0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
*HJÄLP*Var och köpte/beställde denna pump idag http://www.rusta.se/ac_varmepump_3_9_kw_dc_inverte_p42500005.htmlAtlas AC/Värmepump 3,9 kw DC Inverte ska ha det till ett litet fritidshus på 60 kvm, 1,5 plan (inredd vind) jag pratade med personal på plats som faktiskt, hör och häpna, verkade väldigt kunnig.Jag frågade noga ifall man var tvungen att ha quick connector rör för att kunna koppla in den själv eller om det var möjligt att koppla in den på egen hand utan dessa rör. Hon sa att man kunde koppla in den på egen hand utan dessa rör bara att det blev svårare ifall man inte hade dom.Gick runt i butiken och funderade sedan tog jag kontakt med henne igen och frågade om hon nu var säker på att man kunde koppla in den själv utan dessa extra rör utan att man behövde ha några speciell verktyg så som exempelvis vaccumpump och hon sa att det inte behövdes och nu sitter jag här och läser jättebesviken som en fågelholk.Kan man inte koppla in den själv om man inte har dessa quick rör??!Hon sa att man kunde koppla in den ändå på egen hand man behövde inte ha någon installatör pumpar eller liknande men att det var svårare utan quickrören...man far är extremt duktig när det kommer till sådana här saker, inte just värmepumpar som specialitet men han har en förmåga att klura ut och fixa det mesta och han har varit med vid installationer utav värmepumpar så därför undrar jag bara om man kan göra det själv utan installatör och vad är det värsta som kan hända om man inte använder sig av en installatör.Hoppas på snabba svar för är det så att quickrören behövs så tänker jag ju absolut inte stå för avgiften på 395 kronor som det kostar ifall man avbryter beställningen för då har hon lurat mig i affären.Roligt nog hade de ändå inga quickrör inne man kunde beställa så följdfrågan blir antagligen då att vet ni någon annan stanns man kan handla dessa quick connector rör??Hoppas att ni vill hjälpa mig!
HejGlöm inte att om pumpen inte från början är utrustad med "Quick connect" så kan man inte efteråt köpa till sådan.Man kan alltså inte bara sätta dit sådana anslutningar.MVHMesser
men....det känns som om jag "fått mycket pump för pengarna" trots allt det var halva priset kostade egentligen ca 8000:- men jag köpte den för 4000:- vet ni vad det kan kosta att anlita nåon som kopplar in den till en? Och hur jag kan hitta en sådan, bor i Skåne och huset ligger söder om Kristianstad...Tänker att det kanske är dumt att lämna tillbaka denna pumpen och köpa en sämre med snabbkoppling för 6000:- om jag kan få denna inkopplad för 2000:- blir samma summa fast med bättre pump.jätte tacksam för er hjälp!
Hej Aisthetis! Försök att få tag i någon kylmontör eller annan kille som är certifierad för ändamålet ifråga, och tala om för honom att han inte behöver vara rädd för att bli ansvarig när det gäller garantifrågorna på pumpen, utan att han bara hjälper dig att kona till rören och ser till att de blir riktigt täta i kopplingarna mellan innerdelen och ytterdelen, och dessutom vacuumsuger anläggningen på ett riktigt sätt, och det brukar då gå att få till för allt mellan 500-1500:- kr, om du för övrigt kan skruva upp den själv inkl håltagning mm.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 18 april 2008, 23:21:26Hej Aisthetis! Försök att få tag i någon kylmontör eller annan kille som är certifierad för ändamålet ifråga, och tala om för honom att han inte behöver vara rädd för att bli ansvarig när det gäller garantifrågorna på pumpen, utan att han bara hjälper dig att kona till rören och ser till att de blir riktigt täta i kopplingarna mellan innerdelen och ytterdelen, och dessutom vacuumsuger anläggningen på ett riktigt sätt, och det brukar då gå att få till för allt mellan 500-1500:- kr, om du för övrigt kan skruva upp den själv inkl håltagning mm.Mvh Raffen.Tjenare Raffen!Du verkar ju insatt i sådant här, får man fråga ifall du har instalerat någon pump själv eller assisterat?Sitter nämligen i tankarna om att få en pump instalerat innnan kylan kommer tillbaks igen. Tanken med ll-pumpen är att ha som stödvärme när det inte är alltför kallt, då graderna går för lågt slår jag på pelletsvärmen igen.Därför är jag lite tveksam att betala ca 20tusen instalerat och klart för något som inte ska ersätta uppvärmningen samt livslängden är lite svår att sia om.Blev mycket lockad av Rustas 6kw inverterpump där kopparör 5m medföljer för 4995:- eller quick för 7000:-Undrar om du vet ifall dessa pumpar är förfyllda och det endast är vakumsugning som behövs. isåfall skulle man ju kunna köpa en vakumsug. är nämligen lite nyfiken på att prova. dok lite dyrt ifall man skulle tabba sig, har ju aldrig gjort sådant innan=/en undran över elen också. behövs det en brytare eller kan kabeln dras direkt till proppskåpet.mvh//Martin
hej igen! nyss postat en undran ang min tilltänkta placering av inomhusdelen.kom då på att den placeringen kräver nog att man kan reglera hur den ska blåsa uppåt/neråt osv.kan man de på atlas pumpen? isåfall har den spärrat läge eller kan den variera sig automatiskt så man slipper springa dit hela tiden för justering.mvh//Martin
Du har nog så rätt, kul att prova men mindre kul att betala den salta räkningen för sina misstag. =)Ok. låter bra det att vingen går att reglera borde ju gått att läsa någonstans men inte hittat det än så. men tack för svaret =Pär inte Rustas ATLAS 6kw med quickconect förfylda och klara då?fattade det så på säljaren.Dessa rör köpes ju i 3, 5 eller 7meter anntar det är samma som kopparören?går dessa att stuva ihop på någorlunda vis så man kanske bara behöver utnyttja 4m av 5metersröret och ändå placera utomhusdelen där man vill oavsett längden på röret.lite av en idiotfråga kanske men ställer den ändå =P
Citat från: fisketorp skrivet 19 april 2008, 18:57:03Du har nog så rätt, kul att prova men mindre kul att betala den salta räkningen för sina misstag. =)Ok. låter bra det att vingen går att reglera borde ju gått att läsa någonstans men inte hittat det än så. men tack för svaret =Pär inte Rustas ATLAS 6kw med quickconect förfylda och klara då?fattade det så på säljaren.Dessa rör köpes ju i 3, 5 eller 7meter anntar det är samma som kopparören?går dessa att stuva ihop på någorlunda vis så man kanske bara behöver utnyttja 4m av 5metersröret och ändå placera utomhusdelen där man vill oavsett längden på röret.lite av en idiotfråga kanske men ställer den ändå =PHej Martin! Jo då Rustas ATLAS 6kw är givetsvid förfylld med gas, och gasen finns i innerdelen, men förväxla inte detta med att du skulle kunna köpa till quick connector-rör och slippa att vacuumsuga anläggningen, utan endast om pumpen är försedd med quick connector-anslutningsrör när du köper den, då är både innerdelen och ytterdelen förfyllda med gas och dessutom färdigvacuumerade var för sig. Det finns ju inga genvägar här i livet som bekant är. Mvh Raffen.