0 medlemmar och 35 gäster tittar på detta ämne.
Om jag haft en energitjuv så skulle det ha märkt när jag körde elpatron för VV, men det drog inte iväg.Nu har jag lyckats höja min elförbrukning med ca 5-700/månad, ingen varm källare å ingen fungerande förvärmning av VV.Känns jättekul.Jag kör bara mot 750l, den andra är bortkopplad.Din befintliga cirk-pump som du hade innan Energicentra-pumpen kom, vad gör den nu ?Om effektbegränsaren går in, borde inte det va hett någonstans då?Sensorn till effektbegränsaren sitter på gasröret för det varma kylmediet, det handlar om några graders skillnad härTror inte jag blir klokare utan att ta hit externt folk, men då måste jag få reda på exakt hur mycket gas jag ska ha i för 150cm rör, annars är det ju helt onödigtOm nu pumpen är förfylld för 5m drar man av 3,50m som motsvarar den längd som tas bort = 105 gram, formel är som jag skrev tidigare c:a 30gram/meter = 30+30+30+15=105 gram. Nu kommer kruxet, hur vet man som privatperson hur man evakuerar ur just 105 gram om man bara står o pyser lite, då kanske Ace:s matte på A-styrkan kan hjälpa men jag skulle göra detta som sista moment i ditt problem när alla andra detaljer har gåtts igenom, det behövs en kyltekniker med bra utrustning för att slabba med kylmedel. Dessutom måste du också få veta vad nu maskinen var förfylld för, mitt exempel med 5m är baserat på andra trådar här, detta måste dubbelkollas med Greven så ni inte tar ut för mycket.Om du har tid att slabba själv skulle du ev helt enkelt lossa vvx:en från systemet, koppla på en trädgårdsslang och mata kallvatten via cirk-pumpen och se om vvx:en verkligen värmer 5-7 ºC och att gaserna in då kyls ned med motsvarande minus 5-7 ºC i sin loop, får du detta är då vvx:en samt pumpen ok, då är det något i ditt ack-system som bromsar ned, om temp inte stämmer är det då något med pumpen
........ strulade ut gasen o det fick fyllas på ny efter en för kort vakumsugning.(obs!! inte kunden) det jag vet är att han försökte kona dit fel rör i timmar utan o få det o passa.obs detta är en vild gissning som varken jag eller kund egenteligen inte vet o detta kan bara instalatören svara på.de jag vet är att maskiner som gått tom på gas o vakumsugits i 45-50 minuter innan gas fyllning inte funkat bra.fabriken menar att det är ett måste med sugning i minst 8-10 timmar.fukt fryser till is i filtret o det blir nästan stopp !
det var längesen det var såhär hett på det här forumet.......Greven: finns det inga tabeller & diagram på temperaturer, förångning, kondensering kontra vattentemp & utetemp?....om pumpen är på ca 5 kw vid +7 så känns det i min mage som pumpen är för liten att sätta mot 750 l tank ...........men det är bara min uppfattning......särskilt om det är r410a i pumpen som inte är en speciellt het gas......jag tror alltså att pumpen är för liten den klarar inte mer framförallt om det är mellan +6 & 0 grader med hög fuktighet så att den får avfrosta ofta........
Citat från: alli skrivet 16 november 2008, 20:41:12Citat från: greven1 skrivet 16 november 2008, 20:24:21Citat från: alli skrivet 16 november 2008, 17:43:01Citat från: greven1 skrivet 16 november 2008, 17:32:40Citat från: alli skrivet 16 november 2008, 15:21:04Någon som kan tala om vad felkod FC handlar om. I natt så hade säkringen gått och nu står hela rasket still med denna felkod.Mvh/Allihej.fc kan bli om det är spänningsfall eller dålig kontakt.dra ur kabeln i 5 minuter o starta om denkristerRedan gjort, hon har väntat flera timmar men den verkar helt död. Kontrollpanelen verkar frusen, inga funktioner. Undrar varför säkring gick ?Mvh/Allihej.var det en huvud säkring som gick ??eller en vanlig 10 ah säkring ??har hon verkligen slagit på maskinen på on of knappen innan hon justerar tempen !!!trycker man på panelen händer inget om man inte slår på den först .kristerHej igen!Det var säkringen till pumpen 10 ah, det enda som händer är att cirkulationspumpen startar när hon trycker på on-knappen och lampan lyser, i övrigt död men säkringen håller.Mvh/Alli ring mig i morron bitti runt 10 så går vi igenom dettakrister
Citat från: greven1 skrivet 16 november 2008, 20:24:21Citat från: alli skrivet 16 november 2008, 17:43:01Citat från: greven1 skrivet 16 november 2008, 17:32:40Citat från: alli skrivet 16 november 2008, 15:21:04Någon som kan tala om vad felkod FC handlar om. I natt så hade säkringen gått och nu står hela rasket still med denna felkod.Mvh/Allihej.fc kan bli om det är spänningsfall eller dålig kontakt.dra ur kabeln i 5 minuter o starta om denkristerRedan gjort, hon har väntat flera timmar men den verkar helt död. Kontrollpanelen verkar frusen, inga funktioner. Undrar varför säkring gick ?Mvh/Allihej.var det en huvud säkring som gick ??eller en vanlig 10 ah säkring ??har hon verkligen slagit på maskinen på on of knappen innan hon justerar tempen !!!trycker man på panelen händer inget om man inte slår på den först .kristerHej igen!Det var säkringen till pumpen 10 ah, det enda som händer är att cirkulationspumpen startar när hon trycker på on-knappen och lampan lyser, i övrigt död men säkringen håller.Mvh/Alli
Citat från: alli skrivet 16 november 2008, 17:43:01Citat från: greven1 skrivet 16 november 2008, 17:32:40Citat från: alli skrivet 16 november 2008, 15:21:04Någon som kan tala om vad felkod FC handlar om. I natt så hade säkringen gått och nu står hela rasket still med denna felkod.Mvh/Allihej.fc kan bli om det är spänningsfall eller dålig kontakt.dra ur kabeln i 5 minuter o starta om denkristerRedan gjort, hon har väntat flera timmar men den verkar helt död. Kontrollpanelen verkar frusen, inga funktioner. Undrar varför säkring gick ?Mvh/Allihej.var det en huvud säkring som gick ??eller en vanlig 10 ah säkring ??har hon verkligen slagit på maskinen på on of knappen innan hon justerar tempen !!!trycker man på panelen händer inget om man inte slår på den först .krister
Citat från: greven1 skrivet 16 november 2008, 17:32:40Citat från: alli skrivet 16 november 2008, 15:21:04Någon som kan tala om vad felkod FC handlar om. I natt så hade säkringen gått och nu står hela rasket still med denna felkod.Mvh/Allihej.fc kan bli om det är spänningsfall eller dålig kontakt.dra ur kabeln i 5 minuter o starta om denkristerRedan gjort, hon har väntat flera timmar men den verkar helt död. Kontrollpanelen verkar frusen, inga funktioner. Undrar varför säkring gick ?Mvh/Alli
Citat från: alli skrivet 16 november 2008, 15:21:04Någon som kan tala om vad felkod FC handlar om. I natt så hade säkringen gått och nu står hela rasket still med denna felkod.Mvh/Allihej.fc kan bli om det är spänningsfall eller dålig kontakt.dra ur kabeln i 5 minuter o starta om denkrister
Någon som kan tala om vad felkod FC handlar om. I natt så hade säkringen gått och nu står hela rasket still med denna felkod.Mvh/Alli