Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: -20  (läst 36825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #90 skrivet: 15 november 2007, 20:13:02 »
Hej Ace & övriga!  Jag har nu fått in ett svar från Ahlsells på några mailfrågor som jag skickade dem med anledning av -20 spärren.

Mina frågor: Hej! 

Jag tänkte fråga Er om den egentliga anledningen till att Ni har en temperaturspärr på edra luftvärmepumpar av fabrikat Sanyo som gör att pumparna stänger av vid 20 minusgrader och startar igen vid ca 16 minusgrader??

Vad ser ni för konkreta fördelar resp ev nackdelar med att ha denna tempspärrsfunktion på edra pumpar ifh till konkurrerande luftvärmepumpar på marknaden som inte har denna funktion??

Mig veterligen så är det bara Sanyo och Argos pumpar som har denna -20 funktion?? Har Ni ev något samarbete med Argo??

Och så här blev svaret: Hej Raffen.

Anledningen till att denna spärr existerar är för att skydda pumpen, och för att den ska kunna bibehålla den livslängd som man räknar att en luft/luft värmepump ska ha idag. Livslängden beräknas till ca 15 år.

När kompressorn får jobba så pass hårt som den måste göra vid en så låg utomhustemperatur som – 20 grader (och lägre) så blir kompressoroljan så pass varm att den inte längre har någon smörjande effekt och i värsta fall leder detta då till att pumpen havererar. Så där har du anledningen till att denna spärr finns på våra Sanyo pumpar.

Vi marknadsför enbart Sanyo-pumpar.    Mvh Ahlsells!


Ja mina vänner, det låter ju nästan som att de är rädda för dåliga egenskaper på oljan som du var inne på tidigare Ace, men jag vet inte??

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 15 november 2007, 20:45:45 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad HenKad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Snart ägare av Sanyo 123
SV: -20
« Svar #91 skrivet: 15 november 2007, 20:23:16 »
Raffen du är ett ämne för Uppdrag Granskning =)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: -20
« Svar #92 skrivet: 15 november 2007, 21:04:46 »
Jag kan inte tolka svaret på annat sätt, än att det är en usel olja i pumparna. Så för att skydda sin pump bör nog oljan bytas ut i vilket fall som helst, då den enligt Ahlsell inte klarar vårt klimat.., eller ska Vi säga, inte är att lita på.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: -20
« Svar #93 skrivet: 15 november 2007, 21:16:24 »
Förmodligen samma olja som i alla andra, det vet väl du Humlan, som säger att "alla pumpar är lika bra" - det är bara priset som skiljer.  ;) ;) ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: -20
« Svar #94 skrivet: 15 november 2007, 21:24:13 »
Nja... det är nog inte riktigt så enkelt att det är kvaliteten på oljan !
oljan har två huvudfunktioner i en kompressor :smörjning och tätande oljefilm !
just tätande egenskaper är avgörande för kompressor-effektivitet !

hög viskositet= bra tätande egenskaper, men tjock/seg vid låga temperaturer.....=svår att få hem från förångare vid låga temperaturer !

jag tror alltså att man valt en högre viskositet för att höja kompressoreffektiviteten, vilket lett till att man inte vågar köra maskinen vid för låga ute-temperaturer !
jag vet inte hur känslig sanyos kompressor är på viskositetsförändringar men
man kanske kände sig tvungna att göra detta pg.a för dåliga testresultat med lägre viskositet !  ;) ;)

mvh.ACE


drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: -20
« Svar #95 skrivet: 15 november 2007, 21:37:28 »
Förmodligen samma olja som i alla andra, det vet väl du Humlan, som säger att "alla pumpar är lika bra" - det är bara priset som skiljer.  ;) ;) ;)

Så rätt, därför blir åtminstone jag fundersam över, varför oljan ska vara dålig i just de pumpar Ahlsell säljer.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: -20
« Svar #96 skrivet: 15 november 2007, 21:40:50 »
Kan kanske vara därför Sanyo har bra uteffekt och COP vid kall väderlek, hög viskositet, men de får betala med "problem" vid kall väderlek.

Däremot har jag svårt att se logiken med att oljan skulle bli för varm, kompressorn kyls väl av köldmediat som är svinkallt när det är kallt ute?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: -20
« Svar #97 skrivet: 15 november 2007, 21:41:22 »
Nja... det är nog inte riktigt så enkelt att det är kvaliteten på oljan !
oljan har två huvudfunktioner i en kompressor :smörjning och tätande oljefilm !
just tätande egenskaper är avgörande för kompressor-effektivitet !

hög viskositet= bra tätande egenskaper, men tjock/seg vid låga temperaturer.....=svår att få hem från förångare vid låga temperaturer !

jag tror alltså att man valt en högre viskositet för att höja kompressoreffektiviteten, vilket lett till att man inte vågar köra maskinen vid för låga ute-temperaturer !
jag vet inte hur känslig sanyos kompressor är på viskositetsförändringar men
man kanske kände sig tvungna att göra detta pg.a för dåliga testresultat med lägre viskositet !  ;) ;)

mvh.ACE




Jamen om pumpen får gå hela tiden vid kall väderlek, så ska det inte uppstå några problem med oljan, tycker jag. Det är ju när pumpen måste starta från att vara totalt nerfryst, det ska kunna uppstå problem.., inte under kontinuerlig drift väl  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #98 skrivet: 15 november 2007, 21:51:26 »
Hej på Er!  Jag håller med dig Rickard, att det är väldigt svårt att förstå att oljan skulle bli för varm vid kall väderlek och därmed skada kompressorn, däremot så tycker jag att Ace teori låter högst trovärdig och sannolik för att det kan finnas begränsningar för oljan vad gäller kompressorn.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: -20
« Svar #99 skrivet: 15 november 2007, 21:51:52 »
Jo Hummlan !
ju kallare det är ju högre hetgastemperatur. hög temperatur gör oljan tunn och lättflyktig, mer olja rycks med ut i systemet !
denna olja följer med runt i systemet, och i förångaren kyls denna ner till temperaturer runt -30 ºC eller ännu lägre i värsta fall !(det är inte ovanligt att förångningstemperaturen är ca 10 ºC lägre än utetempen) !
det är alltså fullt möjligt att kyla ner oljan till temperaturer ca 10 ºC under utetemperaturen vid drift !
ju lägre temp, ju "tjockare"  och mer "svårsugen" olja får du! samtidigt som mer olja rycks med ut !
man kan teoretiskt alltså tömma kompressorn på olja !

hoppas du förstod !
mvh.ACE

« Senast ändrad: 15 november 2007, 21:55:32 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #100 skrivet: 15 november 2007, 22:14:36 »
Hej Ace!  Jo jag förstod Ace!  Frågan är då vad är botemedlet i form av annan typ av olja t.ex, och vad använder t.ex Toshiba och Nocriapumparna för slags olja, eller är det en konstruktionsfråga?? knappast va??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: -20
« Svar #101 skrivet: 15 november 2007, 22:22:12 »
Kan kanske vara därför Sanyo har bra uteffekt och COP vid kall väderlek, hög viskositet, men de får betala med "problem" vid kall väderlek.

Däremot har jag svårt att se logiken med att oljan skulle bli för varm, kompressorn kyls väl av köldmediat som är svinkallt när det är kallt ute?

Hej Rickard !
ju mer tryckhöjande energi du får tillsätta med kompressorn,ju varmare hetgaser !
det är som på en vanlig luft-kompressor, tryckröret ut blir brännhett, ju högre tryckhöjning ju hetare !
R410A: förångningstemp -14 ºC = ca 4 bar ....kondenseringstryck 28 bar = tryckhöjning 24  bar..hetgastemp ca 93 ºC
R410A: förångningstemp -30 ºC = ca 1,6bar...kondenseringstryck 28 bar = tryckhöjning 26,4bar..hetgastemp ca 109 ºC

suggaskylningen är beroende av mängden gas kompressorn suger i sig ! den suger i sig mer gas vid suggastryck 4 bar än vid 1,6 bar.

förstod ni ? ? ?

mvh.ACE
« Senast ändrad: 15 november 2007, 22:23:45 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: -20
« Svar #102 skrivet: 15 november 2007, 22:33:15 »
Hej Ace!  Jo jag förstod Ace!  Frågan är då vad är botemedlet i form av annan typ av olja t.ex, och vad använder t.ex Toshiba och Nocriapumparna för slags olja, eller är det en konstruktionsfråga?? knappast va??

Mvh Raffen.
OM JAG HAR RÄTT :
lägre viskositet på oljan !
kompressortyper/konstruktioner som tätar bättre utan krav på hög viskositet !
olja är alltid en kompromiss !
 SANYO kanske helt enkelt har valt att välja bort drift vid extremtemperaturer, för att få lite bättre COP. 
jag vet inte varför, men jag är/har hela tiden varit ganska säker på att svaret på spärren finns i oljan !

mvh.ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: -20
« Svar #103 skrivet: 15 november 2007, 23:28:50 »
Hej Ace!  Jo jag förstod Ace!  Frågan är då vad är botemedlet i form av annan typ av olja t.ex, och vad använder t.ex Toshiba och Nocriapumparna för slags olja, eller är det en konstruktionsfråga?? knappast va??

Mvh Raffen.
OM JAG HAR RÄTT :
lägre viskositet på oljan !
kompressortyper/konstruktioner som tätar bättre utan krav på hög viskositet !
olja är alltid en kompromiss !
 SANYO kanske helt enkelt har valt att välja bort drift vid extremtemperaturer, för att få lite bättre COP. 
jag vet inte varför, men jag är/har hela tiden varit ganska säker på att svaret på spärren finns i oljan !

mvh.ACE



Det tror jag med. Visserligen finns det ju en risk för materialexpansion vid de höga temp som kan göra att kompressorn går tungt och i värsta fall tappar sin smörjning men 110 ºC är ju inte extremt varmt. Oljan är det nog.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Capote

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: -20
« Svar #104 skrivet: 16 november 2007, 07:52:46 »
Hej,
kika på Panasonic H'16 tråden och vad Bosse skriver om viskositet

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12349.140

Sanyo har kompressor olja med viskositet 50 många andra kör med viskositet 68.

Om Bosse har rätt:
Så har Sanyo redan lägre viskositet

Capote

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!