0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag förstår inte varför deltaT på värmebäraren ska vara lika med gliden.
Så för samma VB-ut så borde kondenseringstrycket vara högre om T-dew > VB-ut jämfört med om T-dew ≈ VB-ut vilket leder till högre effektförbrukning på kompressorn och något sämre köldmedieflöde = sämre COP.
Bara för att ta ett exempel, vi har en värmeväxlare som överför en viss effekt vid 5 graders medeltemperaturdifferens. Köldmediets glide är för enkelhetens skull 10 grader och Tdew 50 grader. Om köldmediet kommer in i kondensorn som mättad ånga och inte är underkylt vid utloppet blir Tbubble 40, VBin 35 och VBut 45. Medelvärdet av VBin och VBut är 40 grader.
Varför blir T-bubble medelvärdet mellan VB-in och VB-ut? Det råkade bara bli så med de siffervärden jag valde, behöver inte vara så. T-bubble är Tdew- glide. Underkyler man inte köldmediet så borde T-bubble ligga strax över VB-in?Beror på värmebärarflödet, stämmer om flödet är högt (dvs arbetslinjen i ett temperatur/entalpidiagram nästan horisontell. Med lågt värmebärarflöde kan de blir stor skillnadJag har den uppfattningen att T-dew blir strax över VBut om inte VBut - VBin är mindre än glide. Då blir T-dew ca VBin + glide. Förstår inte riktigt vad som menas .. om inte ... mindre än .. blev för komplicerat.Om VBut - VBin är större än glide så blir underkylningen ca (VBut - VBin) - glide. Det finns ingen sådan relation, det beror på värmebärarflödet och temperaturfallet över värmeväxlaren. Skulle tro att underkylningen mer är en funktion av mängden köldmedium, vätskenivån i kondensorn men är inte helt säker där.
HejJag Googlade på "Kalina cycle" och hittade 92200 olika träffar.Jag tittade lite lätt vad det var dom handlade om, det verkar vara nått omatt skapa elektrisk energi från geotermisk värme genom någon process som använder ammoniak och vatten.
OK, försöker igen:Om skillnaden mellan VBut - VBin är större än glide så borde det inte finnas något som pressar upp Tdew högre än högsta temp på ytan i kondensorn (om inte VP fyllts på med så mycket köldmedia att vätskan helt fyller upp kondensorn), jag antar här att högsta yttemp i kondensorn är strax över VBut. Då borde väl Tdew vara strax över VBut?Om skillnaden mellan VBut - VBin är mindre än glide så borde Tbubble vara strax över VBin, jag har svårt att tro att det blir någon underkylning i detta fall.
HejUtan att tala om större-mindre flöde så om du har CTC shunt styrning så kör din värmecirk så att huset blir lagom varmt.Med den kurva som bäst passar ditt hus.Ju högre hast din cirkpump går ju mer drar den själv i effekt. Så kör ej för högt flöde. Jämn varma element, som är svalare i nedre delen än övre. Sen kör du VP med lagom flöde som ger den värme effekt som behövs för att ej elpatron går in i onödan.Min arbetskollega har CTC och körde först sin VP cirkpump max, men nu kör han den på läge 2 och det ger enl honom lagom flöde för att värma han panna. Det blir för hans del ca 7-800l/h. Max blir ca 1200l/h vilket är onödigt flöde som rusar genom tanken.Skiktningen blir bättre med lägre flöde, som också viktigt för att ej elpatron skall gå in i onödan.Är detta vad du vill veta? Det är min syn på saken.Janne
Sh..t vilke respons på denna tråd. Men det har blivit väldigt tekniskt nu.Kan någon av experterna sammanfatta allt skrivet, (helst i ett par enkla meningar) hur man bör justera sin radiator sida för en 407c pump.Dvs väljer jag Högre flöde med lägre delta t eller lägre flöde med större delta t, för optimal COP.
Jag tror vi är rätt överens om att större deltaT ger bättre COP på VP:n men sämre värmeavgivning på radiatorerna.
HejCiteraJag tror vi är rätt överens om att större deltaT ger bättre COP på VP:n men sämre värmeavgivning på radiatorerna. Det du säger med detta är att ju mindre energi du tar ut desto bättre COP.Jag tror att energiöverföringen är ganska lika oavsett flödeshastigheten under förutsättning att man inte tangerar max resp min temperaturerna.Med max temp menar jag om man värmer upp vattnet till en temperatur nära den som finns i kondensorn.Med min temp menar jag när vattnet i elementen sjunker nära rumstemperaturen.När man sen kopplar ihop glide med diff temp på vatten in och vatten ut så tror jag det är fel.För om det skulle ha betydelse så borde man tala om diff temp på vätskan (R407) i kondensorn inte på vattnet.Jag undrar om vattnet värms 6 grader, hur mycket sänks då temperaturen i R407 i kondensorn ?MVHMesser