0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en mätare från Clasohson nedan,den visar 83 tim för lite om det är 365 dagar på året 2007 med 24 tim per dygn,Jag läste av årstimmarna och årsförbrukningen för pumpen var 8676.50 tim 1222.60 Kwt Husets totala förbrukning var 13656Kwt under året.Man får nog kolla upp energimätaren!http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251496&_path=251882;251433;251150;251496
<utanpump/ nu med pump>Jag har precis en sådan mätare som du, jag köpte den på ClasOhlson för många år sedan. Jag är ingen expert på det här med effektfaktor, men jag tycker man får bra momentana värden om man delar effekten med effektfaktorn. Om detta är rätt sätt att räkna på vet jag inte.Men jag har ett bra exempel där detta räknesätt verkar fungera:Min far bad mig mäta hur mycket hans stereoanläggning drog i standby-läge men när jag mätte allt i en klump så fick jag så konstiga värden så jag mätte alla delar var för sig. Och efter lite mätande hit och dit så upptäckte jag att om jag mätte de aktiva högtalarna(inbyggda separata slutsteg) samtidigt så fick jag lägre effektförbrukning än om jag mätte dom separat. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna exakt men säg att en högtalare drog 10w i standby (effektfaktor 1) så drog dom tillsammans 5w men då med en effektfaktor på 0.25, delar jag då 5 med 0.25 så får jag 20w som verkar rimligt.Är detta rätt sätt att räkna på?
Hej.Startade mätningen för 10 minuter sedan. Kunde inte låta bli att kolla in momentanvärdena för maskin i stand-by. Se nedan.PM200 (Rusta) 25 WCO-budget 8 W CO (E-tech) 11 W Momentanvärden dellast: PM200 721 WCO budget 580 W CO (E-tech) 539 W - Ja, det här ska verkligen bli intressant. Det roligaste kommer när man ska jämföra med en godkänd mätare. MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 03 januari 2008, 00:18:32Redan här ser vi ju kvaliteten.Vilken är rätt???Jag ser fram emot fortsättningen.
Citat från: Gonzo skrivet 03 januari 2008, 18:52:44Citat från: Gano skrivet 03 januari 2008, 00:18:32Redan här ser vi ju kvaliteten.Vilken är rätt???Jag ser fram emot fortsättningen.Hej Gonzo! Etech tror jag borde ligga bäst till, (rättare sagt hoppas jag eftersom jag använder mig utav dessa).Mvh Raffen.