0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 19 april 2008, 19:04:31Citat från: fisketorp skrivet 19 april 2008, 18:57:03hehe nej självklart inte, genvägar vore onödigt;)Men enligt säljaren fanns denna apparat med quickconnect för 7000kr vilket som tidigare nämnt inget större tilläg för att slippa ringa runt efter instalatörer=)ang böjligheten av överflödig längd av anslutningsrören kan ni glömma det inlägget.enligt hemsidan är det 4m slang monterat från fabrik och hade jag inte varit en jubelåsna så hade jag ju förstått att jag monterat utomhusdelen i passande höjd istället för att försöka få en slang som passar perfekt så den står stabilt på marken =Ptackar för svaren Raffe mycket bra forum detta
Citat från: fisketorp skrivet 19 april 2008, 18:57:03
hej på er!var idag med och tittade på när en kompis monterade en "ATLAS" från Rusta.Vad menar ni med quickconnectrör för fyllda rör?De sade till min kompis att det bara var att koppla ihop och släppa på gasen.Han kapade till rören och konade om för den rätta längden.Hade de rören varit förvacumerade så borde ju detta försvunnit i och med isärtagningen?Vi diskuterade också vakuumsugning eller ej, de sade att det inte behövdes på Rusta Support, jag hade ju hört att man måste göra detta?Han skulle kolla upp detta med Rusta, så jag åkte hem.Efter att han talat med Rusta så vidhöll de att vakuumsugning inte behövdes, han öppnade tydligen bara ventilerna och maskinen fungerade fint gav bra värme etc.Är det verkligen rätt att inte vacuumsuga, vad händer med luften som är i systemet efter monteringen, asorberas/förintas den på något sätt eller?Bör han i allafall vakuumsuga?Med vänlig hälsning //kjulakalle
om rusta säger att man inte behöver evakuera så skall dom inte sälja värmepumpar.............
Hej fisketorp!Kul att se hur det ser ut i verkligheten, smart lösning.Efter vad jag kan förstå kan dessa rör inte kapas utan måste monteras i sin fulla längd.Min kompis hade inte dessa rören utan vanliga konade rör därför gick det bra att justera och kona om.Men att det måste vakuumsugas kvarstår väl enligt tidigare inlägg oavsett vad Rusta Support säger?mvh//kjulakalle
Hej raffeneftersom de är förfyllda med gas så finns det väl tillräckligt med smörjmedel för att kompressorn inte skall ta skada vid en uppstart?Om man sedan vakuumsuger och fyller på nytt är väl problemet löst?//kjulakalle