0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Senaste mjukvaran för 1x55 gjorde en hel del för själva regleringen så frågan är om S1x55 kommer att innebära så mycket mer än touch screen? (Vad man nu ska ha det till på en maskin där 99% av kunderna hoppas aldrig behöva röra grejerna på 15 år...) Men det är ju naturligtvis marknadsföring.// Magnus
Hej. Jo, jag har faktiskt bara 21-22 graders framledning. Eftersom vi bygger fortfarande så önskar jag ha 18 grader inomhus. Går inte att jobba där annars. Har styrt med inomhusgivare tidigare och då har framledningen aldrig varit högre än 22 grader och inga problem att ha 18 inomhus. Nu styr jag med kurva 3 (-5) och den håller 18 grader lätt inomhus.Även om jag höjer tempen lite senare till önskat 20 grader inomhus så kommer framledningen bara att öka någon enstaka grad. Frågan kvarstår därför om det går att få en S1255 att tillverka varmare vatten när den får en extern signal från sjöboden att den vill ha värme (via värmeväxlare) ?
Startar du upp sjöbodens cirkpump så kommer det att kyla ner returen och då kommer VP att försöka få upp framledning till rätt nivå för det är inställd på kurvan, allt kyls ner och VP vill då gasa på lite mer
Skall sjöboden kallställas? Annars ser jag ingen mening med att ha en värmeväxlare. Ger ju bara mer förluster både i växlare och extra c-pump. Sen behöver nog inte sjöboden 30-35 grader kontinuerligt i framledning utan bara vid dut. Huset kommer behöva närmare 30 grader det med när ni skall hålla rumstemp samt börjar ventilera ordentligt. Skulle den framledningen inte räcka till för sjöboden skulle jag haft kvar den befibtliga elpannan i serie med kulverten så får den höjja framledningen dom sista få graderna.
Mitt första forum någonsin, ber om ursäkt om jag skrivit fel ...etcJag har ett hus på 180 kvm där jag i princip beslutat för en NIBE S-1255-12 MEN....har blivit manglad av en IVT-försäljare om att köpa en IVT-GEO 512 C/E.Min fråga är det verkligen så pass stor skillnad i verkningsgrad ?Tacksam för svar, skall besluta nästa vecka.
Hej igenHar en till fråga gällande S1255. I en av menyerna som heter "statistik" så finns det en rad som heter Värmemängdsmätare (BF1). Min står nu på 402,5kWh. Är det effekten som värmepumpen har givit till huset eller är det effekten som pumpen har dragit från elnätet?Jag skulle vilja se vilken effekt som pumpen jobbar på i realtid men det kanske inte går?
Det kan inte vara så att nibe lyckas läsa av elektriska effekten från invertern? Den bör iallafall mäta ström kan jag tycka. Det skulle ju vara en vettig uppdatering jfr förra generationen. 1300 watt är ju också en rimlig effekt in men inte ut när den går på 42 Hz, den bör ge några gånger mer ut kan jag tycka.// Magnus
Någon som vet varför kompressorfrekvensen mellan 20-25hz är blockerad som std?.
De borde ju ha valt någon default faktor.Man borde kunna ta reda på den genom att notera vilken beräknad framledning man har vid ett visst tillfälle och sedan höja innetempen en grad och notera den nya beräknade framledningen. Skillnaden bör vara den faktor de valt.På min F1245-12 har jag 6 (max) i rumsfaktor.
Om du vill att den ska gå till noll gm och stanna kunde du köpt en 1145/1245 för 10 kSEK mindre, det funkar också.// Magnus
Ja, är det inte fantastiskt, den jobbar som det ska. Steglös värme som ligger i balans med behovet, inget start/stopp. En motor/frekvensomriktare mår bäst av att knalla på lugnt hela tiden med bra COP värde.Vad jag hittat på detta forum (med fabriksinställningar) startar kompressorn vid GM -60 med minfrekvens 20Hz. Om GM överstiger -160 börjar den reglera. Om värmebehovet i huset är lägre än det 20Hz skapar, kommer värmepumpen att gå mot GM =0 och stanna. Men precis som du säger, den ligger kring GM = -90 och även min har stannat en gång den gångna veckan. Som relativt ny ägare av en F1255 studerar jag funktionen, hur den med variation av frekvensen skapar en framledningstemperatur som är samma som beräknad framledningstemperatur. Möjligtvis är jag förvånad över att den ej har målsättning att ligga kring GM =-60, men antagligen är det en ganska enkel regulator med enbart proportionell reglering, vilket alltid ger ett kvarstående fel mellan bör- och är-värde. Förmodligen ökar frekvensen i förhållande till avvikelsen från GM = -60.
Ja, själv hade jag en Fighter 1210 från 1999 till år 2020 och inser att det är skillnad. Nackdelen jag uppfattat är de frekvensdrivna har lägre frekvens på ljudet från värmepumpen, vilket fortplanta sig lättare i värmesystemet, trots att det är tystare i pannrummet. Anm. allt anslutet med flexslangar.
Ny fråga från nybörjaren. När jag läser manualen så ska man vid kallt ute men för varmt inne sänka värmekurvan. Men när jag använder smartguide i pumpen och säger till den att sänka en grad, då förskjuter den kurvan. Vilket är rätt? Ska man följa pumpen eller manualen?Vi har ett nybyggt hus, golvvärme ingjuten i plattan. Bor precis söder om Vänern. Installatören lämnade pumpen på värmekurva 5 förskjutning 0.
Har ni bra innetemp när det är "varmt" ute så är det kurvan som skall sänkas om det blir för varmt inne vid lägre innetemp.Har du rumsgivaren monterad och aktiverad tycker jag inte att det borde bli för varmt?
OK, då gör du rätt, om det blir varmare inne när det blir kallare ute skall du sänka kurvan.När du hittat rätt med kurvan kan du aktivera rumsgivaren.Man kan behöva gå från kallt till varmt några gånger innan man hittat så rätt som möjligt med kurva och förskjutning.
Okay. Jag fick för mig att innegivaren kopplade bort värmekurvan och att den enbart med sitt värde och utegivarens värde och inställd temperatur räknade fram en lämplig framledningstemperatur
Du stryper de slingorna som behövs för att få jämn värme i huset, dvs balansera flödet mellan slingorna med minsta möjliga strypningar. Börjar du strypa mer för att åstadkomma något delta över pumpen som inte stämmer med inställningarna i den kommer det bli strul. Eventuella termostater kan få vara aktiva i några få rum för att sänka lite där vid behov, men de ska inte göra grovjobbet.// Magnus
Är inte S modellen smart? Bara ställa in den i huset och trycka play? Nä tyvärr inte!
Kanske är den smart enligt reklamen, kanske kan den hålla hyfsat jämn temperatur, men snackar vi ennergieffektivitet, så tror jag inte den är så smart som det sägs, man bör nog optimera den liksom alla andra pumpar, det är bara ett försäljningstrick. Men det är klart, folk köper vad som helst idag, bara det går att styra med en app!
Jag är verkligen novis på detta och saknar mycket kunskap. Det är därför jag skriver här på forumet. Dina kommentarer hjälper ganska exakt ingenting och jag upplever dem som ganska dryga. Så om du inte har något konstruktivt att komma med så tycker jag du kan strunta i att kommentera öht.
Har installerat en S1255-12 och håller på att trimma in den. Finns det någon som kan ge mig en lektion i hur Nibe tänker runt detta med reglering av VB pump och Delta ?
Ja det är väl tanken att man ska kunna göra. Mäter du den även med separat elmätare?
Hej,En fråga gällande uppkoppling. Kan man koppla S1255 med ethernetkabel eller måste man köra trådlöst?/Marcus
Någon som läst av energilogg och beräknat/jämfört med totalförbrukning? Under 2022 har S-1255 använt 2041 kWh och avgett 10459 kWh. Cop har då varierat mellan 3,8 och 5,2 med genomsnitt på 4,35. Av husets totala förbrukning på 11762 kWh har pumpen använt 2041 kWh vilket ger under 20% av årsförbrukning. Kan dessa siffror från energilogg användas som jag gjort? Borde jag leta efter ”strömtjuvar” för övrigt? Det finns iofs elektrisk golvvärme och två elradiatorer som säkert drar en del. Min fundering utgår från schablon som säger att uppvärmning/varmvatten utgör 70% av årsförbrukning. Om detta nu stämmer.
Mät elförbrukningen! Schabloner låter som att det kommer från förr i tiden. Sånt är brutalt föråldrat nu när alla går omkring med en dator i fickan och allt man gör loggas.70% låter mycket med tanke på att du har värmepump.
Du måste ha ett väldigt litet hus om värmepumpen bara drar 2000 kWh/år, mer normalt är mellan 4000 och 5000 kWh på värmepumpen i en villa på 100 m2 eller mer.Är det en 1255-6 kW värmepump?Varför har du inte konverterat golvvärmen och elradiatorerna?
Någon som vet vilken kompressor typ som sitter i Nibes olika storlekar (F1255/S1255/1256)?Thermia verkar ha Scroll på alla. Facit i mina ögon. IVT verkar ha Rotary på den mindre 8KW. Scroll på 12kWNibe hittar jag inte, finns det specificerat någonstans?
Ny ägare till en S1255 här. Jag har i stort sett noll koll på värmepumpar, så det installatören gjorde var att ställa in en godtycklig kurva (kurva 7, förskjutning +1). De gav även rådet att ställa termostaterna på nedervåningen i huset på ca 3 (5 är max) och övervåningen ca 2.5, då värmen från nedervåningen stiger uppåt.Det har fungerat bra, jämn och stabil temp (ca 20 på nedervåningen, 21 på övervåningen), men tycker att jag får lite dålig verkningsgrad. Efter en månad kikade jag i loggar mm och ser att jag har ca 1000kwh in och 3000 ut, vilket är lägre cop än jag hade väntat mig. Dessutom, när jag började läsa lite kring detta, så säger många att man ska öppna termostaterna max och sedan justera ner kurva / förskjutning för bästa resultat. Även läst en del om att man bör sätta deltaT, något jag inte vågat testa än men jag har just nu ca 3 grader mellan supply/return vilket känns väldigt lite?Finns det några "optimering for dummies"-instrutioner för hur jag bör gå till väga? Är det max på termostaterna och sänkt kurva som är steg ett, eller ska jag pilla med deltaT? Är det bra att köra alla termostater på max eller får CP jobba för hårt då? Har läst runt i forumet men inte hittat några jättebra steg-för-steg-instruktioner, är det något som kan komma med lite bra start-tips för att ställa in den bättre?