0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför vill man att pumpen ska gå vid -20? Den lär ju inte ge nåt bra cop då
När en Sanyo startar efter -20 avslag går den igång med lågt varvtal och får på så vis en höjd arbetstemperatur innan fulllast.Sanyo har dessutom en olja med lägre viskositet än tex. panasonic (mer anpassad för drift i låga temperaturer). Finska tester har visat att knappast någon pump ger mer än cop 1 vid -20 inklusive avfrostningar.Så spara maskinen till när den gör mest nytta!
Citat från: Capote skrivet 20 oktober 2007, 20:23:06När en Sanyo startar efter -20 avslag går den igång med lågt varvtal och får på så vis en höjd arbetstemperatur innan fulllast.Sanyo har dessutom en olja med lägre viskositet än tex. panasonic (mer anpassad för drift i låga temperaturer). Finska tester har visat att knappast någon pump ger mer än cop 1 vid -20 inklusive avfrostningar.Så spara maskinen till när den gör mest nytta!njae.... viskositeten är som valet mellan pest och kolera.låg viskositet ger bra smörjning vid låga tempraturer men dålig "tät-film" för kompressorn vid höga tempraturer(vilket det blir efter ett tag med full-last och låga utetempraturer), och vise versa.det är snarare så att sanyos tempratur-spärr är anledningen till att de vågat använda den lägre viskositeten !mvh.ACE
Jag snackade med en kille från Ahlsells, han påstod att -20 spärren var för att öka livslängden på kompressorn.Enligt honom så arbetar kompressorn så hårt under -20 att oljan börjar koka och därmed förkortar man livslängden på kompressorn.Min fråga är var detta "en dåres försvarstal" eller stämmer det med verkligheten.Jag tänker sätta in en lvpump i mitt fritidshus i norra dalarna men har inte lyckats lista ut vad som är bästa alternativet för mig.
Citat från: Gerka skrivet 25 oktober 2007, 11:38:00Jag snackade med en kille från Ahlsells, han påstod att -20 spärren var för att öka livslängden på kompressorn.Enligt honom så arbetar kompressorn så hårt under -20 att oljan börjar koka och därmed förkortar man livslängden på kompressorn.Min fråga är var detta "en dåres försvarstal" eller stämmer det med verkligheten.Jag tänker sätta in en lvpump i mitt fritidshus i norra dalarna men har inte lyckats lista ut vad som är bästa alternativet för mig. Han nämnde aldrig något om det är nyttigt för kompressorn när den skall kallstarta om vid ca -16 grader igen??Fråga din panasonic¨! Kingen //Krister
Sanyo kan du köra på +12, törs dock inte lova att det fungerar under alla väderförhållanden under en vinter.Har ni modellen EHNA bör ni rådfråga Ahlsell om garantin gäller om man lurar maskinen till 12 graders drift.