0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som jag sagt innan.....en luft/luft har en kapacitet på 450 kubikmeter i timmen...........då blir det inga skiktningar kvar vart ni än sätter pumpen........sen det här med att sätta pumpen lågt.....då har jag en fråga....den värmen man har stående under taket räknas den som spill då???den måste man väl ändå få ut lite mer än vid en låg placering??.....Det jag har upplevt när jag installerat mina pumpar runt om hos folk är att om pumpen jobbar emot kall luft så sjunker trycket & därmed effekten på fulla varv dvs 100% belastning....det jag oxå märkt är att utedelen frostar igen fortare desto kallare den går på insidan......så här säger jag...desto kallare intemp på både kondensor & förångare desto sämre funktion dvs tryck & temp........sen att du får en högre tempdiff mellan in & ut temp vid låga in & utetemperaturer är en annan sak kompressorn jobbar oxå hårdare till lägre tryck......Det är alltid lättare att smälta snö än att koka vatten........
Gano.....nu tittar vi såhär....om vi säger att vi har en utetemperatur på 0 grader, innetemperaturen är 20 grader......då får man upp på en sanyo pump ca 57 graders kondensieringstemp & ca 38 bar tryck utblåstempen brukar bli ca 55 grader.....sänker man sen innetempen med fem grader så sjunker trycket tll ca 35-36bar & kanske 52 graders kondenseringstemp det ända som blir kvar är strömbelastningen.....ca 7,5 amp....dessutom upplever jagatt utedelen frostar igen fortare än vid högre innetemp......men me´n har väl fel som vanligt.... studs
Okej har precis satt in en pump i fotknölshöjd (se min tråd utnyttja lådorna) GISSA OM DET BLEV BRA?
Citat från: irover skrivet 07 december 2006, 21:45:20Okej har precis satt in en pump i fotknölshöjd (se min tråd utnyttja lådorna) GISSA OM DET BLEV BRA? Det behöver man väl inte gissa sig till. Har min i samma höjd. Man vill ju tjäna mest, få bäst komfort i huset samt att man måste ta hänsyn till att regeringen vill att den inte syns...
Jag kan se skillnaden direkt då det räcker att gå över till grannen som har identiskt hus, identisk placering (bortsett från höjd) och identisk pump.Konstigt bara att det möts av så stort ifrågasättande från många här. Det har ju varit känt i flera hundra år att varm luft stiger. Förr i tiden fick man jämn värme i samtliga rum genom att ha en eldstad i varje rum. Så har det fortsatt och gör även idag med element osv. Först på senare år försöker man sig på att värma upp ett helt hus från ett ställe med en lv pump. Utgångsläget är inte direkt lysande. Sen envisas man med att sätta den högt, där den synns mest, hörs mest och får svåras att jobba.Titta på de som sätter in en vedkamin ? Vet du nån som har satt den på övervåningen?
Citat från: Pucko73 skrivet 08 december 2006, 21:39:53Jag kan se skillnaden direkt då det räcker att gå över till grannen som har identiskt hus, identisk placering (bortsett från höjd) och identisk pump.Konstigt bara att det möts av så stort ifrågasättande från många här. Det har ju varit känt i flera hundra år att varm luft stiger. Förr i tiden fick man jämn värme i samtliga rum genom att ha en eldstad i varje rum. Så har det fortsatt och gör även idag med element osv. Först på senare år försöker man sig på att värma upp ett helt hus från ett ställe med en lv pump. Utgångsläget är inte direkt lysande. Sen envisas man med att sätta den högt, där den synns mest, hörs mest och får svåras att jobba.Titta på de som sätter in en vedkamin ? Vet du nån som har satt den på övervåningen? Ja verkligen det är många här som envisas med att sätta den över dörröppningar osv, och sen säger dom att värmepumpar är bullriga. Man behöver inte vara särskilt klipsk för att inse att det är fel att sätta en pump högt om man ska värma med den. Vem sätter elementen i taket? Varför finns det GOLVvärme? Och varför stiger en varmluftsballong? Faktum är att nu är pumpen så tyst att jag måste gå nära och lyssna och känna på luftströmmen ifall den överhuvudtaget snurrar. Men den värmer hela övervåningen ändå!Nåt som jag märker också är att om pumpen sitter högt och man blåser hårt med fläkten för att få ner luften får man lätt kortslutning dvs varmluften studsar mot väggar och slår emot pumpen. Resultat den stänger av. Jag har en pump i hallen nere ochså som en tok har monterat i maghöjd. Den värmer hallen fint med inte resten av huset... När man monterar pumpar ska dom ju sitta där man i huvudsak vistas och inte i en hall. Och så mycket luftvolym runt pumpen så den kan jobba utan kortslutning och så givetvis nere vid golvet..
Orkar inte disskutera detta med hög eller låg placering utan var och en gör som den vill och huvudsaken är att alla är nöjda och belåtna och jag är NÖJD med min högt placerade pump och ni är nöjda med era lågt placerade pumpar Alla lyckliga och glada.