Hej, brukar kolla in din maskin via "webben". Skadad som man är.

Som vi konstaterat så hade det inte gjort något om maskinen varit lite större.

Men om du räknar ihop tillskottselen så finns det troligen inte så mycket att tjäna egentligen.

Om nu inte vintrarna bli vintrar igen.

Så en lista på möjliga förbättringar.
Gräva ner mer slang i backen, ger högre köldbärare och cop. Samt förbereder om du skall sätta in större maskin. Jag "tror" en 11:a med framförallt fristående stor VVB är lagom då.
För att få till värmen i huset och framförallt badrummet som inte har något med storleken på din maskin att göra, en arbets/volymtank och titta till flödena.
Fenomenet med att det blir för varmt inne när utetempen stiger skulle troligen inte bli bättre med en central rumsgivare till värmepumpen. Din bottenplatta är ett enormt magasin för värme trögt att värma upp och innehåller mycket värme när utetempen stiger. Justering av kurva, finjustering eller knäckning kan nog ge bättre resultat. En annan åtgärd som jag tror och skulle testa som en av de första åtgärdena är att sänka värmediffen du sänkte väl den till 4,0 och dina problem är ju inte korta gångtider

så testa att sänka den något. Prova med 0,2 i taget men gå inte under 3. Vet att en del kommer ha synpunkter på det men prova och se.

Varmvattnet som du funderar på, det finns lite tider som man kan ändra i menyn i ditt fall som kan vara "lite" intresant. Men troligtvis ingen jätteskillnad.
Samtidigt så tror jag att du nu fått till din maskin så att du verkligen ligger på en låg förbrukning kw/m2.
Lycka till och hör av dig med vad resultatet blir.