0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Du måste ha ett väldigt litet hus om värmepumpen bara drar 2000 kWh/år, mer normalt är mellan 4000 och 5000 kWh på värmepumpen i en villa på 100 m2 eller mer.Är det en 1255-6 kW värmepump?Varför har du inte konverterat golvvärmen och elradiatorerna?
Någon som vet vilken kompressor typ som sitter i Nibes olika storlekar (F1255/S1255/1256)?Thermia verkar ha Scroll på alla. Facit i mina ögon. IVT verkar ha Rotary på den mindre 8KW. Scroll på 12kWNibe hittar jag inte, finns det specificerat någonstans?
Ny ägare till en S1255 här. Jag har i stort sett noll koll på värmepumpar, så det installatören gjorde var att ställa in en godtycklig kurva (kurva 7, förskjutning +1). De gav även rådet att ställa termostaterna på nedervåningen i huset på ca 3 (5 är max) och övervåningen ca 2.5, då värmen från nedervåningen stiger uppåt.Det har fungerat bra, jämn och stabil temp (ca 20 på nedervåningen, 21 på övervåningen), men tycker att jag får lite dålig verkningsgrad. Efter en månad kikade jag i loggar mm och ser att jag har ca 1000kwh in och 3000 ut, vilket är lägre cop än jag hade väntat mig. Dessutom, när jag började läsa lite kring detta, så säger många att man ska öppna termostaterna max och sedan justera ner kurva / förskjutning för bästa resultat. Även läst en del om att man bör sätta deltaT, något jag inte vågat testa än men jag har just nu ca 3 grader mellan supply/return vilket känns väldigt lite?Finns det några "optimering for dummies"-instrutioner för hur jag bör gå till väga? Är det max på termostaterna och sänkt kurva som är steg ett, eller ska jag pilla med deltaT? Är det bra att köra alla termostater på max eller får CP jobba för hårt då? Har läst runt i forumet men inte hittat några jättebra steg-för-steg-instruktioner, är det något som kan komma med lite bra start-tips för att ställa in den bättre?