0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag talar om hur min HE9: fungerar i verkligheten. Den har gett tillräckligt med värme vid -15 grader. Visst, det var bara några dagar sen blev det mildare igen.
Jag har en öppen spis men den eldar vi bara i om vi vill ha en mysbrasa.Inget värmetillskott. Tiden innan HE9:an låg årsförbrukningen påb 25-27000kwh/år.Nu ligger den på enl 2 års snitt på 14-16000 kwh/år. Sänkning med 10000 kwh/år.Jag tror att HE9:an ger väldigt bra effekt.Det måste väl ändå vara ganska högt för en Stockholmsvilla i den storleken? Om jag minns rätt så låg vi på 21000 innan värmepump och då är det ett hus på 180kvm från 1975 beläget i Norrland. Du har ju tjänat igen din pump på under 2,5 år så det ser ju bra ut.
Jag har en öppen spis men den eldar vi bara i om vi vill ha en mysbrasa.Inget värmetillskott. Tiden innan HE9:an låg årsförbrukningen påb 25-27000kwh/år.Nu ligger den på enl 2 års snitt på 14-16000 kwh/år. Sänkning med 10000 kwh/år.Jag tror att HE9:an ger väldigt bra effekt.
Nu räknar visserligen Gano lite fel ditt effektbehov. Det skulle faktiskt vara lite högre i hans beräkning (5587 W) då skillnaden i temperatur mellan -15 oc + 22 grader är hela 37 grader.
Man kan även titta på verkligheten. Jag värmer upp 105 m2 med min HE:9aHus från 1974, 100mm väggisolering och kopplade 2-glas fönster.vid 15 grader minus hade jag 22 grader i huset och rummet längst bort 19 grader.Alla elradiatorer avstängda. Årsförbrukning på pumpen efter 2 vintrar var 3200kwh i snitt. Jag är mycket nöjdmed min HE:9a. Inga avfrostningsproblem. Bara skön värme hela tiden och svaltpå sommaren. HE9 är en riktigt bra pump.
Hei Gonzo , det støtter vel bare påstanden : En inverterpumpe blir aldri for stor. Raptus
När ni jämför era avfrostningar på HE-serien, betänk då att det finns 3 st. olika mjukvaror i utedelarna totalt.Hur vet ni att ni har samma programvara i era maskiner ?HälsTomas