0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Var ute och tittade till min Classemätare nu när He 9:ans kompressor gick för fullt.Den visar ett effektuttag på 425w............Det hade ju varit härligt om det varit sant Den Classe-mätare som jag har till He 12:an, däremot, verkar visa korrekta värden. Går kompressorn för fullt så ligger den på 2200-2300w i effektuttag.Verkar som att kvaliten på mätarna är en aning ojämn..............
Hej Gonzo.Samma sak hände mej. CA-mätaren gick inte högre än 700 W hur hårt maskinen än gick, så jag fick byta ut den. Jag är lite lätt skeptisk till dessa mätare. Funderar på en begagnad mätare från Rickards shop istället, man får inte momentanvärden och andra finesser men säkra värden på förbrukning, och det är mer värt. Speciellt om man vill använda siffrorna som underlag till energiberäkningar...MVH/Gano
Jag har en mätare från ideLine Modellen heter PM-200 den verkar mäta ganska korrekt./Börje
Därav kan man se feldiff=1 135kwh/år.
HejDet borde vara väldigt enkelt att utföra en mätning hur dessa mätare verkligen presterar. Jag har just beställt en Enersys 1-fasmätare från Rickard, idén är att lägga den först och sedan mina 3 olika mätare i serie. Sedan låta detta vara igång några dygn på en värmepump (låg effektfaktor) och sedan mäta utfallet. Sedan kan jag som referens mäta på en ren resitiv 1-faslast (elpatron i vvb).Ska bli riktigt kul, nästan som en laboration i ellära. Undrar om någon mätare är bättre än de andra ?De mätare som jag tänkte mäta på är:- CA-mätaren PM300 (=E-tech)- CA-mätaren budget- Rusta-mätaren PM200MVH/Gano