0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett mycket stort problem med pumpar som har växelventiler...dock har jag märkt att om systemet går år fel håll (felkopplat) så verkar problemet aldrig avta.Kolla först om det är varmare på röret till den övre delen av elementet änn den nedre delen av elementet.Problemet ligger i att rören ligger ann mot något Tex parkettgolv eller under det..Det går att fixa med lite flödesjusteringar i bästa fall, annars så får man helt enkelt köpa en knäpptank även kallad volymförstorare av nibe... Vissa rörsystem SKALL inte ha sådanna pumpar. punkt slut.Har en egen idé om att frånslagsfördröja växelventilen i 30 sekunder så att inte de berömda 12 liter varmvatten inte når systemet, är det så enkelt så vill jag ha patent på det Eller med hjälp av en magnetventil leda ner värmepuffen i tex en gjuten platta..
Mina inställningar är erfarenhet med ca 12000h gång tid och ca 8000 starter sedan hösten 2003. Nu med genomsnitt på ca 5 grader ute har jag COP 3,15 avläst med elmätare och värmemätare med beräkning därefter.
JTXHar du kopplat ind in "knäpptank" på framledningen i serie med radiatorerna. Jag har liknande " knäpptank" , men det är en elpanna framledningen med sin egen cirkpump som går på lägsta hast. Då den monterades försvann större delen av knäppningarna. Kommer mindre ljud just då VP har gjort klart VV på ca 52 grader. Min stopp VV är 50 grader och nu vintertid 48 grader. Sommartid med bara VV rek jag sänka start temp till 45-46 grader. Sen låter jag SMO sköta steg 1 o 2 ( A o B). VVM programmet kan man nog göra samma att istället för att ute temp sköter steg byte sköter programmet på bästa sätt.Låt sen start av VP komma med lite mer fördröjning -100 i stället för -60 under meny 9.1. Tillsats el kan sen fördröjas med start värde -800 i stället för -400 grad min.CiteraMina inställningar är erfarenhet med ca 12000h gång tid och ca 8000 starter sedan hösten 2003. Nu med genomsnitt på ca 5 grader ute har jag COP 3,15 avläst med elmätare och värmemätare med beräkning därefter.
Siliconspray och antiknäpptankar är vad som gäller (glöm inställningar)
Citat från: maha6305 skrivet 10 januari 2007, 10:49:43Siliconspray och antiknäpptankar är vad som gäller (glöm inställningar)Siliconspray??Vart skall man använda det då?