0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...Finns det förresten inga oberoende tester gjorda av dessa billigare elmätare?? Du och andra får väl ursäkta mig, men 39% felmätning, det har jag mkt svårt att köpa rakt av, om detta vore fallet (och riktigt) så är det min bestämda uppfattning att de inte skulle få säljas överhuvudtaget.Mvh Raffen.
HejNu vill jag lära mej detta en gång för alla. Har jag uppfattat det rätt ?1. Inverterlast (övertoner, klippta kurvor etc)Tydligen krävs det ganska hög samplingsfrekvens för att korrekt kunna integrera fram den totala arean under t ex en strömkurva om lasten ger en massa övertoner och andra störningar på strömkurvorna. Om toppen är avhuggen och mätaren försöker räkna fram strömmen genom en formfaktor (t ex 0,707) så kommer en vanlig sinusformad topp inte att täcka den verkliga lite trubbiga formen, man missar en massa area och mätaren visar fel (för lite). EXAKT! Vidare så kan det förekomma övertoner i spänningen men det är nog EXTREMT sällsynt och rätt så låga nivåer i Sverige. De finns en uppsjö olika mätmetoder som en del tar hänsyn till övertoner i både ström och spänning, en del tar mindre och mindre hänsyn till högre och högre övertoner osv.2. Induktiv belastning motordrift på full last. Kurvorna har kvar sin sinusformade form men är förskjutna (effektfaktor cosfi).Om mätaren bara mäter ström och spänning och går efter den vanliga formeln P=U gånger I så ger mätaren för stora utslag. Det samma borde gälla ren kapacitiv belastning, dvs över en stor kondensator.EXAKT! här kommer ett litet dilemma för Standardiseringskommisioner, elbolag, industrin och kanske senare för hemmakonsumenten. Idag så straffas stora elslukande industrier för sin sneda effektfaktor, eftersom det belastar elnätet med högre ström än vad som blir aktiv effekt.Spelar ingen roll om det är induktiv eller kapacitiv -smäll på fingrarna från el-leverantören.MEN, ifall en stor elslukare på orten drar feting induktiv belastning -och betalar straff...OCH en annan stor aktör på orten drar feting kapacitivt belastning -och betalar straff...SÅ drabbas inte elbolagets stora elnät! det blir bara ett litet lokalt problem på orten! I det stora hela så utjämnar det sig.Visserligen så drar dom kanske inte exakt samtidigt men ändå, stora delar av dygnet så kanske själva problemet är obefintligt, men likväl får dom pröjsa.Rätt tankvärt iaf...3. Resistiv belastning. Kurvornas form påverkas inte och inge fasförskjutning föreligger. Vilken mätare som helst borde visa rätt.Jupp!PS: Tydligen är lysrör, lågenergilampor och inverterstyrda pumpar etc svåra att mäta på. Jag har mycket av dessa och fick en ny elektronisk mätare i maj. Hade lite svårigheter att ta mej under 300 kWh under sommaren, trodde det berodde på att jag byggde och använde en massa elverktyg, byggsågar etc, MEN det kan ju bero på att mätaren gav högre utslag.En elektriker på mitt förra jobb funderade på att montera in en jättekondensator i serie med elradiatorerna för att lura sin gamla snurrskivemätare. Då förstod jag inte vad han menade, men det gör jag nu. Om det finns så stora kondensatorer är väl en annan fråga.... Mjahaha, han lär väl bara bränna upp sina el-ledningar och säkringar. Eftersom kondingen har ett ESR värde så kommer den att ADDERA en del aktiv effekt också. Såvida han inte mättar mätaren helt och ständigt utnyttjar MASSOR av kräm så kan han aldrig "maskera" sin aktiva förbrukning.MVH/GanoMvh /Paxmax
Citat från: Raffen skrivet 08 januari 2008, 01:23:27...Finns det förresten inga oberoende tester gjorda av dessa billigare elmätare?? Du och andra får väl ursäkta mig, men 39% felmätning, det har jag mkt svårt att köpa rakt av, om detta vore fallet (och riktigt) så är det min bestämda uppfattning att de inte skulle få säljas överhuvudtaget.Mvh Raffen.Raffen, jag har gjort test på en av dessa budget elmätare (CO PM300) i ett accrediterat lab för energimätning!Labbet och SP* har likadana utrustningar, våra referenser jobbar i ppm(parts per million) området, inte i procent(hundradelar). Dylika mätare har HELT oacceptabel mätmetod (FW programmering), varpå resultaten hamnar lite här och där beroende på lastens utforming SÄRSKILT beroende på övertonsinnehållet.Jag är inte det minsta förvånad att resultaten hoppar hejvilt över hela tavlan beroende på vilken pump man testar mätaren emot.Jag kan inte säga exakt när men jag skall försöka fixa en oscilloskopbild på hur ILLA strömmen ser ut till en inverter, min gissning är GLÖM SINUS, välkommen KAOS.Vad har du för tekniska förklaringar/anledningar för att dina super-duper mätare mäter minsann inte så illa?Jag gjorde en snabb jämförelse och kom fram till att det diffade ca -13% vid just den belastningen och E9DKE jag testade (minns inte hur mycket pumpen drog tror det var ca 400-500W). CosFi var trevliga 0,98-0,99 men övertonerna var nog av rejäla mått.Raffen, det känns som du går runt och bara tror saker. Fram med bevis, slå oss med häpnad broder.SP* = Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (dom byter namn lite då och då)
Classemätaren som jag haft några år visar nog rätt om man kopplar in t.e.x en glödlampa eller EL-radiator , däremot med värmepumå i standby , ca 8watt så blinkkar den upp till 99 watt ibland. Dessutom när den gått en tid efter en nollställning så stannar räkneverket för KLOCKAN av nån annledning !?? Hjälper EJ att byta batteri , nåjaa , det var ju en billig mätare så det är ej så farligt ....
Jag har fått tag på en sån här: http://www.hager.se/index.php?scr=1024&id=1883. Någon som vet något om kvaliten på denna? Vad menas t.ex. med Klass 2?
Citat från: kilo skrivet 28 januari 2008, 22:46:13Jag har fått tag på en sån här: http://www.hager.se/index.php?scr=1024&id=1883. Någon som vet något om kvaliten på denna? Vad menas t.ex. med Klass 2?Klass 2 = mindre än 2% felvisning enligt den IEC-norm som man hänvisar till.Alla klassade elmätare är bättre än det du köper på Jula eller Conrad.
... Men att dessa skulle mäta fel på 15-40%, det fortsätter jag nog att inte tro på även i fortsättningen tyvärr. wtf... de e ju som att snacka med en religiös fanatiker. ..men man kan ju undra över hur en mätare för ca 200:- kr kan vara så mkt tillförlitligare än andra för ca 159-179:- kr, ..med tanke på den expert ...påstod att det vill till mätare för upp emot 5000:- kr för att vara acceptabelInte alls konstigt, går du in på en elfirma och köper en modern typgodkänd mätare så kostar den säkert nära 3-5000kr för att få den i handen.Men, en grossist som har ett överlager kan sälja ut dom billigare, och en som säljer beggade mätare kan ju inte ta ut samma pris.. ok?... eller ser du någon annan mer trovärdig fördelning av elförbrukningen i vårt fall Paxmax???Jösses... jag önskar alltid mindre tro och mer fakta, kan omöjligt spekulera om din förbrukning.Mvh Raffen.Mvh Paxmax
Citat från: Raffen skrivet 28 januari 2008, 13:22:44... Men att dessa skulle mäta fel på 15-40%, det fortsätter jag nog att inte tro på även i fortsättningen tyvärr. wtf... de e ju som att snacka med en religiös fanatiker. ok? .Mvh Paxmax
... Men att dessa skulle mäta fel på 15-40%, det fortsätter jag nog att inte tro på även i fortsättningen tyvärr. wtf... de e ju som att snacka med en religiös fanatiker. ok? .Mvh Paxmax