0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det här börjar likna mobbing. Tur att ni inte är så många, jag får trösta mig med att de flesta inte invänder mot mina synpunkter. (mer än 30 000 unika besökare/månad)Som jag skrivit många gånger går det att nå bra resultat med luft/luft-värmepumpar, i villor med direktel finns det för de flesta ingen anledning att investera i något annat, men med rätta kontakterna och en långsiktig hållning så håller jag fast vid att en helkonvertering till vattenburet och jordvärme, bergvärme eller biobränsle kommer att vara ett långsiktigt vettigare beslut för alla som inte tänkt dö i sitt hus, d.v.s. den typen av investering som jag nämner höjer husets värde så mycket att man har igen det den dagen man säljer, dessutom tjänar de flesta pengar från dag ett... trots lånen.Kortsiktigt, ja, då är luftvärmepump förmodligen oslagbart i ett hus med direktel, men långsiktigt...Ja, ja, jag vet att jag är snål och tråkig.Bättre att få en stor besparing snabbt, än en än större på lång sikt...
Installation: 15000:- mot 150000-200000:-Med rätta kontakterna får du en jordvärmeanläggning för mindre än 100 000 kr, jag har lagt ut ca 95 000 kr inkl helkonvertering av radiatorsystemet.Räntekostnad år 1: 500:- mot 5000-6400:-Vi lånade 70 000 kr, amortering/räntekostnaden var 300 kr lägre än besparingen från först månaden.Livslängd själva pumpen: 10-12år mot 10-18årJag säger 5 - 10 år mot 10 - 20 årKostnad utbyte pump: 13000:- mot 30-40000:-Luftvärmepumpar kan inte bli billigare än de är nu, däremot finns en stor potential när det gäller jord/berg-värmepumpar, de behöver inte kosta mer än en luftvärmepump och jag tror inte heller att de kommer att göra det i framtiden, d.v.s. 13000 mot 13000 kr.Teknikframsteg: snabb ökning cop mot inte så snabbLuftvärmepumparnas snabbt ökande COP "på pappret" beror inte på ny teknik, utan på nya sätt att testa/mäta, den dag man tar fram en testcykel som motsvarar t.ex, svenska förhållanden så kommer jag att ha mer till övers för de resultat som redovisas.För mark/bergvärmepumpar räknar man som regel med sämsta tänkbara COP = 0/50 °C, detta trots att de flesta anläggningarna går med lägre framledningstemp än så.när det gäller luft/luft-värmepumper räknar man COP vid temperaturer där de flesta hus knappt har något energibehov alls.Var och en får bedöma vilket beräkningssätt som är det mer rättvisande, jag anser att båda är felvisande, men åt helt skilda håll.Energibesparing: Idag nedanför halva sverigegränsen ganska lika förutom att varmvattnet ger vinst för bergvärmeKomfort: bergvärme solklart bästHuspriset stiger med minst 100 000 kr om man helkonverterar.
Mike Menar du på fullt allvar att tester med L/L COP vid + 7 grader skulle motsvara 0/50 vid V/V.Här där jag bor och med mitt hus skulle inte ens två L/L fungera som uppvärmning, spridningen skulle ej fungera.Min totala årsförbrukning för värme OCH varmvatten ligger på 6500-7000 kwh och jag har 21 grader i ALLA rum, även med dörrar stängda.Under den sista månaden med temperaturer permanent mellan -10 till -25 och vet jag att en (eller två) L/L inte skulle ha klarat att värma mitt hus till 21 grader i alla rum.Mitt byte av uppvärmnigs system kostade under 85 000:- och jag köpte allt. Har raddar sedan tidigare.Komfort kan man kanske inte värdera i pengar men V/V ligger nog minst en division över L/L.I södra Sverige kan en L/L fungera i vissa hus men i den övre halvan av landet är det nog bara undantagsvis om man inte gör avkall på sin komfort.Och vilka skulle Rickards syften vara när han säger att V/V är en bättre lösning än L/L