0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag tror jag vet vad du menar ! bilkompressorer brukar vara dubbelsidiga kolvar (en kompressionskammare på var sida ) och en vinklad styrkiva i mitten (inga vevstakar)! samt ventilplattor i ändarna ! är det såna du menar ? ?har ingen aning om vad dessa kallas men halft odödliga var de !hittade ett par bilder på en liknande i molekyler, dock sexcylindrig ...eller trecylindrig dubbelverkande om man vill :http://community.webshots.com/album/174378682qhZlzCmvh. ACE
Scrollen har en rörlig del. Rotationare har tre: 1. Kolv 2. Tätningsstav 3. Fjäder. Där fjädern måste vara den absolut svagaste länken. Fjädrar har ju de egenheterna att de mattas med tiden.Att någon skulle vilja påstå att fler rörliga delar (där en del är en fjäder) ger tillförlitligare pump det kan inte jag för min vildaste fantasi tänka mig.Scroll finns i bil-ACn. Thumbsup
Citat från: Panasonic E9 skrivet 06 januari 2008, 00:50:50Scrollen har en rörlig del. Rotationare har tre: 1. Kolv 2. Tätningsstav 3. Fjäder. Där fjädern måste vara den absolut svagaste länken. Fjädrar har ju de egenheterna att de mattas med tiden.Att någon skulle vilja påstå att fler rörliga delar (där en del är en fjäder) ger tillförlitligare pump det kan inte jag för min vildaste fantasi tänka mig.Scroll finns i bil-ACn. Thumbsup jag har heller inte på träffat på något annat än kolv-kompressorer i fordon de brukar kalla kompressorn när man beställer en ny JA-HA en japan kompressor & har fäst öron i all hörn det enda man behöver välja är om det är 12 ell 24 volt mvh kjell en till fråga om fordons ac finns det inga nya magneter att köpa till de kompressorerna ? Frågade på timberjack (jonny DYR) och de skratttade nästan förr fanns det som reservdel fick gå ut på beg-lagret & hämta en ( ny )var sitter kolven i rotationaren ? ?i min värld är kolvkompressorn överlägset vanligast i fordon !mvh. ACE
Citat från: Panasonic E9 skrivet 06 januari 2008, 00:50:50Scrollen har en rörlig del. Rotationare har tre: 1. Kolv 2. Tätningsstav 3. Fjäder. Där fjädern måste vara den absolut svagaste länken. Fjädrar har ju de egenheterna att de mattas med tiden.Att någon skulle vilja påstå att fler rörliga delar (där en del är en fjäder) ger tillförlitligare pump det kan inte jag för min vildaste fantasi tänka mig.Scroll finns i bil-ACn. Thumbsupvar sitter kolven i rotationaren ? ?i min värld är kolvkompressorn överlägset vanligast i fordon !mvh. ACE
Citat från: ace skrivet 06 januari 2008, 00:57:26Citat från: Panasonic E9 skrivet 06 januari 2008, 00:50:50Scrollen har en rörlig del. Rotationare har tre: 1. Kolv 2. Tätningsstav 3. Fjäder. Där fjädern måste vara den absolut svagaste länken. Fjädrar har ju de egenheterna att de mattas med tiden.Att någon skulle vilja påstå att fler rörliga delar (där en del är en fjäder) ger tillförlitligare pump det kan inte jag för min vildaste fantasi tänka mig.Scroll finns i bil-ACn. Thumbsupvar sitter kolven i rotationaren ? ?i min värld är kolvkompressorn överlägset vanligast i fordon !mvh. ACEDen sitter i mitten. Du hittar rotationsmotorer i bilar också, man brukar kalla dem Wankelmotorer, är dock bara Mazda som är envis nog att hålla kvar vid dem.Angående Bil-AC:"We supply Newly Manufactured Scroll Type Compressor, for the application of Honda Accord, Fit, Civic, Mazda, etc. please see the photos! thanks"http://www.allworldautomotive.com/auto_parts_for_sale_manufacturer_asia_air_conditioning_compressor_ots9808.html
Citat från: Panasonic E9 skrivet 06 januari 2008, 02:08:58Citat från: ace skrivet 06 januari 2008, 00:57:26Citat från: Panasonic E9 skrivet 06 januari 2008, 00:50:50Scrollen har en rörlig del. Rotationare har tre: 1. Kolv 2. Tätningsstav 3. Fjäder. Där fjädern måste vara den absolut svagaste länken. Fjädrar har ju de egenheterna att de mattas med tiden.Att någon skulle vilja påstå att fler rörliga delar (där en del är en fjäder) ger tillförlitligare pump det kan inte jag för min vildaste fantasi tänka mig.Scroll finns i bil-ACn. Thumbsupvar sitter kolven i rotationaren ? ?i min värld är kolvkompressorn överlägset vanligast i fordon !mvh. ACEDen sitter i mitten. Du hittar rotationsmotorer i bilar också, man brukar kalla dem Wankelmotorer, är dock bara Mazda som är envis nog att hålla kvar vid dem.Angående Bil-AC:"We supply Newly Manufactured Scroll Type Compressor, for the application of Honda Accord, Fit, Civic, Mazda, etc. please see the photos! thanks"http://www.allworldautomotive.com/auto_parts_for_sale_manufacturer_asia_air_conditioning_compressor_ots9808.htmllika trångsynt envis som vanligt ! det finns väl ingen som påstår att en bilmotor är en wankel. bara för att det finns i vissa ??i min värld är kolvkompressorn överlägset vanligast .......och inte bara i min !!!!var är kolven i rotationaren ?det som finns i mitten på en rotationare är en excenter som snurrar i ett runt hus ! den är sitter antingen fast direkt på motoraxeln eller är homogen med den samma !hur tror du den undre scrollhalvan ocillerar i en scroll........magi eller excenter ? ? ........eller en kolv kanske jag är absolut inte nåt rotaryfan, en scroll är fullkomligt lysande i många system !(och den är duglig i ett inverterstyrt högtryckssystem.....men inte lysande tryck-effektivitetsmässigt i denna aplikation ) och jag reagerar starkt på att det av vissa helt ohämmat ,och med rena lögner ibland ,propageras för scrollen...samtidigt som man smutskastar alla andra konstruktioner !det vilseleder presumtiva köpare på forumet !det är fritt att svammla ibland (det gör även jag )....men i detta fall svammlas det kontinuerligt !mvh. ACE
en wankel heter kallas just så för att den har en wankel som roterar runt en annan roterande axel(vevaxeln) i ett hus !och något med benämningen kolv finns inte i en wankelmotor, (jag vet eftersom jag skruvat en del wankel) möjligen rotorwankel !
Jag vet, jag vet! Jag är den veligaste mäniskan på jorden! Men IKEA maskinerna kostade mig ca 33000kr inkl monteringNu är det följande som gäller:PANASONIC-TE9DKE 5,3kW 2st = 26200kr inkl monteringEllerMITSUBISHI MSZ / MUZ FD25VAH 6,3kW 2st = 28000kr inkl monteringHar blivit rekomendrad mitsubishi FD25 några gånger här på forumet. Men har aldrig ställt den mot PANASONIC TE9..Jag vet att mitsu är starkare men innedelen är större och fulare.. Pana:n har ju scroll..Kort sagt, Någon med erfarenhet?Tack!/Stefan