Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: EcoHeat med acktank x 2  (läst 11683 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avensis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 349
EcoHeat med acktank x 2
« skrivet: 14 februari 2007, 23:39:44 »
Det här är min nya konstruktion.
Frågan är hur det här kan fungera .......   ???
  • Vad händer när kompressorn går?
  • Vad händer när kompressorn inte går?
  • Vad händer när kompressorcirkpumpen är i läge 1?
  • I läge 3?
  • Spelar det nån roll hur mycket kompressorcirkpumpen pumpar?
  • Vad händer när shunten börjar shunta in returvatten direkt och kompressorcirkpumpen samtidigt pumpar vatten?
  • Vilken väg tar vattnet?
  • Vilket vatten är värmt när kompressorn stannar? Alt vatten?
  • Hur blandas vattnet? I ack1? I ack 2?
  • Vad kan hända om radiatorcirkpumpen pumpar mer vatten än kompressorcirkpumpen? Inget alls?
« Senast ändrad: 14 februari 2007, 23:51:48 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut från VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2007, 23:52:49 »
kanske konstuktören vet  ;) ^-^ >:D >:D

tror det blir klurigt när int ekompressorn går.
Nu försvann bilden så jag gissar lite...

Skulle det inte va bättre med returen på ordinarie stället men ett trör där du korsar övre ledningen till acktanken.
Ev med en ventil som bromsar flödet lite genom kompressorn när den står, om inte cirkpumpen bromsar nog mycket.
Det jag vill är att få returvattnet först i botten på vp om kompressorn står, sen in i acken

Att säkerställa så kallt vatten som möjligt till kompressorn är väl det viktigaste samtidigt som man ska utnyttja acken s volym vid pumpstopp!

Jadu nu minns jag kanppt nåt av din ritning, nu blir det kväller  :o

men hur det nu var... det tål att funderas på till i morrn  Sc:,h
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Avensis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 349
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2007, 00:08:43 »
kanske konstuktören vet  ;) ^-^ >:D >:D
När kompressorn inte går tror jag att kompressorns cirkpump blockerar flödet.
När den alternativa vägen inte har nån motstånd alls, skall det inte mycket till för att stoppa flödet genom cirkpumpen.

När kompressorn inte går fungerar det hela som en ren volymförstorare.

Då går vi till läget där kompressorn går. Här kan mycket hända.
Så vad händer?

Kompressorn stannar när vattentemp är framledningstemp + 5 grader.
Vilken vattentemp? Tempen i ACK1?  Tempen in till kompressorn?
När blir det om returen hela tiden har 7 grader lägre temp än framledningen?
« Senast ändrad: 15 februari 2007, 00:44:20 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut från VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2007, 13:12:14 »
Jag ser inte någon skillnad mellan dina alternativ 1 och 2.  Sc:,h  -förutom volymen
Tog mig friheten att 'stretcha' alt2 för att se flöden, eftersom jag förutsätter att du tänker på ett trycksatt system så har nivåerna inte så stor inverkan. Ritade in en liten genväg.
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Avensis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 349
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2007, 18:16:57 »
I båda alternativen går returvattnet direkt in på kompressorn.
Hur man tecknar i skissan spelar ingen roll, då jag i real life får helt anda rördragningar.
CTC-ruturvatten går inte ner frå acktoppen, men in från sidan nära bottnen av tanken. Principen blir dock det samma och det är principen jag är interesserad av.


Alternativ 2 har en extra ack. Om dessa kopplas så att kompressorn klarar att värma båda acktankar, ger det långa gångtider och även längre stopptider.

Vattnet i ack1 får inget returvatten direkt från returen. Det ger nog en bra kapacitet på tappvarmvatten.

Om styrlogiken kunde ha startat kompressorn när vattnet i ack1 var lik framledningstemp och stoppat när vattnet i övre halvan i ack2 var lik framledning+5°, kunde det här funka perfekt. Kompressorn värmar raskt upp vattnet i ack1 när returvatten inte går direkt til ack1. Siktningen blir inget problem alls.

Tyvärr har inte den enkla stylogiken till CTC koll på särskilt mycket. Returtemperaturen har den inte givare för. Det finns väl inte någon annan VP:a på marknaden som inte har givare för returen?


Jag kan komma undan problemet vid att kompressorn ger båda tankar varmvatten.
När styrlogiken stoppar kompressorn på signal från tempgivaren i ack1, har temperaturen i ack2 ökad lagom, åtminstone nästan lagom.

Detta visar hur svårt det är att koppla in en volymförstorare i en CTC anläggning. Speciellt med en sådan styrlogik.
« Senast ändrad: 15 februari 2007, 18:45:18 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut från VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2007, 18:53:35 »
Nu förstår jag din tanke, tror jag.  :)
Stor volym för magasinering och långa gångtider på kompressorn. Sen ett annat styre med två olika tempgivare som man kan placera godtyckligt, en för att starta kompressorn och en annan för att stänga av den.
Du är inte den enda som vill ha ett mer 'justerbart' styrsystem.  ^-^
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Avensis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 349
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2007, 21:45:48 »
Då var designet av nya lösningen klar.
Det blev annorlunda. Har fått lite hjälp från en hos Grundfos. (magnetventil och cirkulasjonsprincip)

Cirkpumpen stoppar inte flödet när den står stilla. En magnetventil styrd av kompressorpumpen måste med.


Det fungerar så här:
Returen går till bottnen av acktank2 och fyller den med kallvatten från bottnen och upp.
Fördel: Inget kallt returvatten direkt in i acktank1.

Ack2 fylls upp med kallt vatten. Till slut börjar det kalla vattnet att komma in i ack1.
Temperaturen i ack1 börjar gå ner.
Kompressorn startar så småning om. Kompressorcirkpump startar. Magnetventil öppnar.

Kompressorn ger varmvatten till ack1 ock ack2.
Ack1 får samma mängd varmvatten in som det går ut till framledningen. Inte mer, inte mindre.
Ack2 får det resterande varmvattnet.

Ack2 ger lika mycket kallvatten ut i bottnen som det kommer varmvatten in i toppen.
Kompressorcirkpumpen suger lika mycket vatten in som den ger ut. Det betyder allt returvatten från radiatorsystemet och det resterande från bottnen av ack2.

Systemet är i balans oavsett flöde i framledningen och oavsett flöde på kompressorcirkpumpen.


Temperaturen i ack1 når inställde värde. Tempgivaren sitter på samma ställe i ack1 som tidigare.
Kompressorn stannar. Kompressorcirkpumpen stannar. Magnetventilen stänger.

Framledningen tar vatten från ack1. Ack1 får varmt vatten från toppen av ack2.
Skiktning i ack1 är inte längre något problem.

Skiktningen i ack2 är nestan perfekt med så litet som 6-9 liter/minut in/ut.  (inget mer när kompressorn går)
Tappvarmvattenslingan i ack1 har optimala förhållanden.

Kallaste vattnet i systemet, vattnet från returen,  lägger sej i bottnen av ack2, och snart är det tid for en ny kompressorstart......


Jag har ett optimalt system.
 - Långa gångtider och långa stopptider.
 - Inget skiktningsproblem.
 - Optimal COP för just det här systemet, då kallaste vattnet aldrig blandas in i det varmare vattnet.
 - Bättre tappvarmvattenkapasitet, då ack1 i genomsnitt är värmare än tidigare.   :)
 

Och det bästa av allt? Inga irreversibla ingrepp är utförd, nästan inget ingrepp alls.

Delar?
En magnetventil från anitläckasystemet på en kasserad tvättmaskin. (gratis på soptippen)
En 200L tank från en kasserad varmvattenberedare (gratis hos rörmokaren)

Nu är jag nöjd.   :)

Och ännu mer nöjd blir jag när systemet är monterad.
« Senast ändrad: 28 februari 2007, 23:39:05 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut från VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2007, 22:15:17 »
Så din nya lösning är att skippa shunten, -utan inblandning av retur?
-alltså att cirkulera allt framledningsvattnet genom båda tankarna.

Jag håller med dig om att det är bra med kall retur och volymförstorare, men shunten vill jag ha
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Avensis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 349
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2007, 22:39:31 »
Så din nya lösning är att skippa shunten, -utan inblandning av retur?
-alltså att cirkulera allt framledningsvattnet genom båda tankarna.
Shunten är där den alltid har varit.
Allt framledningsvattnet cirkulerar inte genom båda tankarna.
« Senast ändrad: 28 februari 2007, 22:50:12 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut från VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2007, 07:42:33 »
Hej!
Jag tar mig friheten att modifiera en av dina ideér.
Jag tror på denna lösning men vill ha en ventil som säkerställer att flödet går rätt håll då kompressorn står, den öppnar då kompressorn startar och stänger då kompressorns står.
Den extra acktanken blir då en lågtemptank.

Funktionen blir i princip att man förlänger acktanken så att en större temperaturvariation mellan kalla och varma sidan tillåts och att kompressorn får jobba med så kallt vatten som möjligt då den går.

 *vinkar*
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 07:45:54 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad tracker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 611
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2007, 08:49:10 »
men kompressorn orkar bara att höja vattnet ett visst antal grader så i tanken får du en helt flytande kondensering mot radiatorsystemet, shunten kommer alltid stå på fullt med den påföljden att vattnet blir kallare i tanken, då måste du spetsa allt varmvatten med elpatron eller en separat el-vvberedare.
då är det bättre att du bygger om så att du kör upp tank 1 i 50 grader för att få varmvatten och använder tank 2 till volymförstorare för radiatorkretsen

CTC har tänkt till när dom gjorde sin tank, dom vill ha en blandning av returvattnet för att få en högre tanktemperatur och då även få tillgång till VV utan elpatron

Utloggad Avensis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 349
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2007, 09:29:28 »
men kompressorn orkar bara att höja vattnet ett visst antal grader så i tanken får du en helt flytande kondensering mot radiatorsystemet, shunten kommer alltid stå på fullt med den påföljden att vattnet blir kallare i tanken, då måste du spetsa allt varmvatten med elpatron eller en separat el-vvberedare.
Nei. Det är fel.
Kompressorn höjer temperaturen ca 8-10 grader i mitt system.
Det kalla returvattnet går in i VP:an, uppvärms, går så in i ack1 med en temperatur en grad eller två högre än framledningen. Samtidig går massa varmt vatten in i toppen av ack2.
Efter en tid blir vattnet i ack2 varmare. Då stiger temperaturen på vattnet in till VP:an. Temperaturen ut stiger också.  Vattnet i ack1 börja bli väldigt varmt. Shunten tar vatten från bottnen av ack1, men här är vattnet inte mycket kallare. Lyckligtvis skall tempen i ack1 upp till bara 5 grader över framledningen. Mitt problem är inte att det blir för kallt i ack1, men att det blir för varmt och att framledningen vill vara 1-2 grader högre än bör-värdet i tiden kring kompressorstoppet.
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 09:31:01 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut från VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 349
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2007, 09:44:52 »
Den extra acktanken blir då en lågtemptank.

Funktionen blir i princip att man förlänger acktanken så att en större temperaturvariation mellan kalla och varma sidan tillåts och att kompressorn får jobba med så kallt vatten som möjligt då den går.
Vilka fördelar har den här konstruktionen framför den sista? Dom är jo nästan lika.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut från VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2007, 09:45:55 »
men kompressorn orkar bara att höja vattnet ett visst antal grader så i tanken får du en helt flytande kondensering mot radiatorsystemet, shunten kommer alltid stå på fullt med den påföljden att vattnet blir kallare i tanken, då måste du spetsa allt varmvatten med elpatron eller en separat el-vvberedare.
då är det bättre att du bygger om så att du kör upp tank 1 i 50 grader för att få varmvatten och använder tank 2 till volymförstorare för radiatorkretsen

CTC har tänkt till när dom gjorde sin tank, dom vill ha en blandning av returvattnet för att få en högre tanktemperatur och då även få tillgång till VV utan elpatron


En separat el-VVB efter VP:n är precis det Avensis har tror jag. Slingan i pannan är bara VV-förvärmare.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2007, 09:49:50 »
Den extra acktanken blir då en lågtemptank.

Funktionen blir i princip att man förlänger acktanken så att en större temperaturvariation mellan kalla och varma sidan tillåts och att kompressorn får jobba med så kallt vatten som möjligt då den går.
Vilka fördelar har den här konstruktionen framför den sista? Dom är jo nästan lika.


Njae, skillnaden är att i din sista lösning så kör du alltid radiatorvattnet via acktankarna även då shunten är stängd. Jag tror inte riktigt på denna lösningen, meningen med shunten är att hålla jämn framledning oavsett om kompressorn går eller står.

Måste radiatorvattnet alltid passera tankarna så får du temperaturvariationer då kompressorns startar och risk för knäppningar.
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 09:53:08 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal