0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Detta med att man höjer värdet på huset efter installation av vattenburet i kombination med bergvärme är nog lite beroende av vart man bor.... där jag bor så skulle det vara lättare att sälja mitt hus som det är nu med 2st LL-pumpar i kombination med vedkamin för 400000kr istället för vattenburet och bergvärme för 550000kr finns inte en djävel här som vill betala 150000kr mer för ett exakt likadant hus och tomt bara för det ena har vattenburet och bergvärme isf så måste man då kunna uppvisa att det huset har enormt mkt lägre elförbrukning.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 10 februari 2007, 12:37:06Detta med att man höjer värdet på huset efter installation av vattenburet i kombination med bergvärme är nog lite beroende av vart man bor.... där jag bor så skulle det vara lättare att sälja mitt hus som det är nu med 2st LL-pumpar i kombination med vedkamin för 400000kr istället för vattenburet och bergvärme för 550000kr finns inte en djävel här som vill betala 150000kr mer för ett exakt likadant hus och tomt bara för det ena har vattenburet och bergvärme isf så måste man då kunna uppvisa att det huset har enormt mkt lägre elförbrukning.//Krister 400´000 för en kåk byggd -78 på 230 kvadrat??Wow, kan säga att huspriserna skiljer en hel del i landet.Kikade faktiskt på hemnet igår åt en polare som funderar på kåk. Inte ett enda skjul under miljonen här i kommunen.Spontant känns det som att din kåk kostat 4 gånger så mycket om den legat här.
T.o.m. SP själva skriver ju att det förmodligen inte går att uppnå de värden de redovisar p.g.a. deras exeptionella förutsättningar med en oändligt stor möjlighet för värmepumpen av bli av med den levererade effekten.Du friserar och använder statisktiken i för att bevisa dina syften, vad de nu må vara, mitt inlägg var än en gång bara för att balansera den orimligt positiva bild du ger av luftvärmepumpens praktiska möjligheter till besparing. Det är generellt inte seriöst att tro/lita på de besparingssifror som SP redovisar.Om man inte värmer en maskinhall.Lika lite som att tro att en bergvärmepump har en faktisk/praktisk COP på 5.0...De jag känner som värmer med luftvärmepump gör besparingar på 4000 till 7000 kWh/år, i undantagsfall upp till ca 10 000 kWh, men de som gör den typen av besparingar är väldigt "ekonomiska" och försakar en hel del i komfort.När det gäller huspriserna före och efter konvertering till vattenburet och bergvärme så har jag i alla fall mäklaruppgifter som pekar på 200 000 kr högre försäljningsvärde på ett hus i Bodens kommun efter konvertering.Jag har absolut inga syften med de inlägg jag gör utom att ge läsarna rimliga förväntningar på luftvärmepumpens förmåga att minska deras förbrukning. Trot om ni vill.Majoriteten av mina annonsörer säljer luftvärmepumpar, så om något borde jag ju faktiskt förstärka den bild du Mike ger av besparingpotentialen om jag vore "köpt" av mina annonsörer.
Citat från: j:son skrivet 10 februari 2007, 12:46:37Citat från: Northkingen skrivet 10 februari 2007, 12:37:06Detta med att man höjer värdet på huset efter installation av vattenburet i kombination med bergvärme är nog lite beroende av vart man bor.... där jag bor så skulle det vara lättare att sälja mitt hus som det är nu med 2st LL-pumpar i kombination med vedkamin för 400000kr istället för vattenburet och bergvärme för 550000kr finns inte en djävel här som vill betala 150000kr mer för ett exakt likadant hus och tomt bara för det ena har vattenburet och bergvärme isf så måste man då kunna uppvisa att det huset har enormt mkt lägre elförbrukning.//Krister 400´000 för en kåk byggd -78 på 230 kvadrat??Wow, kan säga att huspriserna skiljer en hel del i landet.Kikade faktiskt på hemnet igår åt en polare som funderar på kåk. Inte ett enda skjul under miljonen här i kommunen.Spontant känns det som att din kåk kostat 4 gånger så mycket om den legat här.Sorry avrundade uppåt till närmaste hundratal jag betalade 360000kr för mitt hus Japp har huset funnits på "rätt" ort har det nog vart "lite" dyrare det hade räckt om det hade vart i Umeå 17mil härifrån då hade jag säkert fått 1.5-2 miljoner för det.... men nu vill jag ju bo på landet så det är ju tämligen ointressant vad det skulle kostat på en annan ort men man kan ändå konstatera att man får MKT hus för pengarna här uppe.//Krister
Lika lite som att tro att en bergvärmepump har en faktisk/praktisk COP på 5.0...
Citat från: Northkingen skrivet 10 februari 2007, 12:54:23Citat från: j:son skrivet 10 februari 2007, 12:46:37Citat från: Northkingen skrivet 10 februari 2007, 12:37:06Detta med att man höjer värdet på huset efter installation av vattenburet i kombination med bergvärme är nog lite beroende av vart man bor.... där jag bor så skulle det vara lättare att sälja mitt hus som det är nu med 2st LL-pumpar i kombination med vedkamin för 400000kr istället för vattenburet och bergvärme för 550000kr finns inte en djävel här som vill betala 150000kr mer för ett exakt likadant hus och tomt bara för det ena har vattenburet och bergvärme isf så måste man då kunna uppvisa att det huset har enormt mkt lägre elförbrukning.//Krister 400´000 för en kåk byggd -78 på 230 kvadrat??Wow, kan säga att huspriserna skiljer en hel del i landet.Kikade faktiskt på hemnet igår åt en polare som funderar på kåk. Inte ett enda skjul under miljonen här i kommunen.Spontant känns det som att din kåk kostat 4 gånger så mycket om den legat här.Sorry avrundade uppåt till närmaste hundratal jag betalade 360000kr för mitt hus Japp har huset funnits på "rätt" ort har det nog vart "lite" dyrare det hade räckt om det hade vart i Umeå 17mil härifrån då hade jag säkert fått 1.5-2 miljoner för det.... men nu vill jag ju bo på landet så det är ju tämligen ointressant vad det skulle kostat på en annan ort men man kan ändå konstatera att man får MKT hus för pengarna här uppe.//KristerMen då har ni inte så mycket nybyggen där du bor gissar jag på.För så mycket billigare kan det ju inte va att bygga där än här.Om du har en tomt här så står banken i givakt för att få låna ut pengar till bygget, väl medvetna om att det kommer va värt oändligt mycket mer när det är byggt.Giassar att så inte är fallet i din by.Jag gav bara 265´ för mitt, och det ligger ju "hyffsat".
Citat från: Rickard skrivet 10 februari 2007, 12:45:12Lika lite som att tro att en bergvärmepump har en faktisk/praktisk COP på 5.0...SP redovisade årsmedel-COP = 3 i testet för bergvärmepumparna...
När det gäller huspriserna före och efter konvertering till vattenburet och bergvärme så har jag i alla fall mäklaruppgifter som pekar på 200 000 kr högre försäljningsvärde på ett hus i Bodens kommun efter konvertering.
Jo tiden innan man tjänat in investeringen är ju intressant......gäller även byte av fönster till 3-glas........innan man tjänat in ett sånt byte så får man nog bo i över 50 år....men man kan ju byta saker av andra skälKrokodien
Här, i Norrlands inland, innebär vattenburen värme (bergvärme eller fjärrvärme) att huset blir lite lättare att sälja.Försäljningspriset påverkas däremot endast marginellt.Det absolut viktigaste är att det finns möjlighet att elda med ved, eftersom det är lätt och billigt att få tag på kapad och klyven ved.I mitt fall, planerar jag att flytta från orten om ca 4-5 år och då får jag också räkna med en avskrivningstid på 5 år. Detta innebär 40 000:- per år + ränta om jag räknar på en investering på 200 000:- (lågt räknat). Jag har i dag 23 st elraddar!Om jag, mot förmodan, höjer värdet på huset med 100 000:- innebär det 20 000:- per år + ränta, dvs ca 28000:- per år och en restskuld på 100 000:- efter 5 år.Jag har ca 24900 kwh före LL.........dvs ca 25000 kr/år i kostnad+ 2000 kr för 12 kbm björkved, totalt 27000:-Efter åtgärder insättning av bergvärme: Kapitalkostnad: 28000:- + elförbrukning= ? Egentligen är det lite vridet att det inte är ekonomiskt försvarbart med bergvärme på många av dom orter där det faktiskt skulle göra mest nytta.