0 medlemmar och 28 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: greven1 skrivet 06 juni 2009, 11:34:28Citat från: torbjorn_forsman skrivet 05 maj 2009, 11:15:01Nu verkar det bli felsökning. Värmepumpen jag monterade i höstas tycks ha tappat det mesta av effekten under senaste månaden, i påskas gick den för fullt men klarade inte att hålla mer än 25-30 ºC panntemp när det var några plusgrader ute. Avfrostningen verkar dock ske normalt. Man får ett intryck av att det går lätt för kompressorn, den låter och vibrerar mindre än den har gjort tidigare vid samma varvtal.Kommer att åka upp dit och ta en titt på det de närmaste dagarna, min preliminära gissning är antingen att kylmedium har läckt ut eller att fyrvägsventilen har inre läckage.tjeena.hittade du något fel ??kristerKylmedium finns det gott om och så mycket mer hann jag inte undersöka när jag var upp dit. Så det blir till att utnyttja garantin...
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 05 maj 2009, 11:15:01Nu verkar det bli felsökning. Värmepumpen jag monterade i höstas tycks ha tappat det mesta av effekten under senaste månaden, i påskas gick den för fullt men klarade inte att hålla mer än 25-30 ºC panntemp när det var några plusgrader ute. Avfrostningen verkar dock ske normalt. Man får ett intryck av att det går lätt för kompressorn, den låter och vibrerar mindre än den har gjort tidigare vid samma varvtal.Kommer att åka upp dit och ta en titt på det de närmaste dagarna, min preliminära gissning är antingen att kylmedium har läckt ut eller att fyrvägsventilen har inre läckage.tjeena.hittade du något fel ??krister
Nu verkar det bli felsökning. Värmepumpen jag monterade i höstas tycks ha tappat det mesta av effekten under senaste månaden, i påskas gick den för fullt men klarade inte att hålla mer än 25-30 ºC panntemp när det var några plusgrader ute. Avfrostningen verkar dock ske normalt. Man får ett intryck av att det går lätt för kompressorn, den låter och vibrerar mindre än den har gjort tidigare vid samma varvtal.Kommer att åka upp dit och ta en titt på det de närmaste dagarna, min preliminära gissning är antingen att kylmedium har läckt ut eller att fyrvägsventilen har inre läckage.
Nu har DU läge att bli värmepumpsförsäljare, härligt härligt: http://www.blocket.se/alvsborg/Foma_Energy_Save_AB_i_likvidation_i_konkurs_21936651.htmFinns en del skoj att läsa och bilder på verksamheten också om man kollar här: http://www.erobe.se/Stort lager och provisioner Thumbsup-j
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 08 juni 2009, 11:25:35Citat från: greven1 skrivet 06 juni 2009, 11:34:28Citat från: torbjorn_forsman skrivet 05 maj 2009, 11:15:01Nu verkar det bli felsökning. Värmepumpen jag monterade i höstas tycks ha tappat det mesta av effekten under senaste månaden, i påskas gick den för fullt men klarade inte att hålla mer än 25-30 ºC panntemp när det var några plusgrader ute. Avfrostningen verkar dock ske normalt. Man får ett intryck av att det går lätt för kompressorn, den låter och vibrerar mindre än den har gjort tidigare vid samma varvtal.Kommer att åka upp dit och ta en titt på det de närmaste dagarna, min preliminära gissning är antingen att kylmedium har läckt ut eller att fyrvägsventilen har inre läckage.tjeena.hittade du något fel ??kristerKylmedium finns det gott om och så mycket mer hann jag inte undersöka när jag var upp dit. Så det blir till att utnyttja garantin...kommer inte ihåg !! kommer den från mig ?
Vad gör invest ? vad det inte dom som blev leverantör fabriken. ?c-c
Hej Greven1Kommer du att vara på Nolia och sälja dina varor?Är intresserad av en l/v pump, men har lite frågor angående den. Jag har 100kv garage med 20cm isolering i plattan.. blir det ett slöseri att köra l/v på den. Orkar den att driva på värmen i det utrymmet tror du.. i stora hallen är det 3.60 i takhöjd. I stora hallen ligger den 2 slingor som kanske går att begränsa om man inte vill ha supervarmt där..? Sen i tvättstuge och toadelen finns 2 slingor som man vill ha komfortvärme i.Sen skulle jag vilja kunna ansluta en aerotemper om du tror den orkar det på samma gång?
Citat från: Absinthe skrivet 05 augusti 2009, 21:20:03Hej Greven1Kommer du att vara på Nolia och sälja dina varor?Är intresserad av en l/v pump, men har lite frågor angående den. Jag har 100kv garage med 20cm isolering i plattan.. blir det ett slöseri att köra l/v på den. Orkar den att driva på värmen i det utrymmet tror du.. i stora hallen är det 3.60 i takhöjd. I stora hallen ligger den 2 slingor som kanske går att begränsa om man inte vill ha supervarmt där..? Sen i tvättstuge och toadelen finns 2 slingor som man vill ha komfortvärme i.Sen skulle jag vilja kunna ansluta en aerotemper om du tror den orkar det på samma gång?sluta drick Absinthe och köp en riktig pump istället........
Jag har en energicentra pump på mitt garage 110 kvm , 3,20 , takhöjd 18 grader innomhus temp och det funkar utmärkt.Den drar ca:500kWh i månaden mätt i februari.
Citat från: Absinthe skrivet 05 augusti 2009, 21:20:03Hej Greven1Kommer du att vara på Nolia och sälja dina varor?Är intresserad av en l/v pump, men har lite frågor angående den. Jag har 100kv garage med 20cm isolering i plattan.. blir det ett slöseri att köra l/v på den. Orkar den att driva på värmen i det utrymmet tror du.. i stora hallen är det 3.60 i takhöjd. I stora hallen ligger den 2 slingor som kanske går att begränsa om man inte vill ha supervarmt där..? Sen i tvättstuge och toadelen finns 2 slingor som man vill ha komfortvärme i.Sen skulle jag vilja kunna ansluta en aerotemper om du tror den orkar det på samma gång?hej.har flera åkare här i ö-vik som satt in dessa i garage på 150-160 m2.ingen har haft kallare i garaget än 16 grader vinter tid. men det beror naturligt vis på hur tak mm är isolerat.jag tror du kan strypa dina slingor så du får varmare i tvätt/ toa utan problem.skall du köra aerotemper så bör du ha någon form av tank med shunt så du lagrar energi i om du fort vill ha upp värmen (gissar det är vad du är ute efter)men tänk på detta!! om du vill ha upp tempen i garaget då det är -15 grader så är nog vattnet i tanken inte så varmt då golv värmen tar all energi.ang nolia så har jag valt att stanna hemma då jag just nu har fullt upp med lys diods armaturer o lysrör.krister
Citat från: greven1 skrivet 06 augusti 2009, 15:32:33Citat från: Absinthe skrivet 05 augusti 2009, 21:20:03Hej Greven1Kommer du att vara på Nolia och sälja dina varor?Är intresserad av en l/v pump, men har lite frågor angående den. Jag har 100kv garage med 20cm isolering i plattan.. blir det ett slöseri att köra l/v på den. Orkar den att driva på värmen i det utrymmet tror du.. i stora hallen är det 3.60 i takhöjd. I stora hallen ligger den 2 slingor som kanske går att begränsa om man inte vill ha supervarmt där..? Sen i tvättstuge och toadelen finns 2 slingor som man vill ha komfortvärme i.Sen skulle jag vilja kunna ansluta en aerotemper om du tror den orkar det på samma gång?hej.har flera åkare här i ö-vik som satt in dessa i garage på 150-160 m2.ingen har haft kallare i garaget än 16 grader vinter tid. men det beror naturligt vis på hur tak mm är isolerat.jag tror du kan strypa dina slingor så du får varmare i tvätt/ toa utan problem.skall du köra aerotemper så bör du ha någon form av tank med shunt så du lagrar energi i om du fort vill ha upp värmen (gissar det är vad du är ute efter)men tänk på detta!! om du vill ha upp tempen i garaget då det är -15 grader så är nog vattnet i tanken inte så varmt då golv värmen tar all energi.ang nolia så har jag valt att stanna hemma då jag just nu har fullt upp med lys diods armaturer o lysrör.krister Ok låter ju bra!Ang. energiförbrukning.. rent funktionsmässigt. Drar den mer ström om man vill värma upp hela garaget med golvvärmeslingorna och strunta i aerotempern.. eller har den en konstant strömförbrukning när den väl har startat? Drar den mindre ström om man har kallare alltså? Ang. aerotempern så har jag hört resonemanget att framledningstempen från en värmepump inte skulle vara tillräcklig till en aerotemper.. att den behöver mycket varmare vatten för att bli effektiv.. hur mycke sanning ligger i det?Sen undrar jag.. måste jag ha nån typ av expansionskäl när jag ansluter direkt på golvvärmen?..