0 medlemmar och 33 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: greven1 skrivet 06 november 2008, 15:46:48Citat från: alli skrivet 06 november 2008, 13:03:15Hej igen!Eftersom ingen svarade så försöker jag en gång till, det kanske blev lite för rörigt förra gången.Men är man Novis så är man,, Dotterns hus 1947 i stockholm, autoterm elpanna 25 L, 300L vvB med inbyggd slinga för VP och växelventil. Ingen extra tank. 10 st stora gamla radiatorer och 2 ledarsystem. Vid flytande kondensering så blir framledningen för låg vid -2 ute vilket medför för kallt i huset. Frågan är då följande, går det att höja framledningnings tempen i flytande styrning eller måste man gå över till fast kondensering och vad förlorar man isåfall på detta. Pannan har två lägen, ett för VP utan eltillskott och ett för automatik, växelventilen styrs i båda fallen via pannans rumstermostat så att vid uppnådd rumstemp går det över till att värma vvB. Tar väldigt gärna emot råd och tips.Mvh/allihej.om jag fattar dig rätt så med ditt systems uppbyggnad så bör du köra fast kondensering med en temp på 55 grader.gissar att du fölrorar marginellt på detta i kronor o ören.krister Man tackar för svar, sliter man inte kompressorn onödigt hårt med 55 grader ? Tror att dom får prova att börja med 50 så får man se.Mvh/Alli
Citat från: alli skrivet 06 november 2008, 13:03:15Hej igen!Eftersom ingen svarade så försöker jag en gång till, det kanske blev lite för rörigt förra gången.Men är man Novis så är man,, Dotterns hus 1947 i stockholm, autoterm elpanna 25 L, 300L vvB med inbyggd slinga för VP och växelventil. Ingen extra tank. 10 st stora gamla radiatorer och 2 ledarsystem. Vid flytande kondensering så blir framledningen för låg vid -2 ute vilket medför för kallt i huset. Frågan är då följande, går det att höja framledningnings tempen i flytande styrning eller måste man gå över till fast kondensering och vad förlorar man isåfall på detta. Pannan har två lägen, ett för VP utan eltillskott och ett för automatik, växelventilen styrs i båda fallen via pannans rumstermostat så att vid uppnådd rumstemp går det över till att värma vvB. Tar väldigt gärna emot råd och tips.Mvh/allihej.om jag fattar dig rätt så med ditt systems uppbyggnad så bör du köra fast kondensering med en temp på 55 grader.gissar att du fölrorar marginellt på detta i kronor o ören.krister
Hej igen!Eftersom ingen svarade så försöker jag en gång till, det kanske blev lite för rörigt förra gången.Men är man Novis så är man,, Dotterns hus 1947 i stockholm, autoterm elpanna 25 L, 300L vvB med inbyggd slinga för VP och växelventil. Ingen extra tank. 10 st stora gamla radiatorer och 2 ledarsystem. Vid flytande kondensering så blir framledningen för låg vid -2 ute vilket medför för kallt i huset. Frågan är då följande, går det att höja framledningnings tempen i flytande styrning eller måste man gå över till fast kondensering och vad förlorar man isåfall på detta. Pannan har två lägen, ett för VP utan eltillskott och ett för automatik, växelventilen styrs i båda fallen via pannans rumstermostat så att vid uppnådd rumstemp går det över till att värma vvB. Tar väldigt gärna emot råd och tips.Mvh/alli
Då skall jag ha koll på det med den står stadigt på 7,50A. kanske lite mycket men det får gå Den värmer på utav fasen, fastän det är full flöde till elementen( som är helt öppna) så ökar 500L tanken i temperatur. Om allt är riktigt om en vecka så kopplar vi in varmtappvattnet också. Så vi äntligen kan spara pengar.
Vedpanna, laddkretsen avstängd med kranar samt termiskventil, så den är helt bortkopplad från ack-tankarna.Ack-tankar, 2st varav en är bortkopplad via shunt så jag använder enbart 1st som är på 750l.Den innehåller även en vv slinga. Förvärmer vv som sedan skickas till en vvb.Pumpen är parallelkopplad med tanken med vv-slinga samt en fläktkonvektor som förnärvarande är avstängd med kran. Noll värme i tvättstuga samt vårt enda badrum, hemskt populärt...Pumpens varmavatten går in i tanken på samma ställe som vedpannan är dockad till tanken samt expansionskärl sitter i andra änden av laddkretsen från pumpens sida sett.
Risken är att Amperen stiger så pass när vattentempen stiger lite till att den "går över gränsen" och varvar ner pga överström.håll koll på strömmarna och kompressorvarv.
Citat från: ace skrivet 06 november 2008, 16:52:14Risken är att Amperen stiger så pass när vattentempen stiger lite till att den "går över gränsen" och varvar ner pga överström.håll koll på strömmarna och kompressorvarv.Fråga till ACE eller Greven1.Effektbegränsaren i denna maskin, styrs denna enbart av A-värde till kompressorn eller känner den av hetgastemp i kombination med A-värde. Om vi antar att vätskereturen stiger i temp (dåligt flöde i vvx:en ) med samma belastning på vvx:en med låg temp in är väl risken stor att effektbegränsaren ev kan slå till och så hamnar man i en ond cirkel ?
Citat från: petertd5 skrivet 06 november 2008, 16:42:05Då skall jag ha koll på det med den står stadigt på 7,50A. kanske lite mycket men det får gå Den värmer på utav fasen, fastän det är full flöde till elementen( som är helt öppna) så ökar 500L tanken i temperatur. Om allt är riktigt om en vecka så kopplar vi in varmtappvattnet också. Så vi äntligen kan spara pengar.Risken är att Amperen stiger så pass när vattentempen stiger lite till att den "går över gränsen" och varvar ner pga överström.håll koll på strömmarna och kompressorvarv.mvh. ACE
Tempen har stigit ca 8 ºC sedan 22 i går kvöll, nu är klockan ca 09.00. Inte jättebra kanske.Amp har varit upp i 7,7 under natten så det kanske fortfarande är ok?Men, hetgasen vardrar, upp till drygt 60 sedan droppar den numera till under 40 sedan klättrar den igen.Jag stängde kranarna till tankarna, kör nu enbart som en L/L pump men via vatten. Ställt den i flytande, var 17grader i källaren, bör värde 30 så den bör inte bromsa i första taget. Den reagerade med att gå över på halvfart, skulle ju kunna tro att den skulle sätta fart, full effekt till dess att önskat värde är klart. Så gör min L/L pump i alla fall.Om den inte fixar att värma 60m2 med 4kwh så är den inte frisk. Det är plusgrader ute & pumpen bör lämna över 4kwh & fläktkonvektorn lämnar 3,7kwh vid 50 ºC framledning. Bör vara peace of cake. Jag gissar att jag kommer vara besviken när jag kommer hem. Om inte så vet vi att mitt tanksystem drar effekt.
Citat från: ace skrivet 06 november 2008, 16:52:14Citat från: petertd5 skrivet 06 november 2008, 16:42:05Då skall jag ha koll på det med den står stadigt på 7,50A. kanske lite mycket men det får gå Den värmer på utav fasen, fastän det är full flöde till elementen( som är helt öppna) så ökar 500L tanken i temperatur. Om allt är riktigt om en vecka så kopplar vi in varmtappvattnet också. Så vi äntligen kan spara pengar.Risken är att Amperen stiger så pass när vattentempen stiger lite till att den "går över gränsen" och varvar ner pga överström.håll koll på strömmarna och kompressorvarv.mvh. ACEAce vad händer om man går över gränsen och hur kollar man kompressorvarv?Med mätning av Ah har jag en fråga. I uttaget till pumpen har jag satt en sådan elmätare från cleas Olssons. Som mäter watt/Ah, totalförbrukning, toppar mm. Den ger ett värde på runt 7,5Ah vid full drift. Om jag tar en tångamperemätare och mäter i elcentralen får jag 8 Ah. Om det är så att CO's mätare visar 10% fel så är den ju nästan värdelös egentligen, duger bara som en ungefärligt värde, DEt känns som att jag borde lita mer på mätningen i centralen än på CO's grejer. Då borde jag väl tömma gas så snart som möjligt, eller?