0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Ace! Håller fullständigt med dig om detta och det är ju fullständigt obegripligt att Sanyo och Argo fortsätter att tillämpa denna funktion vilket de med all säkerhet tappar en mängd kunder på, vilket i sig är synd på i övrigt rejält bra och effektiva pumpar, och precis som du säger, vem vill bli av med värmen från pumpen när man som mest behöver den, och detta oavsett tillfört COP-värde. Sen kan man ju fråga sig varför?? Då har det ju spekulerats om att pumparna p.g.a denna funktion skulle få en längre livslängd, vilket ju mkt väl kan vara möjligt, men då kan man ju också fråga sig om deras kompressorer bl.a är av sämre kaliber eftersom de utgår ifrån att de definitivt inte pallar för drift under -20 ºC ifh till en del andra fabrikat som har en klart lägre tempgräns, alt ingen nedre gräns alls. Det återstår då inget annat Ace än att ta reda på fakta i målet, inkl hur det står till ifh till en del andra pumpfabrikat, och det kommer jag faktiskt att göra. Återkommer med en redovisning i ärendet.Mvh Raffen.
problemet med just denna funktion är väl ändå att man vaknar i ett kallt hus/del av hus för att tempen gått under -20 ºC på natten.och de flesta har närliggande radiatorer avstängda eller kraftigt nerställda för att undvika onödig förbrukning.då är det bättre att vakna till ett värmepumpsvärmt rum även om energiförtjänsten inte är så lysande !!så av bekvämlighets-skäl håller jag inte med om att den bara ska användas när den är lönsam !o inte fan vill man åka hem från jobbet för att slå på pumpen/stänga av radiatorer bara för att utetempen blivit lönsam !!en riktig idiotkonstuktion för brukaren, och en feghets/försiktighetsfunktion för tillverkaren !!man får vara riktigt sanyo-fanatisk för att kunna påstå att funktionen gynnar brukaren !och jag skiter i hur bra en värme-produkt är när den går,om inte jag kan styra när jag får min värme hemma, jag bojkottar skiten !ps: det är skillnad med en L/V med tillsats, där är det fortfarande varmt när jag vaknar, om en dyr värme !!mvh.ACE
Citeraproblemet med just denna funktion är väl ändå att man vaknar i ett kallt hus/del av hus för att tempen gått under -20 ºC på natten.och de flesta har närliggande radiatorer avstängda eller kraftigt nerställda för att undvika onödig förbrukning.då är det bättre att vakna till ett värmepumpsvärmt rum även om energiförtjänsten inte är så lysande !!så av bekvämlighets-skäl håller jag inte med om att den bara ska användas när den är lönsam !o inte fan vill man åka hem från jobbet för att slå på pumpen/stänga av radiatorer bara för att utetempen blivit lönsam !!en riktig idiotkonstuktion för brukaren, och en feghets/försiktighetsfunktion för tillverkaren !!man får vara riktigt sanyo-fanatisk för att kunna påstå att funktionen gynnar brukaren !och jag skiter i hur bra en värme-produkt är när den går,om inte jag kan styra när jag får min värme hemma, jag bojkottar skiten !ps: det är skillnad med en L/V med tillsats, där är det fortfarande varmt när jag vaknar, om en dyr värme !!mvh.ACEPå den här tråden var det mycke snack och lite verkstad. Får man vara med? Det finns väl termostat även på de billigaste el-elementen? Måste väl vara värre att komma hem eller vakna och upptäcka att pumpen havererat?
Citat från: hplp skrivet 10 november 2007, 20:41:39Citeraproblemet med just denna funktion är väl ändå att man vaknar i ett kallt hus/del av hus för att tempen gått under -20 ºC på natten.och de flesta har närliggande radiatorer avstängda eller kraftigt nerställda för att undvika onödig förbrukning.då är det bättre att vakna till ett värmepumpsvärmt rum även om energiförtjänsten inte är så lysande !!så av bekvämlighets-skäl håller jag inte med om att den bara ska användas när den är lönsam !o inte fan vill man åka hem från jobbet för att slå på pumpen/stänga av radiatorer bara för att utetempen blivit lönsam !!en riktig idiotkonstuktion för brukaren, och en feghets/försiktighetsfunktion för tillverkaren !!man får vara riktigt sanyo-fanatisk för att kunna påstå att funktionen gynnar brukaren !och jag skiter i hur bra en värme-produkt är när den går,om inte jag kan styra när jag får min värme hemma, jag bojkottar skiten !ps: det är skillnad med en L/V med tillsats, där är det fortfarande varmt när jag vaknar, om en dyr värme !!mvh.ACEPå den här tråden var det mycke snack och lite verkstad. Får man vara med? Det finns väl termostat även på de billigaste el-elementen? Måste väl vara värre att komma hem eller vakna och upptäcka att pumpen havererat? oerhört många radiatorer har nåt som kallas vatten som värmebärare.....eller ? ?vissa av dessa kanske ska köpa termostater med ºC-gradering ,istället för slotts-ventiler eller dylikt eller va det dessa som skulle köpa elradiatorer ovanligt dumt förslag i så fall . jag kan redogöra för mängder av pumpfabrikat som gått år efter år, även vid temperaturer under -20 ºC ute. och detta utan haverier ! ! ! så bättre än hplp:s förslag om införskaffning av elradiatorer och sanyo måste vara : köp nåt som fungerar och går, framför allt när du vill att den ska gå och det behövs.det finns såna som gått i många år,utan bekymmer. även om vissa vägrar tro på det !!och ni slipper köpa elradiatorer, på köpet mvh.ace
Har man vattenburen värme som komplement är det ju enkelt att montera rumstermostat. Om vi antar att temp sjunker till -35 40, vad händer då om man råkar ligga och sova? Har man överhuvudtaget ingen backup när man har LL-pump? Självklart är det bättre att köpa en maskin som passar, men ställer mig lite tveksam till att ändra en som inte gör det. Men jag kan inte LL, det var bara en tanke jag präglade.
Antag en pump som ger 1300W vid -22 grader med COP = 1,3.Man får ju då inte ut 1300w utan snarare 300W som förtjänst eftersom den förbrukar 1000W.300w tillskott är försumbart vid uppvärmning av ett hus vid -22 grader och vid kwh priset 1 kr blir förtjänsten 30 öre/timme.Då tycker jag att det är bättre att låta pumpen vara avstängd än att kontinuerlig gå på max effekt då slitaget förmodligen kostar minst 30 öre/timme.M.a.o att stänga av pumpen och sätta på motsvarande ett element vid - 22 grader ute tror jag lönar sig.Förövrigt har min Sanyo ännu efter 3 år inte stängt av sig en enda gång. Fast jag bor ju ända nere i Stockholmsområdet förståss men ändå. tomte:: Inget stort problem för mig.