0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja dina rör som är neddunkade i marken ser ju riktigt hyfsade ut jämfört med den stålbur som man ser innan, vilken ju är rent förskräcklig till utseendet. Sånt krafs kan man ju bara inte ha stående i en villaträdgård, då skämmer man ju ut sig fullständigt. Men å andra sidan hade du bara behövt montera pumpen på ett par konsoler som jag har gjort och förmodligen 99 % av alla andra gör, och jag har aldrig hört tillstymmelse till ljud från pumpen inifrån huset ens vid 24 minusgrader.Så här ser min pumpmontering ut:
Citat från: Lasse å skrivet 20 december 2006, 22:20:39Skaffa en svets och en metall gerkap. blir betydligt mycket snyggare och det är mycket roligare ,och mer flexibelt och går garanterat snabbare, och sisst men inte minst så blir det massor billigare efter som sånna fyrkants profiler inte är så billigaKan köpa en hel del 4-kants profiler för samma pris som en svets och gerkap..
Skaffa en svets och en metall gerkap. blir betydligt mycket snyggare och det är mycket roligare ,och mer flexibelt och går garanterat snabbare, och sisst men inte minst så blir det massor billigare efter som sånna fyrkants profiler inte är så billiga
Skoj att se Dalken att du även har en pump monterad på en konsol. Men varför en så våldsamt stor konstruktion på konsolen, det är ju lättare att det uppstår något resonansljud i en så stor konstruktion som går högt upp på husväggen. Min sitter ju endast skruvad i husgrunden med 2 skruvar i varje, och räcker ju mer än väl till och dessutom eliminerar man risken för fortplantningsljud. Dessutom med en Panasonicpump behöver du ingen markförankring.
Om man har som jag konsoler som endast sitter fästade vid husgrunden eller stenfoten och inte går upp på husväggen, så betraktar jag det faktiskt som omöjligt att det skulle kunna fortplanta sig något missljud från pumpen och in i huset, med mindre än att det skulle vara något mkt allvarligt fel på pumpen, som man i så fall måste åtgärda.
Jag förstår nästan inte vad du pratar om! Bor du i Norrland eller?? För att vara i våra trakter (Skaraborg) så sitter min pump faktiskt ganska högt monterad, många har den inte högre monterad än 20 - 30 cm från marken, och som bekant är så har vi inte så mkt snö i mellan - sydsverige.
Citat från: Raffen skrivet 27 december 2006, 14:16:15Jag förstår nästan inte vad du pratar om! Bor du i Norrland eller?? För att vara i våra trakter (Skaraborg) så sitter min pump faktiskt ganska högt monterad, många har den inte högre monterad än 20 - 30 cm från marken, och som bekant är så har vi inte så mkt snö i mellan - sydsverige.Jag skulle inte montera utedelan sådär lågt ändå..... med tanke på hur konstigt vädret är nu för tiden så kanske det rätt vad det är kommer 1 meter snö även i era trakter då är det praktiskt med en något högre monterad utedel, skadar ju inte i alla fall. skulle ju vara snopet om det inte kommer nå värme från pumpen i mitten på januari, och när du tittar ut så är ute delen totalt över snöad. studs
Citat från: Lasse å skrivet 27 december 2006, 22:48:08Citat från: Raffen skrivet 27 december 2006, 14:16:15Jag förstår nästan inte vad du pratar om! Bor du i Norrland eller?? För att vara i våra trakter (Skaraborg) så sitter min pump faktiskt ganska högt monterad, många har den inte högre monterad än 20 - 30 cm från marken, och som bekant är så har vi inte så mkt snö i mellan - sydsverige.Jag skulle inte montera utedelan sådär lågt ändå..... med tanke på hur konstigt vädret är nu för tiden så kanske det rätt vad det är kommer 1 meter snö även i era trakter då är det praktiskt med en något högre monterad utedel, skadar ju inte i alla fall. skulle ju vara snopet om det inte kommer nå värme från pumpen i mitten på januari, och när du tittar ut så är ute delen totalt över snöad. studsTror du inte fläkten blåser bort snön?
För att vara i våra trakter (Skaraborg) så sitter min pump faktiskt ganska högt monterad, många har den inte högre monterad än 20 - 30 cm från marken, och som bekant är så har vi inte så mkt snö i mellan - sydsverige. Men å andra sidan så beror denna högre montering som jag har inte på frågan om mängden snö, utan snarare beroende på det isberg som normalt bildas under pumpen vid kyla beroende på allt avisningsvatten som kommer. Detta har jag ju nu löst på ett alldeles förträffligt sätt så teoretiskt kunde ju min pump suttit lägre monterad, för jag ser ingen anledning att oroas för utedelen även om det skulle komma 1 meter snö eftersom detta inte på något sätt skulle störa pumpen.