0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Beställde den minsta ATLAS pumpen på Rusta idag, och har nu laddat ner bruksanvisningen för denna från Rustas hemsida.Vad jag inte hittar, är något om vacumsugning i monteringsanvisningen. Måste den vacumsugas, eller är det bara att montera ihop delarna efter beskrivningen och köra? Det enda som nämns är "Efter installation måste en fackman utföra läckagetest", detta avser väl inte vacumsugningsmomentet?!
Citat från: Vispen74 skrivet 17 april 2008, 23:22:55Beställde den minsta ATLAS pumpen på Rusta idag, och har nu laddat ner bruksanvisningen för denna från Rustas hemsida.Vad jag inte hittar, är något om vacumsugning i monteringsanvisningen. Måste den vacumsugas, eller är det bara att montera ihop delarna efter beskrivningen och köra? Det enda som nämns är "Efter installation måste en fackman utföra läckagetest", detta avser väl inte vacumsugningsmomentet?!Hej Vispen! Jojomensan, det är just vad det innebär, för du fick väl inte med någon s.k quick connector-anslutningsrör antar jag utan vanliga rör, och det är inte den enklaste sak att få dem rätt och täta i kopplingarna (inkl koning) skall jag säga dig, om du nu skall ha någon ordentlig nytta av pumpen, dessutom måste den vacuumsugas på ett fackmannamässigt sätt, för finns det fukt eller luft kvar i systemet och kompressorn havererar, då kan du räkna med att garantin alt reklamationsrätten inte gäller.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 17 april 2008, 23:38:01Citat från: Vispen74 skrivet 17 april 2008, 23:22:55Beställde den minsta ATLAS pumpen på Rusta idag, och har nu laddat ner bruksanvisningen för denna från Rustas hemsida.Vad jag inte hittar, är något om vacumsugning i monteringsanvisningen. Måste den vacumsugas, eller är det bara att montera ihop delarna efter beskrivningen och köra? Det enda som nämns är "Efter installation måste en fackman utföra läckagetest", detta avser väl inte vacumsugningsmomentet?!Hej Vispen! Jojomensan, det är just vad det innebär, för du fick väl inte med någon s.k quick connector-anslutningsrör antar jag utan vanliga rör, och det är inte den enklaste sak att få dem rätt och täta i kopplingarna (inkl koning) skall jag säga dig, om du nu skall ha någon ordentlig nytta av pumpen, dessutom måste den vacuumsugas på ett fackmannamässigt sätt, för finns det fukt eller luft kvar i systemet och kompressorn havererar, då kan du räkna med att garantin alt reklamationsrätten inte gäller.Mvh Raffen.Attans, det finns visst alltid en hake... Ingen quickmodell nej. Måste då alltså hitta någon som kan vacumsuga min pump här på Ljusterö (lär väl inte hagla av sådana personer här precis) när jag monterat den. Vad får man räkna med i surt förvärvade kronor för ett sådant test?Tack för infon Raffen!//Thomas
Citat från: Vispen74 skrivet 17 april 2008, 23:47:46Citat från: Raffen skrivet 17 april 2008, 23:38:01Citat från: Vispen74 skrivet 17 april 2008, 23:22:55Beställde den minsta ATLAS pumpen på Rusta idag, och har nu laddat ner bruksanvisningen för denna från Rustas hemsida.Vad jag inte hittar, är något om vacumsugning i monteringsanvisningen. Måste den vacumsugas, eller är det bara att montera ihop delarna efter beskrivningen och köra? Det enda som nämns är "Efter installation måste en fackman utföra läckagetest", detta avser väl inte vacumsugningsmomentet?!Hej Vispen! Jojomensan, det är just vad det innebär, för du fick väl inte med någon s.k quick connector-anslutningsrör antar jag utan vanliga rör, och det är inte den enklaste sak att få dem rätt och täta i kopplingarna (inkl koning) skall jag säga dig, om du nu skall ha någon ordentlig nytta av pumpen, dessutom måste den vacuumsugas på ett fackmannamässigt sätt, för finns det fukt eller luft kvar i systemet och kompressorn havererar, då kan du räkna med att garantin alt reklamationsrätten inte gäller.Mvh Raffen.Attans, det finns visst alltid en hake... Ingen quickmodell nej. Måste då alltså hitta någon som kan vacumsuga min pump här på Ljusterö (lär väl inte hagla av sådana personer här precis) när jag monterat den. Vad får man räkna med i surt förvärvade kronor för ett sådant test?Tack för infon Raffen!//ThomasTjenare Thomas! Jo så är det ju alltid vet du, och att du inte hittade något i monteringsanvisningen berodde nog säkert på att de i huvudsak sålde dessa pumpar med quick connector-rör. Försök att få tag i någon kylmontör eller annan kille som är accrediterad för ändamålet ifråga, och tala om för honom att han inte behöver vara rädd för att bli ansvarig när det gäller garantigrejorna på pumpen, utan att han bara hjälper dig att kona till rören och ser till att de blir riktigt täta i kopplingarna och vacuumsuger anläggningen på ett riktigt sätt, och det brukar då gå att få till för allt mellan 500-1500:- kr.Mvh Raffen.
Tjenare Thomas! Jo så är det ju alltid vet du, och att du inte hittade något i monteringsanvisningen berodde nog säkert på att de i huvudsak sålde dessa pumpar med quick connector-rör. Försök att få tag i någon kylmontör eller annan kille som är accrediterad för ändamålet ifråga, och tala om för honom att han inte behöver vara rädd för att bli ansvarig när det gäller garantigrejorna på pumpen, utan att han bara hjälper dig att kona till rören och ser till att de blir riktigt täta i kopplingarna och vacuumsuger anläggningen på ett riktigt sätt, och det brukar då gå att få till för allt mellan 500-1500:- kr.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 30 oktober 1973, 17:35:32Tjenare Thomas! Jo så är det ju alltid vet du, och att du inte hittade något i monteringsanvisningen berodde nog säkert på att de i huvudsak sålde dessa pumpar med quick connector-rör. Försök att få tag i någon kylmontör eller annan kille som är accrediterad för ändamålet ifråga, och tala om för honom att han inte behöver vara rädd för att bli ansvarig när det gäller garantigrejorna på pumpen, utan att han bara hjälper dig att kona till rören och ser till att de blir riktigt täta i kopplingarna och vacuumsuger anläggningen på ett riktigt sätt, och det brukar då gå att få till för allt mellan 500-1500:- kr.Mvh Raffen.kan nog bli svårt att hitta en accrediterad kylmontör.. prova med certifierad istället !mvh. ACE
off topic Raffen vart i skaraborg bor du?
Citat från: ace skrivet 18 april 2008, 06:54:55Citat från: Raffen skrivet 30 oktober 1973, 17:35:32Tjenare Thomas! Jo så är det ju alltid vet du, och att du inte hittade något i monteringsanvisningen berodde nog säkert på att de i huvudsak sålde dessa pumpar med quick connector-rör. Försök att få tag i någon kylmontör eller annan kille som är accrediterad för ändamålet ifråga, och tala om för honom att han inte behöver vara rädd för att bli ansvarig när det gäller garantigrejorna på pumpen, utan att han bara hjälper dig att kona till rören och ser till att de blir riktigt täta i kopplingarna och vacuumsuger anläggningen på ett riktigt sätt, och det brukar då gå att få till för allt mellan 500-1500:- kr.Mvh Raffen.kan nog bli svårt att hitta en accrediterad kylmontör.. prova med certifierad istället !mvh. ACETjenare Ace! Ja du har ju helt rätt här alltså som vanligt, det skulle nog bli otroligt mkt svårare det ja, och det var ju egentligen certifierad som jag menade, ber om ursäkt för detta. Men som en rolig grej så såg jag att mitt citat var skrivet den 30 oktober 1973, 17:35:32, fanns Värmepumpsforum redan då alltså?? Eller hur lyckades du med detta Ace. Mvh Raffen.
Jag var i stenstorp på någon villavagnssäljare i tisdags....
Jag tar med en mitsubishi 6,3 så gör vi en affär..........