0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Behovet för stödvärme kommer att minska det är också riktigt Onag, men inte till priset av en större besparing totalt sett, utan till en ivf högre energikostnad än om du hade haft en 9:a, den saken är helt klar.
Samma sak med en för stor pump (överdimensionerad) så är min uppfattning att, även om den kommer att gå stor del på dellast, så är jag övertygad om att man för helåret får en högre energikostnad än om man kör med en mindre pump (rätt dimensionerad), eftersom med en högre kapacitet på pumpen och därmed en högre strömförbrukning, så kommer pumpen att utnyttja detta i både tid och otid och sammantaget leder det fram till en högre energiförbrukning på helheten. Mvh Raffen.
Några invändningar? Har alla förstååååt? *med Baloos röst*
Hej igen Genki! Som sagt eftersom jag har pumpinnerdelen i gillestugan i källaren samt även braskaminen där så har jag retat mig lite på detta under 2 vintrar att jag inte kan få till en jämn temperatur mellan våningsplanen, och detta gäller spec när temperaturen sjunker och går ned under ca 5 -grader, och detta gäller också om jag eldar i braskaminen så kan det bli nästan påfrestande varmt i källaren, men fortfarande bara ca 21-22 ºC i bostad.vån, och då har man ju hört att det måste till ytterligare en pump till bostadvåningen vilket jag anser att man inte kan räkna hem eftersom det räcker med 1 st pump enligt min uppfattning. Anledningen till att luftväxlingen mellan våningsplanen inte räcker till vid kall väderlek är förmodligen att öppningen i trappschaktet som jag har är för liten till ytan. Så därför bestämde jag mig för att lösa detta med en intern ventilationsanläggning mellan bostadsvåning och källaren via takvinden för att få till en bra luftväxling mellan våningsplanen, och detta lilla projekt har jag nu färdigställt och vet att det kommer att fungera alldeles ypperligt till kommande vinter. Om du är spec intresserad av detta så kan du höra av dig för närmare detaljer omkring denna luftväxling Genki.Nu över till dina förutsättningar Genki! Jag måste medge att jag tycker att du har överdimensionerat ganska ordentligt med dina 2 st HE9-pumpar Genki. Du har ju via dessa en uppvärmningskapacitet för upp till ca 400-450 kvm yta om du inte har allt för skral isolering, så du borde egentligen kunna klara dig på 1 sådan pump, och borde isf få en förbrukning på denna runt ca 4000-4500 kwh/år uppskattningsvis om du låter den jobba lite + att du har en väl fungerande luftväxling mellan våningsplanen naturligtvis. Betänk att du bor mer söderut än vad jag gör samt att du har en hel del mer pulver i en HE9-maskin än vad jag har i min E9, så jag tycker inte att det skulle vara något problem för din del med 1 maskin Genki och dina 23-24 ºC borde också kunna innehållas anser jag.Mvh Raffen.