exakta värden på delta T och flödet.MVH Teltur