0 medlemmar och 24 gäster tittar på detta ämne.
hej igen nu måste jag ha er hjälp den vägrar altså att frosta av så jag öppnade för att se hur det var med givarna det som förbryllar mig är att enligt kretskort så skall det sitta som bild men på pipe sitter utegivaren på compT sitter givaren på hetgas (lilla röret) och på outside sitter givaren som är nerstucken i ett rör jag skulle vilja tro att man skulle byta plats på outside och pipe men då måste man ju kråta i kontakten och byta plats där är det någon som vet om dom sitter rätt Sammanfattning: pipe: där sitter utegivaren, CompT: där sitter givaren som sitter på det lilla röret, outside: där sitter givaren nerstucken i hylsan enligt kretskort är det fel..
kruxet är att det är utegivaren och rörgivaren skall byta plats enligt kretskortet och dessa givare är ju inte lika.
rent teoretiskt vad skulle hända om dessa givare var skiftade hur skulle pumpen reagera han skulle tro att utetempen var samma temp som vid förångaren samt förångaren skulle tro att denna hade plusgrader eftersom det är någon grad + vilket fenomen får man då?
Citat från: stam60 skrivet 05 april 2009, 18:25:33rent teoretiskt vad skulle hända om dessa givare var skiftade hur skulle pumpen reagera han skulle tro att utetempen var samma temp som vid förångaren samt förångaren skulle tro att denna hade plusgrader eftersom det är någon grad + vilket fenomen får man då?Pumpen kommer aldrig att avfrosta om utetemperaturen är över -3 grader och kommer aldrig att sluta avfrosta eftersom den slutar när tempen är över 13 grader.Om du lossar kontakten och titta på den noggrant metall stiften brukar kunna dras ur försiktigt genom att trycka in låsningen, använd en nål eller dylikt.Som alternativ så kan du också knipsa kablarna och skarva dom rätt./B_K
Skulle precis föreslå samma.Det verkar som vi hittat en monteringsmiss till på vissa pumpar.
Jag har lusläst programbeskrivningen Klurig den där tabellen för fast kondensering. Jag tyder den så här:Kompressorn har 7 st. effektlägen.Den optimala hastigheten är enligt manualen F4, F4 motsvarar rad 0 i tabellen.Om temperaturdifferensen mellan bör och är temperaturen är mellan -3 och -5 grader och kompressorn går på fart 0 (F4) så kommer kompressorn öka hastigheten med 1 steg.Skulle differensen däremot vara mellan +3 och +5 grader så kommer den stega ner 1 steg.Observera, ner stegningen görs bara om börvärdet är under eller lika med 45 ºC.Vid bör värde över 45 ºC stänger kompressorn vid uppnådd temperatur och cirkulationspumpen stängs av efter ytterligare en minut.Någon som läst och uppfattat stegningen på annat sätt?MVH,Berga_Kungen
Hej ni kan gratulera mig till min första avisning studs är det så det fungerar, man skall väl inte ropa hej ännu men det ser onekligen bra ut jag vill tacka alla på detta forum med idéer och kunnande ni är grymma att det kunde vara en sådan grej som att kablarna var felmonterade dels på de som satt där men även den nya givarkabeln jag fick, jag jämnförde dom och de var lika dom kanske hade ändrat kretskortet men körde med gamla kablar vem vet nu skall jag köra ett tag så kommer en update hur det går tack ännu en gång..Tomas Östersund
Citat från: stam60 skrivet 05 april 2009, 21:35:50Hej ni kan gratulera mig till min första avisning studs är det så det fungerar, man skall väl inte ropa hej ännu men det ser onekligen bra ut jag vill tacka alla på detta forum med idéer och kunnande ni är grymma att det kunde vara en sådan grej som att kablarna var felmonterade dels på de som satt där men även den nya givarkabeln jag fick, jag jämnförde dom och de var lika dom kanske hade ändrat kretskortet men körde med gamla kablar vem vet nu skall jag köra ett tag så kommer en update hur det går tack ännu en gång..Tomas ÖstersundGratulerar ThumbsupNu har du ju en extra uppsättning givare. Hur gjorde du, pillade ur flatstiften eller skarvade om?Grattis än en gån,Berga_Kungen