0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har anslutit utedelens strömmatning via innedelen (innedelen har har jordad stickkontakt) och sen har jag en separat matning till värmekabeln (via vanlig utomhusströmbrytare så jag manuellt kan slå till/från strömmatningen när jag själv vill) via inkoppling på kopplingsplinten i utomhusdelen.I huset har jag jordfelbrytare och när jag bryter/testar den så slocknar inomhusdel, utomhusdel samt värmekabeln.Med denna konfiguration så ser jag inte några särskilda risker/säkerhetsproblem.
Vad är inte godkänt? Att jag har en separat matning till värmekabel eller att utedelen strömförsörjs via innedelen?
Så m a o om jag kopplar in TRE separata matningar till separata komponeneter så innebär det att jag har 600V då eller? Måste då fråga VART jag har denna spänning i mellan?
Såg att i alla fall Sanyo hade en modell med färdigmonterad stickkontakt på innedelen.Men du har ju helt rätt i att det hela är vansinnigt.Men det finns många apparater som är konstruerade för jordad anslutning men som ändå kopplas till ett ojordat vägguttag.Det mest beklämmande är att en jordad aparat faktiskt kan anslutas till ett ojordat vägguttag.Tvärtom går ju inte, men det hade ju inte varit lika illa om en apparat gjord för ojordad drift skulle gå att sticka in i ett jordat vägguttag.Nu blir väl detta ett på sikt övergående problem då alla nya hus alltid har jordade eluttag och dom flesta apparater har dubbelisolering med europakontakt.
Skulle du vilja vara vänlig att visa en större medskickad bild så man ser din takkonstruktion lite bättre.
En fråga til monteringshjelpen ifra www.segershop.se Ifølge elskjemat som det är en bild på kallad 10_elschema.jpg så står det at thermostat og varmekabel skal kobles til punkt 3 og 4 så vidt jeg kan se på min XE9EKE...Kan noen bekrefte eller avklare hvorfor da segershop anbefaler å koble til 1 og 2 ?