0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ska inhandla en IR-termometer imorgon! Ponera att golvvärmen inte fungera, jag vill poängtera att den fungerade förut men förmodligen för att många andra slingor var strypta, men om den nu skulle vara "trasig" så beror det alltså på luft, då är nästa fråga, hur tusan luftar man? Det låter blött iaf.Pressotat HÖG larm gick någon gång förra vintern eller vintern innan, så det kan ju vara luft, vilket fick mig att tänka på filter.... det har jag glömt bort, bäst att kolla..på återseende
Givetvis har du rätt om golvvärmen, men det är nödlösningen att stänga av flera slingor.
Citat från: Fixaren skrivet 28 november 2007, 23:19:27Givetvis har du rätt om golvvärmen, men det är nödlösningen att stänga av flera slingor. Det jag menar eftersom det har eldats otroligt mycket så har rumstermostaterna stängt slingor och då har flödet ökat till återstående slingor.
Citat från: StefanP skrivet 28 november 2007, 23:24:58Citat från: Fixaren skrivet 28 november 2007, 23:19:27Givetvis har du rätt om golvvärmen, men det är nödlösningen att stänga av flera slingor. Det jag menar eftersom det har eldats otroligt mycket så har rumstermostaterna stängt slingor och då har flödet ökat till återstående slingor.Och det jag försökte svara att jag var med i svängarna.
Kolla bara om returslangarna från golvvärmeslingorna är varma. iskall retur = stopp på cirkulationen.Men har du kört så länge borde det inte va luft.Det finns ju luftnippel på varje slinga!? Men då ska cirkpumen stå stilla när du luftar.Går inte det kan det behövas en installatör. Ibland kan det behövas en genomspolning om det är nån högpunkt som luften ansamlats i.Det om eldning kan stämma.Over and out sängen nästa
Har man bara koll på (skriver upp) vad man gör och ser vad som händer är det bara en fördel om utetempen ändras upp och ned, det gör det lättare att få till kurvlutning, finjusteringen, diffar och eltillskottsfördröjningar på värmepumpen.