0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Avser du att kyla med pumpen är en högt placerad pump att föredra men avser du att värma med pumpen är nog en lågt placerad pump lite mer effektiv men tror ändå att skillnaden mellan högt och lågt placerad pump för värmedrift är ganska marginell men givetvis gör det säkert en del av effektiviteten försvinner med en högt placerad pump. Men att ha pumpen "rätt" placerad i huset för att få så bra täckning/spridning av värmen är desto viktigare tycker då jag iaf........//Krister
nja vidhåller fortfarande att skillnaden är ganska marginell...... har varit in i många hus med högt placerade innerdelar och har då aldrig hört någon ångrat att de satt den högt....... om det nu vore så mkt bättre med lågt placerad innerdel då skulle ju montörer av vp trycka på mera för att få montera den lågt montören som monterade pumparna hos mig nämde då aldrig ens att placera den lågt......sen så fan vad den skulle vara ivägen om den satt i knähöjd...nej usch tanken att placera den lågt skulle aldrig komma på tal inte ens om någon bevisade att jag skulle spara 1000kr/år på att ha innerdelen lågt istället för högt. Men det är ju min personliga åsikt det är ju upp till vara och en att göra som man själv vill.//Krister
Skulle tro att de flesta montörer i Sverige (speciellt norrland) där jag själv bor förutsätter att kunderna framförallt avser att änvända pumpen till att värma och ev köra den för kyla ett par timmar/sommar. När dom nu förstår det så borde de ju oxå råda till en lågt placerad pump om nu det skulle vara så mkt bättre som du vill hävda. Förmodligen så har nog montörerna mera teoretiskt kunnande än man kan ana. Jag upplevde då min montör som mkt seriös och kunnig och dessutom jävligt trevlig.//Krister
Jadu jag vet inte hur planlösningar och husen är byggda där du bor förmodligen så är det bara ett enda stort rum utan möbler som luften från vp kan ev träffa och då skulle stiga mot taket...... Sen så är nog dessa antagande om fläkthastighet och ljud endast av ringa betydelse såvida inte ens värmebehov är extremt litet för när utetempen börjar vara -10 grader får de flesta vp gå på max oavsett den är högt eller lågt placerad men jag kan ju absolut ha fel din lågt placerade vp Pucko kanske bara går på dellast vid minus 10-15 grader? Sen vad som kan vara nackdel med lågt placerad innerdel skrev jag ju innan i ett tidigare inlägg "småbarn" om man nu har såna........ och sen så vet jag inte heller om det är så praktiskt att ha en innerdel som sticker ut från väggen i knähöjd men det är ju upp till var och en att avgöra......//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 04 november 2006, 22:11:10Jadu jag vet inte hur planlösningar och husen är byggda där du bor förmodligen så är det bara ett enda stort rum utan möbler som luften från vp kan ev träffa och då skulle stiga mot taket...... Sen så är nog dessa antagande om fläkthastighet och ljud endast av ringa betydelse såvida inte ens värmebehov är extremt litet för när utetempen börjar vara -10 grader får de flesta vp gå på max oavsett den är högt eller lågt placerad men jag kan ju absolut ha fel din lågt placerade vp Pucko kanske bara går på dellast vid minus 10-15 grader? Sen vad som kan vara nackdel med lågt placerad innerdel skrev jag ju innan i ett tidigare inlägg "småbarn" om man nu har såna........ och sen så vet jag inte heller om det är så praktiskt att ha en innerdel som sticker ut från väggen i knähöjd men det är ju upp till var och en att avgöra......//Krister Personligen har jag hellre en värmepump sittandes lågt än ett element de kan bränna sig på. Finns nog farligare saker än så hemma. Spisen etc. Att ljudeffekten är proportionellt mot fläktvarvtalet i kubik ett antagande? Det är väl ungefär ett lika stort antagande som att jorden är rund.Jag skulle gissa att de dagar jag har under -10 här i svealand är en handfull. Allt som oftast behöver inte pumpen gå för fullt. Om den nu skulle behöva det så behöver kompressorn arbeta mer för att hålla nere kondenseringstemp. Det är inte heller något antagande. Det har dessutom diskuterats här i forumet att man får större besparing om man låter fläkten gå hårt så man blåser bort den varma luften från pumpen. Sitter den lågt får den även där svalare temp. Om du vill värma luften i nedre delen av rummet och pumpen sitter lågt behöver den givetvis inte varva lika hårt.Och fö när det gäller ljudet så kan du ju prova skillnaden på att ha en vanlig högtalare på golvet där du har mattor och dyligt. Jämför sedan om du sätter den i huvud höjd. Vad låter mest? Dessutom syns en innerdel som sitter lågt mindre. Går man tillräckligt lågt så kan man ställa möbler för som den kan blåsa under.....Jag stör mig mer på en pump som låter mycket, syns mycket och dessutom inte värmer särskillt jämnt.
Citat från: Pucko73 skrivet 04 november 2006, 23:13:29Citat från: Northkingen skrivet 04 november 2006, 22:11:10Jadu jag vet inte hur planlösningar och husen är byggda där du bor förmodligen så är det bara ett enda stort rum utan möbler som luften från vp kan ev träffa och då skulle stiga mot taket...... Sen så är nog dessa antagande om fläkthastighet och ljud endast av ringa betydelse såvida inte ens värmebehov är extremt litet för när utetempen börjar vara -10 grader får de flesta vp gå på max oavsett den är högt eller lågt placerad men jag kan ju absolut ha fel din lågt placerade vp Pucko kanske bara går på dellast vid minus 10-15 grader? Sen vad som kan vara nackdel med lågt placerad innerdel skrev jag ju innan i ett tidigare inlägg "småbarn" om man nu har såna........ och sen så vet jag inte heller om det är så praktiskt att ha en innerdel som sticker ut från väggen i knähöjd men det är ju upp till var och en att avgöra......//Krister Personligen har jag hellre en värmepump sittandes lågt än ett element de kan bränna sig på. Finns nog farligare saker än så hemma. Spisen etc. Att ljudeffekten är proportionellt mot fläktvarvtalet i kubik ett antagande? Det är väl ungefär ett lika stort antagande som att jorden är rund.Jag skulle gissa att de dagar jag har under -10 här i svealand är en handfull. Allt som oftast behöver inte pumpen gå för fullt. Om den nu skulle behöva det så behöver kompressorn arbeta mer för att hålla nere kondenseringstemp. Det är inte heller något antagande. Det har dessutom diskuterats här i forumet att man får större besparing om man låter fläkten gå hårt så man blåser bort den varma luften från pumpen. Sitter den lågt får den även där svalare temp. Om du vill värma luften i nedre delen av rummet och pumpen sitter lågt behöver den givetvis inte varva lika hårt.Och fö när det gäller ljudet så kan du ju prova skillnaden på att ha en vanlig högtalare på golvet där du har mattor och dyligt. Jämför sedan om du sätter den i huvud höjd. Vad låter mest? Dessutom syns en innerdel som sitter lågt mindre. Går man tillräckligt lågt så kan man ställa möbler för som den kan blåsa under.....Jag stör mig mer på en pump som låter mycket, syns mycket och dessutom inte värmer särskillt jämnt.Nja syftade inte på att småbarnen skulle göra sig illa snarare att din så mkt mera effektivt placerade pump kan bli sönderpillad av de små barnen så då blir kanske den där besparingen med lågt placerad pump ett dyrare altvernativ istället för om den vart högt placerad och fått vara hel...... //Krister