0 medlemmar och 32 gäster tittar på detta ämne.
ja jag skall ringa Greven i morgon men grejen är att allt tar sådan tid man måste ju jobba åxå mellan 8-17, EC har öppet till 16.00 så för varje ändring så går det en dag..det är lite därför man vänder sig till detta ementa forum just för att kapa tid.
Greven1!Finns det något underlag/mätnings protokoll för kyltekniker som driftsätter systemet?Vilka mätningar ska göras för att kontrollera att rätt gasmängd finns, nu menar jag inte ampere metoden?MVH,Berg_Kungen
Hej Ace"stick ut givaren utanför locket, och prova."Det funkar väl bara om ute tempen är lägre än -3 ºC.MVH Teltur
ja det är fuktigt i jämtland idag. Isar igen som faen..
Jag skulle kanske tippa på att problemet med icke-avfrostningar kan bero på en kärvande fyrvägsventil... På min förra utedel var det så rätt ofta. Det var som att den skulle till att avfrosta och det blinkade o allt på innedelen, men ingen avfrostning blev det. Efter ca 15 minuters "ickeavfrostning" började pumpen köra i värmeläge igen, men det gick inte så bra i längden.Bla så hördes det inget "Pssssshhhhccct" när den växlade mellan vanligt och avfrostningsläge när jag hade detta problem....
Citat från: Teltur skrivet 05 april 2009, 13:59:15Hej Ace"stick ut givaren utanför locket, och prova."Det funkar väl bara om ute tempen är lägre än -3 ºC.MVH Teltur vad menar du ? ?
som svar på detta med Pssssshhhhccct så hörs det när jag drar strömmen men jag har aldrig hört det annars..kan ju bero på att den inte har kört avisning..en fråga till nu när jag skulle flytta givaren så tittade jag på kretskortet där kontakten för givarna sitter, där står outtemp-pipe-compTmen givarna går inte ut i den ordningen utan det är spegelvänt skulle man vända kontakten så skulle det bli rätt...nu går det inte vända kontakten för det är styrspår i den men skall det vara så
Citat från: ace skrivet 05 april 2009, 14:04:15Citat från: Teltur skrivet 05 april 2009, 13:59:15Hej Ace"stick ut givaren utanför locket, och prova."Det funkar väl bara om ute tempen är lägre än -3 ºC.MVH Teltur vad menar du ? ?Avfrostningar startar först när Outdoor coil temp sensorn visar -3 ºC eller lägre.Om ute tempen ligger på omkring nollan kommer pumpen ändå inte börjaavfrosta när vi sticker ut givaren.johnny2d :Stams pump fungerar i kyl läge alltså slår ventilen om.MVH Teltur
Citat från: stam60 skrivet 05 april 2009, 14:32:26som svar på detta med Pssssshhhhccct så hörs det när jag drar strömmen men jag har aldrig hört det annars..kan ju bero på att den inte har kört avisning..en fråga till nu när jag skulle flytta givaren så tittade jag på kretskortet där kontakten för givarna sitter, där står outtemp-pipe-compTmen givarna går inte ut i den ordningen utan det är spegelvänt skulle man vända kontakten så skulle det bli rätt...nu går det inte vända kontakten för det är styrspår i den men skall det vara så Visst har du bytt givare en gång förut?Anslutningarna kanske har blivit omkastade, kontrollera ockå att du har rätt motstånd på givarna, tror hetgas ska ha högre motstånd.Pipe är "outdoor unit coil temperature" ska sitta nere i dykröret.CompT är "compressor gas discharge temperature" sitter på hetgas röret, det smala från kompressorn.Outside är "outdoor ambient temperature", sitter normalt uppe på förångaren, flyttas med fördel till gaveln vid elanslutningen.Lycka till,B_K