0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Northkingen skrivet 25 oktober 2007, 13:04:32Citat från: Gerka skrivet 25 oktober 2007, 11:38:00Jag snackade med en kille från Ahlsells, han påstod att -20 spärren var för att öka livslängden på kompressorn.Enligt honom så arbetar kompressorn så hårt under -20 att oljan börjar koka och därmed förkortar man livslängden på kompressorn.Min fråga är var detta "en dåres försvarstal" eller stämmer det med verkligheten.Jag tänker sätta in en lvpump i mitt fritidshus i norra dalarna men har inte lyckats lista ut vad som är bästa alternativet för mig. Han nämnde aldrig något om det är nyttigt för kompressorn när den skall kallstarta om vid ca -16 grader igen??Fråga din panasonic¨! Kingen //Krister
Citat från: Gerka skrivet 25 oktober 2007, 11:38:00Jag snackade med en kille från Ahlsells, han påstod att -20 spärren var för att öka livslängden på kompressorn.Enligt honom så arbetar kompressorn så hårt under -20 att oljan börjar koka och därmed förkortar man livslängden på kompressorn.Min fråga är var detta "en dåres försvarstal" eller stämmer det med verkligheten.Jag tänker sätta in en lvpump i mitt fritidshus i norra dalarna men har inte lyckats lista ut vad som är bästa alternativet för mig. Han nämnde aldrig något om det är nyttigt för kompressorn när den skall kallstarta om vid ca -16 grader igen??Fråga din panasonic¨! Kingen //Krister
Jag snackade med en kille från Ahlsells, han påstod att -20 spärren var för att öka livslängden på kompressorn.Enligt honom så arbetar kompressorn så hårt under -20 att oljan börjar koka och därmed förkortar man livslängden på kompressorn.Min fråga är var detta "en dåres försvarstal" eller stämmer det med verkligheten.Jag tänker sätta in en lvpump i mitt fritidshus i norra dalarna men har inte lyckats lista ut vad som är bästa alternativet för mig.
Det lutar nog mest åt att jag överger tankarna på att köpa en Sanyo pga -20 ºC spärren. :,v(Mitsubishi Maximan hyperinverter verkar vara ett vettigare alternativ.
Jag skulle alltid välja -20-spärr före H16 tomte::
Citat från: sebbe skrivet 09 november 2007, 14:41:14Jag skulle alltid välja -20-spärr före H16 tomte::Hej Sebbe! Men vad säger du.... Det trodde jag inte. Förresten H16, vad är det...?? En ny modell eller...?? tomte:: Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 09 november 2007, 15:38:44Citat från: sebbe skrivet 09 november 2007, 14:41:14Jag skulle alltid välja -20-spärr före H16 tomte::Hej Sebbe! Men vad säger du.... Det trodde jag inte. Förresten H16, vad är det...?? En ny modell eller...?? tomte:: Mvh Raffen. Det är ett problem som panasonic har med sina L/L pumpar.. Jag trodde att du kunde detta med L/L Raffen..
Men Raffen.Nu är Du sådär bråkig och kommer med omogna och onödiga kommentarer igen. Det tjänar väl inget till att provocera? Det är väl jättebra att en pump stänger av sig automatiskt vid -20 grader så slippar man bry sig om det. Om det är kallare än -20 grader ute, varför slita ut en pump för 20000 kr när uteffekten börjar bli försumbar i förhållande till effektbehovet och COP närmar sig ett (1) när ett värmeelement från Rusta för 600 kr kan utföra samma sak till lägre driftkostnad? Pumpen ska väl ändå användas vid temperaturer då den är lönsam.