Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bygga trästativ själv  (läst 39637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #15 skrivet: 03 december 2006, 13:48:49 »
Om du har en trävägg är risken ganska stor att du får stomljud i huset.....vad menar du att man skall göra med kompressorn för att få bort ett stomljud i huset??....byta ut den för at se att nästa ytterdel låter likadant???

gano

  • Gäst
gano
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #16 skrivet: 03 december 2006, 14:15:16 »
Nisse-Gurra! Jag framhärdar i motsats till vad du påstår, att jag vet mkt väl vad jag pratar om, dvs jag ser ingen anledning till att hålla på med markstativ för en utedel som väger ca 35 - 40 kg, utan det måste vara något annat fel på t.ex pumpen - kompressorn, eller som du själv nämner t.ex rördragningen i samband med installationen. Då tycker jag att det är bättre att man åtgärdar felet vid källan så att säga, än att hitta på andra överdrivna lösningar som jag betraktar som helt onödiga i sammanhanget.

AlltsÃ¥ Raffen, det är säkert sÃ¥ att du inte har nÃ¥gra problem med detta. Men det finns väldigt mÃ¥nga som har det och man ska nog inte sopa problemet under mattan. 

Jag kan dra en parallell till ditt eget resonemang, om du säger att man inte ska chansa på fabrikatet, varför i jösse namn ska man då chansa på installationen ?

MVH/Gano


gano

  • Gäst
gano
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #17 skrivet: 03 december 2006, 14:19:17 »
Ja Gano, det har jag varit, dvs i mitt eget bl.a som är ett trähus, förvisso med fasadsten utanpå, men detta tror jag saknar betydelse i sammanhanget. Förra vintern när det var minst 20 minus, ja t.om ned till 23 minus var jag spec ute och kollade det här omtalade oljudet som man har hört talas om skall finnas vid stark kyla, men när jag kom ca 3 m ifrån pumpen på utsidan kunde jag börja uppfatta ett svagt morrande ljud från pumpen. Inifrån huset har jag aldrig någonsin hört eller känt tillstymmelse till vare sig ljud eller vibration så jag menar att det är antingen en myt eller också är det något fel på pumpen-kompressorn, vilket i så fall bör åtgärdas istället för att bygga brofästen i betong. För min pump sitter på plåtkonsoler med gummikuddar och är en Panasonic E9DKE med twin rotarykompressor och den går otoligt tyst och fint.

Det är inte ljudet utomhus vi pratar om, det största problemet är stomljud, lÃ¥gfrekventa vibrationer som gÃ¥r in i husväggarna och som berövar mÃ¥nga nattsömnen. Och JA, fasadsten har förmodligen en dämpande inverkan pÃ¥ detta.  :)

MVH/Gano

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #18 skrivet: 03 december 2006, 18:18:08 »
SÃ¥ här byggde jag  mitt stativ, billigt för mej dÃ¥ profilerna var gratis. Inte sÃ¥ snyggt kanske men jag planerar att  bygga  nÃ¥gon slags  skydd runt det till sommaren typ "ahlsells".
Plattan gjöt  jag pga att jag  noterat stomljud hos  min far där jag tidigare installerat en VP annars hade ju väggmonterat varit  enklare.
Struntade i den medlevererade värmekabeln och  använde istället självreglerande  värmekabel frÃ¥n thorins 10w/m vid  +5C lät  även  den svarta plutten i botten pÃ¥ trÃ¥get sitta  kvar  för att slippa spillvatten pÃ¥ betongplattan lär  ju inte frysa ändÃ¥ pga värmekabelnsom gÃ¥r helst vägen genom slangen och ner till marken. värmepumpen  är  placerad i  NV läge pga att den syns  minst  där  tror inte  att  det pÃ¥verkar  effektiviteten nämnvärt jämfört med  söderläge hursomhelst  kan jag isÃ¥fall leva med  det.värmekabeln är  normalt  i  drift  om pumpen är pÃ¥slagen men kan slÃ¥s av separat och slÃ¥s pÃ¥  via  termostat vid  temeraturer lägre än +5C placerade  termostaten i arbetsbrytare  nr 2 som  reglerar  värmekabeln......nÃ¥t  jag  glömt.....?

Ã¥sikter om  möjliga  problem  med  placering  ellar  andra  tips   eller  frÃ¥gor  mottages tacksamt.....

PS  är iallafall skönt  att  komma  ut  till  stugan  pÃ¥ fredagarna numera  när det är +16C inne  mot  tidigare +5-8 skall bli intressant att se vad som händer med elförbrukningen DS
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #19 skrivet: 03 december 2006, 18:38:45 »
jag tycker det var en av dom snyggaste markstativ jag sett.......riktigt fin vart den......lägg ut mått till dom andra på forumet....... *vinkar*

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #20 skrivet: 03 december 2006, 19:46:40 »
Tack! Ställningen kan  kanske bli rätt dyr om man inte kan komma över vinkelprofiler billigt. Har inte  mÃ¥tten byggde den efter  pumpen, men finns intresse kan jag klart mäta upp den.
Bifogar ytterligare en bild

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad BVH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Hemmavid i Västerbotten "MalÃ¥ kommun"
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #21 skrivet: 09 december 2006, 16:28:15 »
Mycket snyggt stativ  Thumbsup
Lite högre behövs nog i Norrland , med inbyggnad av trä mot trävägg kommer det att se ut som typ förrådsdel.. ;)
/Bengt
Boende: 1 Vuxen 1st hund..:)
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #22 skrivet: 19 december 2006, 11:34:29 »
hej
snyggt bygge =)

det va det vettigaste jag sett på länge

att göra en bra montering behöver inte va så invecklat eller dyrt
löp i väg på byggmax köp 2 plintar där av lite stadigare modell (tror dom kostade 95kr st)

gräv ner plintarna rejält lämmna max 5cm över jord ställ sen 2 st järnbalkar på plintarna
som stolpar tror det räcker med 2,5m stolpar 
svetsa fast eller gör konsoller i stolparna .om ni sen sticker upp stolparna över
pumpen kan ni använda dom för att hålla ett ev tak ...det kommer att va helt vibsäkert
å hålla i 50år ...matreal kostnaden tror ja ska ligga runt 500-600 kr totalt

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #23 skrivet: 20 december 2006, 10:27:09 »
Såhär ser mitt hembygge ut!

Två rostfria rör som är nergjutna i plintar.
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #24 skrivet: 20 december 2006, 20:02:48 »
Ja dina rör som är neddunkade i marken ser ju riktigt hyfsade ut jämfört med den stålbur som man ser innan, vilken ju är rent förskräcklig till utseendet. Sånt krafs kan man ju bara inte ha stående i en villaträdgård, då skämmer man ju ut sig fullständigt. Men å andra sidan hade du bara behövt montera pumpen på ett par konsoler som jag har gjort och förmodligen 99 % av alla andra gör, och jag har aldrig hört tillstymmelse till ljud från pumpen inifrån huset ens vid 24 minusgrader.
Så här ser min pumpmontering ut:
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #25 skrivet: 20 december 2006, 20:10:03 »
Finns ju annars mycket sjyssta 4-kants profiler med tillbehör som hörn, fötter, t-kopplingar m.m.

Det bygger jag alla stativ med, funkar klockrent och tar kanske max 15min.
« Senast ändrad: 20 december 2006, 20:12:43 av ppwpp »

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #26 skrivet: 20 december 2006, 22:20:39 »
Skaffa en svets och en metall gerkap. blir betydligt mycket snyggare och det är mycket roligare  >:D ,och mer flexibelt *vinkar* och gÃ¥r garanterat snabbare, och sisst men inte minst sÃ¥ blir det massor billigare efter som sÃ¥nna fyrkants profiler inte är sÃ¥ billiga
« Senast ändrad: 20 december 2006, 22:23:11 av Lasse Ã¥ »
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #27 skrivet: 20 december 2006, 22:27:40 »
Monterad på en från huset fristående trapp.... inte ett ljud in, tak över pumpen, den kommer ut från huset så avfrostnings problem inte uppstår, sen synns den mindre
« Senast ändrad: 20 december 2006, 22:29:26 av Lasse Ã¥ »
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #28 skrivet: 20 december 2006, 23:31:15 »
Skaffa en svets och en metall gerkap. blir betydligt mycket snyggare och det är mycket roligare  >:D ,och mer flexibelt *vinkar* och gÃ¥r garanterat snabbare, och sisst men inte minst sÃ¥ blir det massor billigare efter som sÃ¥nna fyrkants profiler inte är sÃ¥ billiga

Kan köpa en hel del 4-kants profiler för samma pris som en svets och gerkap.. :)

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #29 skrivet: 20 december 2006, 23:41:26 »
Det brukar följa med 2 st plåtkonsoler som man skruvar upp på väggen och som man sen skruvar fast aggregatet i, märkvärdigare än så är det inte, och jag har faktiskt aldrig sett någon pump monterad på något annat sätt än detta, i vart fall inte för oss som har riktiga pumpar.

...då har du nog kanske inte sett mycket...

Vi som monterar värmepumpar dagligen kommer över ett och annat scenario då och då.
Jag tycker alla ovan visade monteringar ser rejäla och proffsiga ut.

Ja dina rör som är neddunkade i marken ser ju riktigt hyfsade ut jämfört med den stålbur som man ser innan,

...smaken är som baken...

Det viktigaste vid montering på markställning är, enligt mitt tycke, att se till så att vid en eventuell rörelse
i marken att rören EJ är klamrade utan ligger löst i kanaler. Oftast kommer rören vertikalt ner mot utomhusdelen
och om dom då är klamrade i väggen är risken stor att den lilla rörelse som uppstår får konen innanför muttern att ge vika.
Kom ihåg att koppar med en godstjocklek om 0,8mm som nyps ihop kanske bara är 0,4mm efter man dragit åt.
Så om allt 'svajar' lite när man puttar i maskinen, även rören, ja då är man säker.

BjörnK

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 403
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!