0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Detta var en av de mer intresanta diskussioner som jag läst på detta forum. Per J har jag tolkat dig rätt:1 Rekomendationen att hålla en dT på 7-8 ºC på vb sidan har inget med högsta COP att göra. Enligt dina uträkningar får du ju bättre COP med lägre deltaT. 2 Fullständig kondensering sällan är ett problem, regleringen i vp ser till att hålla rätt över & undertryck för optimal över och underkylning utifrån temp på vb och kb.
2 Fullständig kondensering sällan är ett problem, regleringen i vp ser till att hålla rätt över & undertryck för optimal över och underkylning utifrån temp på vb och kb.
PerJtack för utförliga förklaringar. jag kör mot acctank och har problem med kortslutning, vilket ger högst cop ?alt 1: cp på max vpr 32.7, vpf 38.6, vbr 31.0, vbf 34.6alt 2: cp på mellan vpr 30.7 vpf 38.9, vbr 30.2 vbf 33.8alt 3: cp på min vpr 32.7, vpf 43.7, vbr 32.0, vbf 36.0vilket ger bästa driftsförhållande ?
idag är det 3 pumpar1 till tank från vp1 st till källarvåning som är en shuntgrupp1 st till markplan som är en shuntgrupppumpen går i princip bara när ngn kallar på full shunt + en liten programsnutt i PLC:nvbf går ut 20 cm från toppenvpf 20 cm under den vbr 30 cm under denvpr i bottentank med solslinga i botten samt förvärmningslinga + toppslinga för vvelementen är av den typen som har ett kopparrör fastsatt på baksidan av en konvektorplåt, så ngt DT över elementen är nog inte så lätt (innehåller kanske 1 liter vatten)
Citat från: tracker skrivet 04 mars 2007, 22:20:36idag är det 3 pumpar1 till tank från vp1 st till källarvåning som är en shuntgrupp1 st till markplan som är en shuntgruppDet vill säga i ditt fall bör anslutningarna på tanken för vpf och vbf kopplas ihop utanför tanken, sen ska bara över/underskott gå in i tanken. Samma med vbr och vpr.Citeravpf är varmare än vbf, verkar onödigt.PerJ
idag är det 3 pumpar1 till tank från vp1 st till källarvåning som är en shuntgrupp1 st till markplan som är en shuntgrupp
vpf är varmare än vbf, verkar onödigt.
Om man har en shunt till radiatorerna spelar igentligen ingen roll. Shunten monteras så att den blandar in kallt vbr vatten till vbf. Det varma vattnet tas från samma anslutning på acken som vpf. Det kalla "överskotts" vbr vattnet ansluts till samma anslutning som vpr.
R407C är ju sammansatt av flera köldmedie med en liten skillnad i förångningstemp vid samma tryck. Jag vet så mycket att just denna egenskap utnyttjas vid destillering av vätskor. Borde det inte bli en destilleringseffekt om tempdiff VB över kondensorn är för liten. En del av den mer lättflyktiga fraktionen av R407C stannar i gasfas och bara den "tyngre" fraktionen följer helt med till förångaren?
Citat från: Carl N skrivet 05 mars 2007, 11:08:57R407C är ju sammansatt av flera köldmedie med en liten skillnad i förångningstemp vid samma tryck. Jag vet så mycket att just denna egenskap utnyttjas vid destillering av vätskor. Borde det inte bli en destilleringseffekt om tempdiff VB över kondensorn är för liten. En del av den mer lättflyktiga fraktionen av R407C stannar i gasfas och bara den "tyngre" fraktionen följer helt med till förångaren?Det är helt riktigt inte samma sammansättning på vätske- och gasfasen i kondensorn utan gasfasen innehåller mer av de lättflyktiga komponenterna i en relation som bestäms av jämvikten mellan gas och vätska. Men det är ett stationärt tillstånd, det avgår med vätskan från kondensorn lika stora mängder av komponenterna som tillförs från kompressorn. Kondenseringen är fullständig. Att gasen i kondensorn har något högre halt av lättflyktiga komponenter spelar ingen roll för kondensorns funktion, de lättflyktiga komponenterna kondenserar de också.
Det jag menar är att om diff VB är för låg så utnyttjas inte köldmediets hela glide. Om inte hela gliden utnyttjas i kondensorn så borde rimligen en viss fasseparation (eller uppdelning av faskoncentration) ske mellan de "lättare" och "tyngre" komponenterna av köldmediet.