0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hejstörre pump verkar ej logiskt för mig efter som du måste strypa på slingorna. Öppna alla fullt. stryp sen ner den som är varmast.Min fördelare har ca 3-4 varv på var slinga. Så om din är lika dan stryp 1/4 varv i taget och vänta mät etc.Fotnot:Vad säger fabrikanten på sin dimitionering med dess instrypningar och flöde?
Ok, om vi går efter ritningen rätas frågetecknen ut. Toppeffekt drygt 15 kw, de flesta gissade på något liknande.Kurvan som Uponor räknat med, på IVT:n är det någonstans motsvarande 1,5 och ett par graders finjustering.Flödet över golvet. Ser att du har en Grundfos kolla vad den heter som du har (En UPS 25-60 kan kanske räcka.)
Fråga ett Har du kollat att alla strypventilerna är inställda efter ritningen innan vi började. I annat fall gå igenom alla ventilerna och ställ in dem efter ritningen. Lite lurigt skrivet men under raden stryp/varv så ser du ett värde och skruva igen ventilen helt och öppna upp ventilen de antal varv som det står för repektive slinga.
Fråga två Cirkpumpen vad heter din externa cirkpump kolla kolla kapaciteten eller lägg in beteckningen här så kollar vi den.
Fråga tre stämmer det att innetempen steg i de flesta rummen i natt då det väl blev kallare, i så fall kan du sänka kurvan några tiondelar.Tappa inte sugen du har inget olösligt problem.
Ok.30 grader vill Uponor att du skall ha i framledning vid Dut (Dimensionerande ute temp) som jag gissar ligger strax under -20 hos dig.Om jag översätter det till IVT:s kurva motsvarar det Ca: 1,5. som kurva och finjustering ett par grader. för att få 20 grader som rumstemp.Du är inte så himla långt ifrån om du sänkte kurvan ett par tiondelar som jag föreslog tidigare. Thumbsup
Pumpen UPS 20-60 är en typbeteckning och med den kan jag se vad den klarar av för flöde och tryckfall, gissade och kollade på Grunfos hemsida och konstaterade att just 20-60 låg precis på gränsen för att klara dina värden när den snurrar på trean. 180 är byggmåttet 180mm mellan flänsarna.
När det gäller att få till golvvärmen så är det tidsödande eftersom det är sådan tröghet i systemet. Får man inte till det så måste man börja i någon ända. En början är då att utgå från ritningen. Ett bra hjälpmedel är också att göra ett excelark där du numrerar alla ventilerna och skriver in snyggt och prydligt hur mycket öppna de är och rumstempen och ändringarna. Med hjälp av det blir det helt klart enklare. Tycker att du skall ha maskinen på som vanligt eftersom du ligger vettigt till med inställningarna på den, och att få till golvvärmen tar tid. En sak där som du kan prova är att sänka hastigheten på köldbärarpumpen såg att den skillnaden inte var mer än 2 grader och lagom är 3 grader.Det positiva är att du verkligen har ett lågtemperatursystem som ger en COP som är svårslagen när du får till det.