0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
PerJ.Jag får fortfarande inte ihop detta, hur kan du räkna på en kondenseringstemp som är högre än VB-ut, hur funkar egentligen detta?I min värld så kondenserar köldmediet mot ytan på kondensorn som rimligen borde ha nästan samma temp som VB, i toppen på kondensorn blir det då ungefär samma temp som VB-ut. Någon tiondel högre kondenseringstemp kan det säkert bli på grund av värmeöverföringsgradienter men inte mer, eller? Hur kan då köldmediet kondensera till en högre temp än vad ytan i kondensorn har?
Ytterligare en kommentar kring ofullständig kondensering:R407C är ju sammansatt av flera köldmedie med en liten skillnad i förångningstemp vid samma tryck. Jag vet så mycket att just denna egenskap utnyttjas vid destillering av vätskor. Borde det inte bli en destilleringseffekt om tempdiff VB över kondensorn är för liten. En del av den mer lättflyktiga fraktionen av R407C stannar i gasfas och bara den "tyngre" fraktionen följer helt med till förångaren?Det innebär inte att det kommer bubblor i synglaset, gas är som bekant lättare än vätska så gasen stannar i kondensorn. Men kondenseringen blir inte fullständig och COP sjunker drastiskt.Så tänker jag mig ofullständig kondensering, en skillnad i sammansättningen mellan förångaren och kondensorn med en högre halt av den tyngre fraktionen av R407C i förångaren och motsvarande lägre halt av den tyngre fraktionen i kondensorn.
Citat från: Roland skrivet 05 mars 2007, 12:17:40Citat från: Carl N skrivet 05 mars 2007, 11:08:57R407C är ju sammansatt av flera köldmedie med en liten skillnad i förångningstemp vid samma tryck. Jag vet så mycket att just denna egenskap utnyttjas vid destillering av vätskor. Borde det inte bli en destilleringseffekt om tempdiff VB över kondensorn är för liten. En del av den mer lättflyktiga fraktionen av R407C stannar i gasfas och bara den "tyngre" fraktionen följer helt med till förångaren?Det är helt riktigt inte samma sammansättning på vätske- och gasfasen i kondensorn utan gasfasen innehåller mer av de lättflyktiga komponenterna i en relation som bestäms av jämvikten mellan gas och vätska. Men det är ett stationärt tillstånd, det avgår med vätskan från kondensorn lika stora mängder av komponenterna som tillförs från kompressorn. Kondenseringen är fullständig. Att gasen i kondensorn har något högre halt av lättflyktiga komponenter spelar ingen roll för kondensorns funktion, de lättflyktiga komponenterna kondenserar de också. Jag är inte så säker på att förhållandet mellan de tunga och lätta komponenterna är ovesentligt för värmepumpens funktion, men det är mer en känsla jag har, jag har inga belägg för detta mer än empiriska tester. Uteffekten verkar sjunka rätt drastiskt då diff VB går under ca 5 ºC. Och ju större diff VB det är över kondensorn, ju lättare är det för de lätta komponenterna att kondensera ut och jämna ut förhållandet mellan kondensor och förångare borde det vara.
Citat från: Carl N skrivet 05 mars 2007, 11:08:57R407C är ju sammansatt av flera köldmedie med en liten skillnad i förångningstemp vid samma tryck. Jag vet så mycket att just denna egenskap utnyttjas vid destillering av vätskor. Borde det inte bli en destilleringseffekt om tempdiff VB över kondensorn är för liten. En del av den mer lättflyktiga fraktionen av R407C stannar i gasfas och bara den "tyngre" fraktionen följer helt med till förångaren?Det är helt riktigt inte samma sammansättning på vätske- och gasfasen i kondensorn utan gasfasen innehåller mer av de lättflyktiga komponenterna i en relation som bestäms av jämvikten mellan gas och vätska. Men det är ett stationärt tillstånd, det avgår med vätskan från kondensorn lika stora mängder av komponenterna som tillförs från kompressorn. Kondenseringen är fullständig. Att gasen i kondensorn har något högre halt av lättflyktiga komponenter spelar ingen roll för kondensorns funktion, de lättflyktiga komponenterna kondenserar de också.
R407C är ju sammansatt av flera köldmedie med en liten skillnad i förångningstemp vid samma tryck. Jag vet så mycket att just denna egenskap utnyttjas vid destillering av vätskor. Borde det inte bli en destilleringseffekt om tempdiff VB över kondensorn är för liten. En del av den mer lättflyktiga fraktionen av R407C stannar i gasfas och bara den "tyngre" fraktionen följer helt med till förångaren?
När VB-diffen blir för låg tappar kondensorn sin förmåga att ge någon nämnvärd underkylning utan vätskan som lämnar kondensorn är mer eller mindre vid mättningstillstånd.
Jag har en känsla av att just köldmedie med glide inte riktigt beter sig som icke-sammansatta köldmedier utan kräver en större tempdiff på kondensorn för att funka optimalt.
Citat från: PerJ skrivet 05 mars 2007, 19:55:16När VB-diffen blir för låg tappar kondensorn sin förmåga att ge någon nämnvärd underkylning utan vätskan som lämnar kondensorn är mer eller mindre vid mättningstillstånd.Du påstår att det är brist på underkylning som gör att VP:n tappar i uteffekt, men i dina beräkningar så står underkylningen för en ganska liten del av totala uteffekten, jag har svårt att tro att denna lilla skillnad verkligen påverkar så jättemycket. Har du verkligen testat R407C i lab miljö och kollat hur den beter sig då tempdiff över kondensorn minskar under gliden?Jag har en känsla av att just köldmedie med glide inte riktigt beter sig som icke-sammansatta köldmedier utan kräver en större tempdiff på kondensorn för att funka optimalt.
Citat från: Carl N skrivet 06 mars 2007, 07:49:12Jag har en känsla av att just köldmedie med glide inte riktigt beter sig som icke-sammansatta köldmedier utan kräver en större tempdiff på kondensorn för att funka optimalt. Det är rätt. Bortser man från underkylning av vätskan och att ångan är överhettad när den kommer in i kondensorn skall deltaT för VB vara lika med gliden för bästa verkningsgrad. Värmeväxlarens kapacitet utnyttjas bäst då. Är gliden lika med noll, dvs köldmediet består av bara en komponent eller är en azeotrop, kan delta VB vara mindre.
Värde start.( körfallet beräkn 4,83 kW värme)Förångn -13,6 sugas temp 11,8 vätskeledntemp 24,6 hetgas 96,4 returtemp 23,5 diff 3,2 förbr VP 3,5A flöde 1150l/h.............-13,8..................11,8...................... 24,4...........95,8...............23,3......3,4..............-13,7..................11,8...................... 24,4...........95,8...............23,2......3,5.( körfallet beräkn 4,83 kW värme)Förångn -13,7 sugas temp 11,8 vätskeledntemp 24,3 hetgas 94,5 returtemp 22,6 diff 4,7 förbr VP 3,5A flöde 885l/h.............-13,6..................11,7...................... 24,6...........94,5...............22,8......4,6..............-13,6..................11,7...................... 24,9...........95,5...............23,2......4,6.( körfallet beräkn 4,85 kW värme)Förångn -13,6 sugas temp 11,8 vätskeledntemp 26,0 hetgas 95,8 returtemp 23,7 diff 5,6 förbr VP 3,6A flöde 680l/h.............-13,4..................11,9...................... 26,3...........95,8...............24,0......6,0..............-13,2..................11,9...................... 26,5...........96,4...............24,2......6,1.( körfallet beräkn 4,89 kW värme)Förångn -12,8 sugas temp 12,1 vätskeledntemp 28,5 hetgas 97,0 returtemp 25,3 diff 8,2 förbr VP 3,6A flöde 480l/h.............-12,8..................12,1...................... 28,6...........97,6...............25,5......8,5.( körfallet beräkn 4,89 kW värme)
Citat från: Roland skrivet 06 mars 2007, 09:03:41Citat från: Carl N skrivet 06 mars 2007, 07:49:12Jag har en känsla av att just köldmedie med glide inte riktigt beter sig som icke-sammansatta köldmedier utan kräver en större tempdiff på kondensorn för att funka optimalt. Det är rätt. Bortser man från underkylning av vätskan och att ångan är överhettad när den kommer in i kondensorn skall deltaT för VB vara lika med gliden för bästa verkningsgrad. Värmeväxlarens kapacitet utnyttjas bäst då. Är gliden lika med noll, dvs köldmediet består av bara en komponent eller är en azeotrop, kan delta VB vara mindre. Vad är din teori bakom påståendena ovan? Vilken verkningsgrad är det som avses?PerJ
Om man har en shunt till radiatorerna spelar igentligen ingen roll. Shunten monteras så att den blandar in kallt vbr vatten till vbf. Det varma vattnet tas från samma anslutning på acken som vpf. Det kalla "överskotts" vbr vattnet ansluts till samma anslutning som vpr. Borde rita en skiss, men måste iväg...
Citat från: PerJ skrivet 06 mars 2007, 20:06:53Citat från: Roland skrivet 06 mars 2007, 09:03:41Citat från: Carl N skrivet 06 mars 2007, 07:49:12Jag har en känsla av att just köldmedie med glide inte riktigt beter sig som icke-sammansatta köldmedier utan kräver en större tempdiff på kondensorn för att funka optimalt. Det är rätt. Bortser man från underkylning av vätskan och att ångan är överhettad när den kommer in i kondensorn skall deltaT för VB vara lika med gliden för bästa verkningsgrad. Värmeväxlarens kapacitet utnyttjas bäst då. Är gliden lika med noll, dvs köldmediet består av bara en komponent eller är en azeotrop, kan delta VB vara mindre. Vad är din teori bakom påståendena ovan? Vilken verkningsgrad är det som avses?PerJDen verkningsgrad som avses är för den termodynamiska cykeln. Bakgrunden till teorin är att arbetslinjerna i ett temperatur-entalpidiagram då kommer så nära varandra som möjligt givet en viss storlek på värmeväxlaren. Ökat avstånd betyder ökade förluster, jag vill hänvisa till diagrammet i Excelfilen och förklaringen till det i ett inlägg långt tillbaka i den här tråden. Att det verkligen är så visas av att anläggningar för förvätskning av naturgas numer använder blandade köldmedier med sådan sammansättning att köldmediet så nära som möjligt följer naturgasen i ett temperatur-entalpidiagram. Ett problem är att värmeväxlarna måste kunna hantera tvåfasflöde. Har för mig att jag har läst någonstans att pumpar med koldioxid som arbetsmedium kan arbeta effektivt med betydligt större värden på deltaT för VB i och med att koldioxiden är i överkritiskt tillstånd.
Citat från: PerJ skrivet 05 mars 2007, 06:51:45Om man har en shunt till radiatorerna spelar igentligen ingen roll. Shunten monteras så att den blandar in kallt vbr vatten till vbf. Det varma vattnet tas från samma anslutning på acken som vpf. Det kalla "överskotts" vbr vattnet ansluts till samma anslutning som vpr. Borde rita en skiss, men måste iväg...Följer tråden med stort intresse. En skiss vore fantastiskt bra .