0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Okej jag gör nytt excelark, då ska jag alltså radda upp alla slingor, önskad temp, nuvarande temp, nuvarande strypning samt uponors beräknings på strypning?frågan är om man ska strypa en slinga i taget som någon sa förut så man verkligen vet att slingorna går till rätt rum, alltså om det är rättmärkta..rumstermostaterna är avskruvade från plinten så de kan inte påverka något...nej VK stod på 2.5... den börja slappa på värmeproduktionen och tyckte det var bra att den gör lite för mkt värme nu när man pillar lite, som Janne säger... Vi kan kika på kurvan lite senare i processen tycker jag...... eftersom en mildfront är påväg i denna del av landetMen då påbörjar jag mitt nya excel-ark då ... bara lite tea först
Förresten jag har inte fått svar på varför VB ut är 36 grader medans tempen på stigaren (från värmepumpen där den splittas på 3 för respektive plint) är 29 grader?.. den borde väl vara ganska nära 36?
Citat från: StefanP skrivet 29 november 2007, 21:10:13Förresten jag har inte fått svar på varför VB ut är 36 grader medans tempen på stigaren (från värmepumpen där den splittas på 3 för respektive plint) är 29 grader?.. den borde väl vara ganska nära 36?Flödet över slingorna är större än flödet över värmepumpen. Framledningen från värmepumpen 36 grader blandas med returen från golvet 26? grader och går ut till dina slingor.
hej I otaliga trådar diskuteras vilket som är effektivast med större delta eller större flöde. Jag själv tycker att viktigare än att ha bästa COP är att värmen kommer fram dit den skall. VP kan max ge en viss effekt i värme vilket gör att med större flöde sjunker så klart framlednings temp vilket gör kallare radiatorer eller golvvärmeslingor vilket då i sin tur gör kallare rum.Värmen som skall fram vill vi ju ha. Ta min lilla L/V vp så för att min stora bostad skall bli varm av den måste jag ha mindre flöde än den större effektgivande VP du har. justera in total flöde genom att sänka VP cirk pumpen för att VB framlednings temp blir högre men med yttre pump konstant får du ej ut högre temp utan att strypa yttre kretsens flöde.
Sidan 85 i databladet spalt 6.472 . Den matchar fint, men sedan är ju frågan om IVTs givare bara är ett motstånd?
hejKöp du en sådan elfa givare och andvänd förslag av givare vad IVt anger i sin manual. Avståndet för funktion behöver du ej bry dig om.Normal signal kabel 2x0,5 bör fungera bra.Sen justerar givaren kurvjustering hela tiden och därmed behöver du ej bry dig om det mer i framtiden.Lycka tillJanne