0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förmodligen samma olja som i alla andra, det vet väl du Humlan, som säger att "alla pumpar är lika bra" - det är bara priset som skiljer.
Nja... det är nog inte riktigt så enkelt att det är kvaliteten på oljan !oljan har två huvudfunktioner i en kompressor :smörjning och tätande oljefilm !just tätande egenskaper är avgörande för kompressor-effektivitet !hög viskositet= bra tätande egenskaper, men tjock/seg vid låga temperaturer.....=svår att få hem från förångare vid låga temperaturer !jag tror alltså att man valt en högre viskositet för att höja kompressoreffektiviteten, vilket lett till att man inte vågar köra maskinen vid för låga ute-temperaturer !jag vet inte hur känslig sanyos kompressor är på viskositetsförändringar men man kanske kände sig tvungna att göra detta pg.a för dåliga testresultat med lägre viskositet ! mvh.ACE
Kan kanske vara därför Sanyo har bra uteffekt och COP vid kall väderlek, hög viskositet, men de får betala med "problem" vid kall väderlek.Däremot har jag svårt att se logiken med att oljan skulle bli för varm, kompressorn kyls väl av köldmediat som är svinkallt när det är kallt ute?
Hej Ace! Jo jag förstod Ace! Frågan är då vad är botemedlet i form av annan typ av olja t.ex, och vad använder t.ex Toshiba och Nocriapumparna för slags olja, eller är det en konstruktionsfråga?? knappast va??Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 15 november 2007, 22:14:36Hej Ace! Jo jag förstod Ace! Frågan är då vad är botemedlet i form av annan typ av olja t.ex, och vad använder t.ex Toshiba och Nocriapumparna för slags olja, eller är det en konstruktionsfråga?? knappast va??Mvh Raffen.OM JAG HAR RÄTT :lägre viskositet på oljan !kompressortyper/konstruktioner som tätar bättre utan krav på hög viskositet !olja är alltid en kompromiss ! SANYO kanske helt enkelt har valt att välja bort drift vid extremtemperaturer, för att få lite bättre COP. jag vet inte varför, men jag är/har hela tiden varit ganska säker på att svaret på spärren finns i oljan !mvh.ACE