0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oerhört intressant!Det är lite som min temeraturmätning här hemma.-8 Gammal kvicksilvertermometer-7,2 billig elektronisk termometer-5,8 Väderstation med lufttryck, tendenser, väderutsikt osv.Vilken är rätt?
Och vad har Enermetmätaren mätt?
Hej.Gör en första avstämning efter 19 timmars drift, medelförbrukning ca 500 W (ungefär halvfart).Enertech: 10,1 kWh PM200 (Rusta): 8,18 kWh (-19%)CA (E-tech): 8,30 kWh (-18%)CA budget: 7,28 kWh (-28%)Siffran 721 W vill jag förresten ta tillbaka från mitt förra inlägg. Jag fick se att apparaten var inställd på max W istället för momentan W.Måste dra slutsatsen att de billiga energimätarna inte verka klara av de komplexa lasterna på en värmepump. Sämst verkar Clas Ohlsons budgetmodell vara. PM200 och CA (E-tech) verkar vara lika "dåliga".Äntligen går mina ekvationer ihop. Jag har trott att min hushållsel ökar kraftigt på vintern utan att jag riktigt förstått varför. Jag har inte ens kunnat skylla det på motor/kupevärmaren. Nu stämmer det lite bättre. Känns lite billigt att ha redovisat en massa felaktiga siffror på forumet bara.....Jag låter energimätarna sitta i ett par dagar till för att få ett statistiskt säkrare underlag. Sedan hoppar jag över på den rent resistiva mätningen på elpatronen. Om jag får möjlighet (och det blir kallare) passar jag på att mäta på värmepumparna när de går lite hårdare.MVH/Gano
hej Gano!Menar du Enermet på din översta mätare,
Jag tycker mig ha sett att många luftvärmepumpsägare har redovisat orimligt låga förbrukningsvärden, du kanske är orsaken på spåren.
Citat från: Rickard skrivet 04 januari 2008, 09:58:31Jag tycker mig ha sett att många luftvärmepumpsägare har redovisat orimligt låga förbrukningsvärden, du kanske är orsaken på spåren. Nja det är så låg förbrukning så 10% slår inte så mycket ändå, för mig i så fall 400kWh på ett år.Totalen avläses ju ändå på energibolagets mätare.
I "Mike"s fall är det väl inte så konstigt.1-pers hushåll, litet hus.Men alla andra ganska stora luftvärmepumpsuppvärmda hus, familjehushåll, som ligger på en totalförbr. på ca 10000kWh.Dessa är jag imponerad av.
Ja ha en person i hushållet. Då kostar min kärring 15,000 KW per år men jag har stort hus jag får på-peka det i kväll så kanske hon blir snällare ? mvh kjell
Citat från: Mike skrivet 04 januari 2008, 19:22:29Citat från: Rickard skrivet 04 januari 2008, 09:58:31Jag tycker mig ha sett att många luftvärmepumpsägare har redovisat orimligt låga förbrukningsvärden, du kanske är orsaken på spåren. Nja det är så låg förbrukning så 10% slår inte så mycket ändå, för mig i så fall 400kWh på ett år.Totalen avläses ju ändå på energibolagets mätare. Du MÅSTE ha fel på din huvud-mätare ? eller har du kopplat LL-pumpen på gatubelysningen ? Skämt å sido HUR bär dig åt ? med din låga el-förbrukning mvh kjell