Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: -20  (läst 36881 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: -20
« Svar #75 skrivet: 10 november 2007, 19:05:05 »
Hej Ace!  Håller fullständigt med dig om detta och det är ju fullständigt obegripligt att Sanyo och Argo fortsätter att tillämpa denna funktion vilket de med all säkerhet tappar en mängd kunder på, vilket i sig är synd på i övrigt rejält bra och effektiva pumpar, och precis som du säger, vem vill bli av med värmen från pumpen när man som mest behöver den, och detta oavsett tillfört COP-värde.
Sen kan man ju fråga sig varför?? Då har det ju spekulerats om att pumparna p.g.a denna funktion skulle få en längre livslängd, vilket ju mkt väl kan vara möjligt, men då kan man ju också fråga sig om deras kompressorer bl.a är av sämre kaliber eftersom de utgår ifrån att de definitivt inte pallar för drift under -20 ºC ifh till en del andra fabrikat som har en klart lägre tempgräns, alt ingen nedre gräns alls.
Det återstår då inget annat Ace än att ta reda på fakta i målet, inkl hur det står till ifh till en del andra pumpfabrikat, och det kommer jag faktiskt att göra.
Återkommer med en redovisning i ärendet.

Mvh Raffen. 
 
väntar med spänning på redovisningen !
misstänker att svaret innehåller orden: olja,viskositet,tätande film !

mvh.ACE
« Senast ändrad: 10 november 2007, 19:07:29 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: -20
« Svar #76 skrivet: 10 november 2007, 19:08:37 »
Detta kommer ju att bli oerhört spännande.

Kanske ALLA pumptillverkare har en 20 graders spärr om ca 5-7 år pga av att Ahlsells har rätt.
Om inte, så är dom ju fel ute i dag.

Jag gillar samtidigt den, lite försiktiga, framtoningen som Ahlsell har.
Man inför en -20 spärr som innebär att färre pumpar säljs, men i syftet att man tror att pumpar inte mår bra under -20 grader.
Man säljer färre pumpar, men kanske Ahlsell är den enda kvarvarande pumpgenrealageneten som anses seriös om ett antal år just på grund av detta.


Tiden får visa.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #77 skrivet: 10 november 2007, 19:41:15 »
Hej Gonzo!  Ja det kan ju mkt väl vara som du säger Gonzo, vem vet?? Men frågan är ju minst sagt så spännande så man knappt kan bärga sig. Går igång med ärendet på måndag fm, återkommer med feed back och svaren omg så snart de inkommer.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad mangart

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #78 skrivet: 10 november 2007, 19:58:53 »
Hei, har selv snakket med Ahlsell representant i Norge, han visste heller ikke hvorfor de har lagt inn stopp på -20. Han kunne ikke se noen kjøletekniske begrensinger, men antok at det var fordi at elektronikken i utedelen har spec. ned til -20. Dessuten, iflg. Scanoffice test av Argo, så kommer COP=1 først på -35! Dette i motsetning til Panasonic EKEB og XE, som kommer til COP=1 på ca. -25.
Er forøvrig enig med ACE, at dette er en idiotfunksjon som er veldig irriterende de dager dette gjelder. fiR:
Det er bedre å få ut 1500W enn 0.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: -20
« Svar #79 skrivet: 10 november 2007, 20:41:39 »

Citera
problemet med just denna funktion är väl ändå att man vaknar i ett kallt hus/del av hus för att tempen gått under -20 ºC på natten.
och de flesta har närliggande radiatorer avstängda eller kraftigt nerställda för att undvika onödig förbrukning.
då är det bättre att vakna till ett värmepumpsvärmt rum även om energiförtjänsten inte är så lysande !!
så av bekvämlighets-skäl håller jag inte med om att den bara ska användas när den är lönsam !
o inte fan vill man åka hem från jobbet för att slå på pumpen/stänga av radiatorer bara för att utetempen blivit lönsam !!
en riktig idiotkonstuktion för brukaren, och en feghets/försiktighetsfunktion för tillverkaren !!
man får vara riktigt sanyo-fanatisk för att kunna påstå att funktionen gynnar brukaren !
och jag skiter i hur bra en värme-produkt är när den går,om inte jag kan styra när jag får min värme hemma, jag bojkottar skiten !
ps: det är skillnad med en L/V med tillsats, där är det fortfarande varmt när jag vaknar, om en dyr värme !!

mvh.ACE
På den här tråden var det mycke snack och lite verkstad. ;D Får man vara med? ;)
Det finns väl termostat även på de billigaste el-elementen? Sc:,h
Måste väl vara värre att komma hem eller vakna och upptäcka att pumpen havererat? ???
« Senast ändrad: 10 november 2007, 20:47:07 av Rickard »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: -20
« Svar #80 skrivet: 10 november 2007, 21:24:51 »

Citera
problemet med just denna funktion är väl ändå att man vaknar i ett kallt hus/del av hus för att tempen gått under -20 ºC på natten.
och de flesta har närliggande radiatorer avstängda eller kraftigt nerställda för att undvika onödig förbrukning.
då är det bättre att vakna till ett värmepumpsvärmt rum även om energiförtjänsten inte är så lysande !!
så av bekvämlighets-skäl håller jag inte med om att den bara ska användas när den är lönsam !
o inte fan vill man åka hem från jobbet för att slå på pumpen/stänga av radiatorer bara för att utetempen blivit lönsam !!
en riktig idiotkonstuktion för brukaren, och en feghets/försiktighetsfunktion för tillverkaren !!
man får vara riktigt sanyo-fanatisk för att kunna påstå att funktionen gynnar brukaren !
och jag skiter i hur bra en värme-produkt är när den går,om inte jag kan styra när jag får min värme hemma, jag bojkottar skiten !
ps: det är skillnad med en L/V med tillsats, där är det fortfarande varmt när jag vaknar, om en dyr värme !!

mvh.ACE
På den här tråden var det mycke snack och lite verkstad. ;D Får man vara med? ;)
Det finns väl termostat även på de billigaste el-elementen? Sc:,h
Måste väl vara värre att komma hem eller vakna och upptäcka att pumpen havererat? ???

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h
oerhört många radiatorer har nåt som kallas vatten som värmebärare.....eller ? ?
vissa av dessa kanske ska köpa termostater med  ºC-gradering ,istället för slotts-ventiler eller dylikt  Sc:,h Sc:,h
eller va det dessa som skulle köpa elradiatorer  Sc:,h Sc:,h
ovanligt dumt förslag i så fall . :-\
jag kan redogöra för mängder av pumpfabrikat som gått år efter år, även vid temperaturer under -20 ºC ute. och detta utan haverier ! ! !
så bättre än hplp:s förslag om införskaffning av elradiatorer och sanyo måste vara : köp nåt som fungerar och går, framför allt när du vill att den ska gå och det behövs.det finns såna som gått i många år,utan bekymmer. även om vissa vägrar tro på det !!
och ni slipper köpa elradiatorer, på köpet  ;D ;D ;D

mvh.ace
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: -20
« Svar #81 skrivet: 10 november 2007, 21:51:41 »
Om Vi ser till hur man gör med andra rörliga delar typ motorer m.m när det är kallt, så gäller endera att värma dom, eller att låta dom gå för att inte bli förstörda, om dom måste startas... Som jag ser det med en VP så måste livslängden öka om den får gå, istället för att kallstartas efter en köldknäpp. Garanterat så är pumpen fortfarande kallare än utetemp, å ska då alltså tvingas igång från ett totalt nerfryst läge. Det om nåt, bör ge tillfälle till en massa onödiga haverier. För om en sak inte är avsedd att köras kallt, så är det självklart riktigt illa att tvinga igång den under en temp, som den inte ens ska köras uppvärmd i...

mvh humlan. 

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: -20
« Svar #82 skrivet: 10 november 2007, 22:16:35 »

Citera
problemet med just denna funktion är väl ändå att man vaknar i ett kallt hus/del av hus för att tempen gått under -20 ºC på natten.
och de flesta har närliggande radiatorer avstängda eller kraftigt nerställda för att undvika onödig förbrukning.
då är det bättre att vakna till ett värmepumpsvärmt rum även om energiförtjänsten inte är så lysande !!
så av bekvämlighets-skäl håller jag inte med om att den bara ska användas när den är lönsam !
o inte fan vill man åka hem från jobbet för att slå på pumpen/stänga av radiatorer bara för att utetempen blivit lönsam !!
en riktig idiotkonstuktion för brukaren, och en feghets/försiktighetsfunktion för tillverkaren !!
man får vara riktigt sanyo-fanatisk för att kunna påstå att funktionen gynnar brukaren !
och jag skiter i hur bra en värme-produkt är när den går,om inte jag kan styra när jag får min värme hemma, jag bojkottar skiten !
ps: det är skillnad med en L/V med tillsats, där är det fortfarande varmt när jag vaknar, om en dyr värme !!

mvh.ACE
På den här tråden var det mycke snack och lite verkstad. ;D Får man vara med? ;)
Det finns väl termostat även på de billigaste el-elementen? Sc:,h
Måste väl vara värre att komma hem eller vakna och upptäcka att pumpen havererat? ???

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h
oerhört många radiatorer har nåt som kallas vatten som värmebärare.....eller ? ?
vissa av dessa kanske ska köpa termostater med  ºC-gradering ,istället för slotts-ventiler eller dylikt  Sc:,h Sc:,h
eller va det dessa som skulle köpa elradiatorer  Sc:,h Sc:,h
ovanligt dumt förslag i så fall . :-\
jag kan redogöra för mängder av pumpfabrikat som gått år efter år, även vid temperaturer under -20 ºC ute. och detta utan haverier ! ! !
så bättre än hplp:s förslag om införskaffning av elradiatorer och sanyo måste vara : köp nåt som fungerar och går, framför allt när du vill att den ska gå och det behövs.det finns såna som gått i många år,utan bekymmer. även om vissa vägrar tro på det !!
och ni slipper köpa elradiatorer, på köpet  ;D ;D ;D

mvh.ace



Ace..... gillar du Sanyo?  :D


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: -20
« Svar #83 skrivet: 10 november 2007, 22:17:28 »
Har man vattenburen värme som komplement är det ju enkelt att montera rumstermostat. Om vi antar att temp sjunker till -35 40, vad händer då om man råkar ligga och sova? Har man överhuvudtaget ingen backup när man har LL-pump? ???
Självklart är det bättre att köpa en maskin som passar, men ställer mig lite tveksam till att ändra en som inte gör det. Men jag kan inte LL, det var bara en tanke jag präglade. ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: -20
« Svar #84 skrivet: 10 november 2007, 22:50:56 »
Har man vattenburen värme som komplement är det ju enkelt att montera rumstermostat. Om vi antar att temp sjunker till -35 40, vad händer då om man råkar ligga och sova? Har man överhuvudtaget ingen backup när man har LL-pump? ???
Självklart är det bättre att köpa en maskin som passar, men ställer mig lite tveksam till att ändra en som inte gör det. Men jag kan inte LL, det var bara en tanke jag präglade. ::)

Frågan kanske är hur man tänkt, om man bor så till, att -35--40 grader brukar förekomma, å då inte har nåt som värmer kåken mer än LL-pumpen  :) Tycker nästan man får skylla sig själv då...

mvh humlan.

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: -20
« Svar #85 skrivet: 10 november 2007, 23:08:46 »
Antag en pump som ger 1300W vid -22 grader med COP = 1,3.
Man får ju då inte ut 1300w utan snarare 300W som förtjänst eftersom den förbrukar 1000W.
300w tillskott är försumbart vid uppvärmning av ett hus vid -22 grader och vid kwh priset 1 kr blir förtjänsten 30 öre/timme.

Då tycker jag att det är bättre att låta pumpen vara avstängd än att kontinuerlig gå på max effekt då slitaget förmodligen kostar minst 30 öre/timme.

M.a.o att stänga av pumpen och sätta på motsvarande ett element vid - 22 grader ute tror jag lönar sig.

Förövrigt har min Sanyo ännu efter 3 år inte stängt av sig en enda gång. Fast jag bor ju ända nere i Stockholmsområdet förståss men ändå.  tomte:: Inget stort problem för mig.  :)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: -20
« Svar #86 skrivet: 10 november 2007, 23:09:29 »
jo..men jag har lite svårt att motivera att man ska behöva köpa rumstermostater till radiatorerna, för att det kan bli kallare ute än vad konstruktören anser att pumpen bör klara. det är liksom inte värmesystemet som ska byggas om ,för att pumpen är undermånlig !!
det blir lite som att säga att det finns inget fel på  N/A ,det är köparna av dessa som har ett undermånligt värmesystem!
och av samma anledning tycker jag inte att man ska behöva mer backup till en L/L än nåt annat värmesystem.
sen har jag aldrig uppmuntrat någon till att manipulera pumpen, och jag avråder till och med till det !!
jag har gett en liten hint tidigare i tråden om varför jag tror spärren finns !!  ;)

northkingen: NEJ....jag gillar inte sanyo!
dessa maskiner har bra värden i tester....men, vissa exemplar känns inte gedigna, mycket vibrationer och stomljud, slarvigt isolerade kompressorer, alla man kollat reglerar olika på tryck o temp. mm        men det tycker jag om vissa andra fabrikat också!
det är just den idiotiska tempgränsen som får bägaren att rinna över !
det är så oerhört idiotiskt ur användarsynpunkt, och alla försvarstal ter sig löjliga när konkurenterna går o går, år efter år !!

och hummlan har rätt: har svårt att tänka mig att återstarten är bättre vid -17 ºC ,då den kan få starta mot ännu lägre innetemp, samt avkyld !!

just detta faktum, gör att min teori är att anledningen är att man vill undvika för höga hetgastemperaturer =  för hög oljemedryckning. man vill helt enkelt säkerställa smörjning ! byt olja så kan du köra vid kall väderlek, men effektiviteten (tätningen internt kompressor)försämras !

mvh.ACE






drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: -20
« Svar #87 skrivet: 10 november 2007, 23:12:36 »
Antag en pump som ger 1300W vid -22 grader med COP = 1,3.
Man får ju då inte ut 1300w utan snarare 300W som förtjänst eftersom den förbrukar 1000W.
300w tillskott är försumbart vid uppvärmning av ett hus vid -22 grader och vid kwh priset 1 kr blir förtjänsten 30 öre/timme.

Då tycker jag att det är bättre att låta pumpen vara avstängd än att kontinuerlig gå på max effekt då slitaget förmodligen kostar minst 30 öre/timme.

M.a.o att stänga av pumpen och sätta på motsvarande ett element vid - 22 grader ute tror jag lönar sig.

Förövrigt har min Sanyo ännu efter 3 år inte stängt av sig en enda gång. Fast jag bor ju ända nere i Stockholmsområdet förståss men ändå.  tomte:: Inget stort problem för mig.  :)

1300 w är 1300w mer än inget !
 slå av/på element efter utetemp ! Sc:,h
SANYO-FANATIKER !
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: -20
« Svar #88 skrivet: 11 november 2007, 01:34:05 »
Temp i förångaren måste ju vara betydligt kallare om det skall bli någon värmeövergång att tala om. Så jämförelsen måste bli, köra med ex -35 ºC olja eller låta den stänga och återstarta vi ex -20ºC /-15 ºC. Är det någon som vet förångarens tem vid drift under -20 ºC ?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: -20
« Svar #89 skrivet: 11 november 2007, 09:16:19 »
om man vill ha nån form av överhettning måste man ha en förångningstemp som ligger en bit under ute-tempen ! teoretiskt räcker det med 1 ºC,  men i en V/P varierar denna med  påfrysning mm. skulle gissa på 1-10 ºC under, troligen ännu lägre precis innan avfrosting !

så visst blir det svårt eller rent av omöjligt att få hem tillräckligt med oljan vid kall väderlek ,samtidigt som medryckningen blir större ut vid högre hetgastemperaturer !
tunnare olja och/eller tidsinställda avfrostningar är ju beprövade varianter för att lösa problemet !

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!