0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citeramen tror att de flesta som har ett hus på 220kvm och värmer med bergvärme/jordvärme oxå kan behöva stötta med något (kanske TS) då tempen kryper under -20 grader ett par dagar. Hade förövrigt förbrukat totalt inkl all el 1540kwh under Januari vilket jag tycker är helt ok.Precis vad jag menar, i de flesta normalstora villorna där man har mark eller bergvärme har man en uteffekt som är minst dubbelt så stor (6-7 kW) som den som luftvärmepumpen ger ut vid -20 grader, och ändå går eltillskott.Att tro att EN luftvärmepump kan värma en normalstor villa helt på egen hand vid -20 grader är en utopi, och det är därför tillverkarna inte skriver det i annonserna, de skulle bli överösta av klagomål från dem som inte nöjer sig med vad pumparna levererar.Det bevisas ju i test efter test att de flesta storsäljande pumparna bara ger 2-3 kW uteffekt vid -20 grader, kan man värma 100 m2 villa med 2-3 kW vid -20 grader har man ett extrremt välisolerat hus, eller hjälper till att värma med andra värmekällor som man inte räknar med.
men tror att de flesta som har ett hus på 220kvm och värmer med bergvärme/jordvärme oxå kan behöva stötta med något (kanske TS) då tempen kryper under -20 grader ett par dagar. Hade förövrigt förbrukat totalt inkl all el 1540kwh under Januari vilket jag tycker är helt ok.
Rickard gillar ju inte luft-luft det bevisas ju överallt och det roliga är ju att Nocrian levererar betydligt mer än 2-3kW alltså räcker den troligtvis att värma ett hus vid -20... Thumbsup
hej .. kingen för en gångs skull låter du vettig nää krister har rätt testa pumpar på 7-9kw...det e det som är lönt att satsa på vill man att pumpen ska fixa värme...då det är vinter 15-20 minus sen allt prat om att pumpen blir för stor svammel det är inte en bergvärme pump,dom har nu mer insett det med bergvärmen ochså att det är bättre att ha 100 täckning vid minus 22 än tex 85 % som dom räknade med förr det blir inte billigare att snålköpa pump å va tvungen å stödvärma direkt det blir kallt i alla fall inte i norrrland där vi har vinteren stor pump är inte onoff ...kingens nocria klarar av att gå precis lika långt ner i effekt som tex min e12a....det finns nästan bara fördelar med en stor pump Skulle jag ha köpt en E9 så lovar jag er att det hadde alldrig mer inhandlats en luft luft till i mitt hus...jag ger mig den på att den knappt fixat -10 i mitt hus jag skulle gärna ha hafft en"Panasonic E16 maskin" om det funnits
Låter ju bra det...då får man ju reda på hur bra man kan hålla kylan inne i sommar. Krokodilen