0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inga planer att testa ett kylskåp eller en frys?Dom är ju inte inverterstyrda och således lite snällare last men den är induktiv. Om det nu är det som ställer till det.
Idag blev jag uppringd av en riktig expert som arbetar just med denna typ av frågor.
Vi får hoppas att det visar sig genom lägre elpriser...
Hej Gano! Hur mkt pendlar elmätarna i wattvärden för dig vid dina mätningar och tester på resp pumpar när du står och kollar en liten stund på dem Gano??Mvh Raffen.
Citat från: Gano skrivet 07 januari 2008, 23:01:24Om man som Raffen ifrågasätter Enermet, en SP-krönt mätare som är godkänd för fast installation så kan man ju ringa och klaga på sin huvudmätare och be att få en E-tech per fas installerad istället. Enermet uppfyller nämligen de stränga kriterierna för elmätare i hushåll. Tycker att det är intressant att se att Conrad har tre modeller i samma serie i helt olika prisklasser, den dyraste kostar över 400 och ska tydligen klara komplexa laster. Vad har man sparat på i modellen under 200 kr ?MVH/GanoHej Gano! Ja det kanske var dumt av mig att ifrågasätta Enermet, och det kanske var långsökt men misstag har ju inträffat i de bästa familjer, men det kanske inte kan inträffa med Enermet, vad vet jag, faktum är också att jag känner inte till några tester av elenergimätare alls måste jag erkänna. Finns det förresten inga oberoende tester gjorda av dessa billigare elmätare?? Du och andra får väl ursäkta mig, men 39% felmätning, det har jag mkt svårt att köpa rakt av, om detta vore fallet (och riktigt) så är det min bestämda uppfattning att de inte skulle få säljas överhuvudtaget.Mvh Raffen.
Om man som Raffen ifrågasätter Enermet, en SP-krönt mätare som är godkänd för fast installation så kan man ju ringa och klaga på sin huvudmätare och be att få en E-tech per fas installerad istället. Enermet uppfyller nämligen de stränga kriterierna för elmätare i hushåll. Tycker att det är intressant att se att Conrad har tre modeller i samma serie i helt olika prisklasser, den dyraste kostar över 400 och ska tydligen klara komplexa laster. Vad har man sparat på i modellen under 200 kr ?MVH/Gano
Jag kommer snart att få min elcentralsmätare med snurrskiva utbytt till en ny....... Man kan förvänta sig en ökning av kostnaden då Jag som sett det som någonting positivt att få en ny exakt mätare
Citat från: Gonzo skrivet 09 januari 2008, 18:10:59Jag kommer snart att få min elcentralsmätare med snurrskiva utbytt till en ny....... Man kan förvänta sig en ökning av kostnaden då Jag som sett det som någonting positivt att få en ny exakt mätare Nja, fick min snurris utbytt till en fjärravläst digital superdupermätare, men jag tycker förbrukningen är likadan, och jag har bra koll.Snurrmätaren i vårt förra hus däremot, jisses, vi gjorde över med ca 10000kWh/år med en CTC Total som gick på elpatron.Den gick/går (syrran köpte huset) billigt än. De blir nog förskräckta när EON byter ut den.