0 medlemmar och 37 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: greven1 skrivet 22 januari 2009, 21:17:14gissar koppar pasta funkar bra men risken är väl att den löses upp av kondensvattnet ??Jag har köpt på mig en spruta med CPU Cooling Paste dvs, " Kylpasta som är speciellt sammansatt för en optimal värmeöverföring från processorn till kylare (fläkten) dosent dry out, harden or melt)" datorpasta för att leda bort överskottsvärme från datagrejor. Kan det vanåt och vad säger Krister om denna åtgärd i förhållande till garantin?Nu är det bara ett rör kvar för att ansluta innerdelen till pannan och kanske kommer kylmontö'rn i morgon! Kul!! ThumbsupJ
gissar koppar pasta funkar bra men risken är väl att den löses upp av kondensvattnet ??
Hej !!Till Greven !!Kommer din 9kw pump att passa på den lilla pumpens vxx??Har du ngt nytt angående stegringsproblemen på 5:an?Det stämmer rätt bra att min pump stegar upp på full effekt när ingående vattentemp är runt 40-45 grader.Något problem med programvaran kanske, för det är väl inga effektbegränsningar som går in, jag kör in 32-34 till vxx och ut 36-38.Nu efter senaste avfrostningen vid plus 3,5 grader gick den upp till 1350w, efter ngn minut 1470w. Sen dalar effekten pga igenisning.. Johan
Tittade åter på ditt gamla foto och om det inte är en synvilla sitter din pump spik rakt (jämför med teglet bakom pumpen).Har jag rätt får du sätta in några metallbrickor vid kompressorn så att pumpen lutar mer inåt samt åt vänster så att allt vatten rinner ut, ligger det kvar kondensvatten i bottentråget får coil-sensorn fel värden.
Det stämmer rätt bra att min pump stegar upp på full effekt när ingående vattentemp är runt 40-45 grader.Johan
Nu när den avisar så kommer vattnet enbart till vänster ur dränagehålen så lutningen på pumpen är en aning åt det hållet..Om pumpen lutar innåt har jag inte koll på men montaget av konsollerna på väggen "vattades" in med vattenpass precis som greven har skrivit innan.. så rätt han har den mannen. Men det justerades efter ngn vecka..Skall kolla ang lutningen mot huset imorgon..
Ja då har jag mätt innedelns sensor vid 40 plusgrader 2,95-2,98 tempen ökade troligtvis något under tiden.41 plusgrader 3,01, ohmmätaren på 20k.
Citat från: Mr Anderson skrivet 29 januari 2009, 14:12:21Ja då har jag mätt innedelns sensor vid 40 plusgrader 2,95-2,98 tempen ökade troligtvis något under tiden.41 plusgrader 3,01, ohmmätaren på 20k.Det tackar vi för.Mitt datablad anger att vid +40 ºC ska motståndet mäta 2,872kohm, ditt 2,95-2,98 motsvarar +39 (inte stor skillnad, helt o.k)Men vid +41 ºC ska motståndet mäta 2,773, ditt 3,01kohm anger då +38 ºC i databladet. Så bara på 1 ºC höjning visade den då 3 ºC fel, eftersom motståndet är logaritmiskt finns då chansen att den visar än mer fel ju varmare eller kallare det blir. Ju varmare det blir i vvx:en desto mindre kohm ska motståndet mäta, att den istället stiger i värde är fel, du borde om tid ges stänga pumpen, lossa motståndet och mäta den tillsammans med en lös termometer vid olika temp för 3 ºC diff gillar jag inte!