Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 januari 2024, 08:18:51 »

Låter ju bra det där.
Men det dröjer som regel några år innan problemen brukar visa sig.
En vacker dag kommer nog Kineserna lära sig göra bra kvalitet utan styrning från andra, men än har vi inte sett några bevis på det så vitt jag vet.
Finns inga rena Kinesiska värmepumpsfabrikat som jag vet som håller över tid, som regel är det kortfel som drabbar dem, men det kan vara lite av varje, oftast beror det på att de använt sig av billiga komponenter som inte håller över tid.
Men allt som du beskriver ser ju lovande ut just nu i alla fall, jag håller tummarna för att du är lika nöjd när värmepumpen är 7 år gammal.  tummenupp
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 08 januari 2024, 00:52:12 »

Nu har jag fått möjlighet att testa maskinen i lite kallare väder och jag är inte missnöjd.

Idag när det var -20 grader C ute så avfrostade den ca var tredje timme och 13 minuter per gång. Det har inte varit några problem med avfrostningen och den har lyckas få bort all is/frost utan några problem.
Med hjälp av tibber kollade jag hur mycket ström den drog under en avfrostning. Den drog 0.217 kW under de 13 min. Det kan räknas om till ca 1000w på en timme, dvs att när pumpen avfrostar så drar den ca 1 kW i snitt.

Sedan kollade jag insugtemp/utblåstemp och ni kan se resultatet på bilderna. Detta var med "Turbo" fläktinställning (den högsta) som ska ge luftflödet 680 m3/h. Den drog just då 2080 watt in. Enligt min beräkning ska den då ha gett ca 3485 watt värme som uteffekt och en COP på ca 1.75 om man räknar bort avfrostningen. Vid -20 är jag nöjd med dessa siffror helt klart, då det i specen till Fairy 25 står att den ska leverera 3,5 kW värmeeffekt vid -15.

Sedan får jag komplettera med lite pelletseldning samtidigt som går ut i mina vattenburna element, ca 30 grader på vattnet, då mitt hus borde ha ett värmebehov på runt 6.5 kW vid -20 så räcker det såklart inte bara med denna värmepump.

Sedan ska dessa siffror tas med en stor nypa salt. Kanske är det inte korrekt att räkna på det här sättet, men dessa saker är i alla fall helt säkra:
- På högsta fläktinställningen så gav den 41 grader utblåstemp med 24.1 grader insugstemp och samtidigt flyttar mycket luft.
- Avfrostningen verkar fungera bra trots -20 och i alla fall idag skedde det bara ca en gång var tredje timme (beror väl på fuktigheten i luften osv). Frosten har försvunnit och har inte behövt göra något manuellt.

Och för mig fungerar det bra med dens app. Jag använder appen jämt när jag ska ändra temperatur/fläkt på värmepumpen då jag tycker det fungerar smidigt. Tyvärr finns det inga sätt att automatisera att den ska göra olika inställningar vid olika tidpunkter eller några såna funktioner utan appens funktionalitet är ganska basic, men fungerar till att kunna ändra inställningarna likt med fjärren.
Så tuffar på bra hittills men sedan vet man ju inte hur länge den håller och hur pålitlig mitt exemplar är, det får tiden utvisa. Om något händer så skriver jag här och om det är inom 4 år så får jag då hoppas på att det går på garantin.
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 24 december 2023, 13:24:05 »

när den är så väl påfrostad skall snötäcket vara helt jämt så ja

Hm, vet inte vad det kan bero på, men har svårt att tro att det skulle vara på grund av gasbrist?

Så där har frostbildningen blivit ända sedan förra hösten när den var helt ny. Förra vintern såg den likadan ut och det har inte blivit sämre och pumpen värmer på väldigt bra så i övrigt finns inga tecken på att det skulle vara gasbrist  dontknow

Nu är det -10 grader ute
Har börvärdet på 24 grader och med fläkthastigheten på Turbo (högsta, vilket är 680 m3/h luftflöde), så är insugstemperaturen 22.3 grader och utblåstempen 46.2 grader celsius. Det är ganska bra med värme vid -10  :)

God jul! tOOmten
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 22 december 2023, 15:45:31 »

när den är så väl påfrostad skall snötäcket vara helt jämt så ja
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 21 december 2023, 09:06:59 »

det ser ut som begynnande gasbrist och då ger den inte full effekt

Menar du att du ser eftersom alla "rören" inte är lika kalla?
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 21 december 2023, 08:44:00 »

det ser ut som begynnande gasbrist och då ger den inte full effekt
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 20 december 2023, 22:49:42 »

Var inga problem med avfrostning för ett tag sedan när det var några dagar med -15 grader ute där jag bor.
Bifogar en bild på hur det såg u  precis före och efter en avfrostning vid -15.
Var en enstaka dag det vara nere på -18 men märkte inga problem.

Vid -15 räckte den inte ensam för mitt dåligt isolerade hus värmebehov. Fick komplettera lite med pellets, men enligt maskinens spec ska den ge 3.5 kW vid -15 och det hade inte varit tillräckligt för mitt hus värmebehov vid den utetempen så inget konstigt. Men det märktes att den ändå hade mycket värme att ge. På högsta fläktnivån blåste det ut 42 grader varm luft ur innedelen.
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 26 november 2023, 02:17:03 »

Värma gör den i alla fall.

Det är -10 grader ute och den lyckas värma mitt hus utan någon annan tilläggsvärme och har ca 20 grader inne.
Däremot måste jag ha värmepumpen inställd på 26 grader och kör med fläkten på high men då orkar den med att värma till 20 grader, och ca 18 grader i det kallaste rummet längst bort.

Kollade vid innedelen och insugstempen var 28.2 grader och tempen på utblåset var 53 grader C med fläkten på high. Det blåser väldigt varmt från innedelen trots -10 ute.

Jag vet min IVT PR-N 12 (förra vintern när den fortfarande funkade) så orkade den inte med att ensam värma mitt hus vid ens -5 grader och då blåste det ut vad som kändes som halvvarm luft trots jag hade dens börvärde på 32 grader, men den orkade inte med. Det märks att denna är mer kraftfull och ger mer värme.

Nu vid -10 grader så verkar den frosta av ungefär en gång i timmen (kanske lite mer sällan) och det tar ca 5-10 minuter. Men den lyckas frosta av all frost på utedelen och har inte märkt några problem med dens förmåga att frosta av vid -10 utetemp.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 22 november 2023, 09:59:33 »

precis som du skriver
det viktiga är att den värmer
de teoretiska specifikationerna som endast uppstår i en kontrollerad labbmiljö är svåra att uppnå

om det skiljer på cop mellan olika maskiner så lär det skilja oavsett var och hur dessa är installerade

och kommer en maskin med högt COP ge större besparing ju mer den behöver värma (troligen)
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 22 november 2023, 00:26:51 »

det är ju ändå inte COP som värmer och det är få som har kalibrerade mätdon för att kontrollera tillverkarnas uppgifter som definitivt ät gjorda i labbmiljö. ännu färre som bryr sig.

Jag var smått besviken på COP:en jag fått fram även när jag räknat på hur mycket den dragit jämfört med det uppskattade värmebehovet för mitt hus. I alla fall jämfört med siffrorna i deras broschyr för pumpen och i ERP-rapporten. Men sedan fick jag en snilleblixt och insåg något som jag borde ha kunnat lista ut för länge sedan men tydligen inte  ::) och det är, att såklart så påverkar isoleringen av mitt hus COP-värdet.
Mitt hus är ju från 1945 och ej tilläggsisolerat, hyfsat tunna väggar och original 2-glasfönster. Det gör ju att pumpen får jobba hårdare för att hålla 20 grader inne vid samma utetemperatur jämfört om huset hade varit väl isolerat. Om huset hade varit bättre isolerat hade pumpen bara behövt jobba på halvfart jämfört med vad den behöver göra nu, och då hade COP blivit bättre. Så nu känner jag mig mer förstående för COP-värdet pumpen ger.

Det är ju inte säkert att en Mitsubishi hade gett bättre COP i mitt hus vid samma utetemp, det är ju nästan omöjligt att veta 100% säkert om man inte hade testat en i mitt hus på samma ställe.

Den värmer i alla fall och har räckt att ensam stå för all uppvärmning av mitt hus hittills i år, även när det var -8, vilket inte är dåligt jobbat i mitt hus tycker jag. Får se om jag kanske behöver komplettera med direktelvärme om det blir ännu kallare, det återstår att se.

Har inte haft några problem hittills, den avfrostar som den ska, ibland ganska ofta dock, nästan 1 gång i timmen har jag observerat ibland, men det beror ju också på luftfuktigheten osv.

Här är en film på när den ikväll gjorde en avfrostning vid -3 grader ute:
https://youtube.com/watch?v=BrD-jVMRMvM
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 11 november 2023, 19:26:16 »

det är ju ändå inte COP som värmer och det är få som har kalibrerade mätdon för att kontrollera tillverkarnas uppgifter som definitivt ät gjorda i labbmiljö. ännu färre som bryr sig.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 10 november 2023, 23:10:38 »

Min Gree Pular är nu drygt 1 år, den har förbrukat runt 750kWh i ett garage.
Vet inte vad det var tidigare, 2000kWh kanske.
Så den betalar sej på 6-7 år, om den håller så länge.
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 10 november 2023, 21:50:13 »

Om det är rätt så är den copen rätt skitdålig vid +5,

Det jag undrar om du jämför med vad det står på pappret på många andra maskiner eller jämfört med riktiga mätningar du gjort själv? Verkar alltid stå högre siffror på pappret än vad som de får ut som COP i riktiga tester.

Har ett bra exempel, med en Toshiba Shorai RAS 25. Hittade ett seriöst finskt test från VTT som du kan ladda ner och kolla på här: https://www.toshibapro.fi/en/Materiaalit/testit-ja-myyntiesitykset/vtt-test-toshiba_en-optimum.pdf/view

Det är en pump som enligt pappret har SCOP 4.6 och A++ i energiklassning (samma energiklassning som min Fairy 25). Men om man kollar i testet från VTT på den pumpen (som jag bifogat skärmbild på) så fick de i verkligheten också runt 4 i COP vid +5 ute, alltså ganska likvärdigt  Sc:,h

Jag försöker inte försvara min Gree-maskin, då jag såklart inte hade klagat på om COP-värdet var ändå högre, men, har sett tester från VTT även på Mitsubishi-maskiner och det verkar normalt att de riktiga COP-värdena man får ut är lägre än de som tillverkaren själv anger och jag undrar varför det är så men, är bara något jag observerat.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 10 november 2023, 09:35:23 »

Om det är rätt så är den copen rätt skitdålig vid +5,
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 09 november 2023, 22:54:57 »

Min GREE värmepump går fint än så länge och värmer mitt hus bra med komfortabel ljudnivå enligt mig (Kört fläkthastigheten på Auto på sistone).

Jag frågade AI hur man kunde mäta en luftvärmepumps uteffekt med hjälp av in/ut-temp och den svarade:

Citera
Yes, it is possible to estimate the heat output of an air source heat pump by measuring the inlet and outlet air temperatures of the indoor unit and knowing the airflow rate. The basic formula to calculate heat output is:
Heat Output (Q) = Airflow (Qs) x Specific Heat of Air (Cp) x Temperature Difference (ΔT)

Where:

- Heat Output (Q) is the heat energy produced by the heat pump in watts (W) or BTUs per hour (BTU/hr).
- Airflow (Qs) is the airflow rate in cubic meters per second (m³/s) or cubic feet per minute (CFM).
- Specific Heat of Air (Cp) is the specific heat capacity of air, which is typically around 0.24 BTU/(lb·°F) or 1.006 kJ/(kg·°C) for dry air at around room temperature.
- Temperature Difference (ΔT) is the temperature difference between the inlet and outlet air in degrees Fahrenheit (°F) or degrees Celsius (°C).

Keep in mind that this is a simplified formula, and in practice, there can be additional factors that affect the performance of an air source heat pump, such as the efficiency of the heat pump unit itself and environmental conditions. Additionally, the heat pump may have a coefficient of performance (COP) value that takes into account the actual heat output in relation to the electrical input, providing a more accurate measure of its performance.
To get a more precise estimate of heat output, it's advisable to consult the manufacturer's documentation for the specific heat pump model in use, as they may provide more detailed and accurate methods for calculating heat output. Additionally, you may consider using dedicated instrumentation and sensors for better accuracy in measuring temperature and airflow.

Sedan bad jag om ett exempel på en sådan uträkning och den svarade:

Citera
Sure, I can provide an example using the formula with an airflow of 0.139 cubic meters per second and a temperature difference of 25 degrees Celsius. Let's use the specific heat of air (Cp) as 1.006 kJ/(kg·°C), which is a commonly accepted value for dry air:
Heat Output (Q) = Airflow (Qs) x Specific Heat of Air (Cp) x Temperature Difference (ΔT)
Heat Output (Q) = 0.139 m³/s x 1.006 kJ/(kg·°C) x 25°C
First, let's convert the airflow from cubic meters per second to kilograms per second (since the specific heat value is in kJ/(kg·°C)). You'll need to know the density of air at the given conditions to do this conversion. The density of air at room temperature (around 25°C) and standard atmospheric pressure (1 atm) is approximately 1.184 kg/m³. So:
Airflow (Qs) = 0.139 m³/s x 1.184 kg/m³ ≈ 0.165 kg/s
Now we can calculate the heat output:
Q ≈ 0.165 kg/s x 1.006 kJ/(kg·°C) x 25°C ≈ 4.16 kJ/s
Since 1 kJ/s is equivalent to 1 kW (kilowatt), the heat output is approximately 4.16 kW.
So, with the given airflow and temperature difference, the estimated heat output of the air source heat pump would be about 4.16 kilowatts.

Så jag tänkte att jag skulle prova vad för COP jag kunde räkna ut med hjälp av ovan formula, när utetemperaturen var 5 grader C.

Körde under testet med fläktlägeten high och enligt manualen är det 550 m3/h vilket blir:
Airflow (Qs) = 0.152 m3/s x 1.184 kg/m3 ≈ 0.180 kg/s

Vid tillfället var in-temperaturen 23.8 grader och ut-tempen 36.6 grader. Delta C blir då ( 36.6 - 23.8 ) = 12.8 grader

Heat output = 0.180 x 1.006 x 12.8 = 2,317824 kW

Alltså vid det tillfället (och om formeln stämmer) så gav värmepumpen 2318 watt i uteffekt. Samtidigt så drog värmepumpen 600 watt in vid tillfället.

Vid +5 grader C ute så blir då COP enligt ovan beräkning: 2318/600 = 3.86

Det är inte lika bra som det står i manualen det ska vara men tycker ändå inte 3.86 i COP är så illa vid +5 ute
(om beräkningen stämmer någorlunda, då det är lite osäkert ska man ta siffrorna med en nypa salt) (och om man antar att den inte stannar för att avfrosta något vilket den inte verkar göra nu när det är +5 ute).
Skrivet av: rocas
« skrivet: 28 april 2023, 16:42:06 »

ja köpte en sprillans ny traktor......tillverkad i Kina.
Sämre maskin har jag aldrig ägt.....otroligt att den går sönder stup i kvarten: tändningslås, slangfästen till hydralsystem, byte av dieseltank, lysen som pajar, framhjul som ramlar av, etc....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 april 2023, 15:36:54 »

Låter helt perfekt, bara hålla tummarna, och som jag skrivit många gånger, en vacker dag kommer någon Kines i ansvarsställning på att de ska använda kvalitetskomponenter på kretskorten, då kanske de tar över helt från andra tillverkare.
Jag ser inga "upplevda" kvalitetsproblem på Gree i alla fall, problemet brukar vara livslängden.
Jag har nu 20 års erfarenhet av driften av detta forum, så en del har  man i alla fall snappat upp under åren, och "kineserna" har inte rosat marknaden än så länge - men det kommer troligen, om de inte startar ett krig mot Taiwan, för då kommer vi nog aldrig mer ha att göra med Kina, eller deras produkter.
Konstigt hur saker och ting kan ändra på kort tid, för bara 3 år sedan hade väl ingen en tanke på att vi skulle säga upp bekantskapen med Ryssland och Kina, möjligen tänkte man att Kina skulle bli för dyrt, men nu har utvecklingen gjort att vi kan ställas inför faktumet att vi säger upp bekantskapen med både Ryssland och Kina för överskådlig framtid.
Bara hoppas att regeringen i Kina inser allvaret i detta och låter bli att invadera.
Eller så kanske det är lika bra att världen delas upp i diktaturer och demokratier som håller sig på var sin kant?
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 28 april 2023, 12:07:23 »

Min Greedy har förbrukat 670kWh från Okt till april. Den värmer ett 22m2 garage till 10-19°C.
Ganska ok tror jag.
Hoppas den håller fortsatt 🙏
Betalade 12.000 kr inkl installation med 5års garanti, så realistiskt tillkommer då 2.400 kr avskrivning per år, sen är den nog död, räknar jag med.
Då tillkommer även en kostnad för tömning av gas, om jag inte köper en ny luft-luft slit o släng
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 mars 2023, 14:29:49 »

Det är inga fördomar.
Kritiken baseras på erfarenhet.
Vi kan ändå hoppas att du har tur.
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 07 mars 2023, 10:21:51 »

Om min Gree Fairy 25 inte hade klarat av att avfrosta sig själv vid några minus och hög luftfuktighet hade jag varit otroligt besviken och tyckt det var en skräpprodukt.

Det är nog rätt stor skillnad mellan de allra billigaste modeller (som Pular 25) som är främst avsedd för kyla (som märks extra tydligt då trågvärmaren inte ens var installerad som standard?), och en Fairy eller Amber som är deras mer nordenanpassade modeller som känns mer gjorda för uppvärmning och rejäl kyla. Såg en video på YouTube med en Midea-värmepump som också hade problem att avfrosta sig själv vid runt nollan vid hög luftfuktighet.

Har inte varit ett problem med min Fairy 25 även när det varit hög luftfuktighet. Den har alltid klarat av att frosta av sig själv.

Tyvärr var jag bortrest en gång när det var -18 till -22 grader här i några få dagar. Jag kunde se att tempen inne inte föll för lågt för att bli orolig (hade två wifi termometer i de kallaste delen av huset och de visade typ 12 grader). Men det sjönk aldrig mer än så. Så jag antar att värmepumpen fungerade som skulle då det var den enda uppvärmningskällan jag hade igång. Och då antar jag att den även frostade av efter ordning trots den kylan, annars hade den väl slutat fungera eller om det hade blivit is i hela utedelen hade den kanske skärt eller något? Jag var som sagt inte hemma och kunde se hur utedelen såg ut, men den måste fortsatt ge värme annars hade det ju blivit kallare och kallare i huset.

De senaste två dygnen har det varit -12 grader ute här och har inte varit några problem och har inte behövt komplettera med någon annan stödvärme. Märks att den ger mycket i värmeeffekt vid -10 till -12. Måste i alla fall vara ca 4,5 kW i värmeeffekt. Märks att den ger mer än min IVT. Har börjat använda iFeel-funktionen på fjärren och lägger den i rummet bredvid (men ändå i synhåll från innedelen). Har en termometer bredvid fjärren och den håller sig nära tempen jag har inställd. Kör fläkten på läge 5 istället för turbo då det räcker för att få runt värmen och då tycker jag dens ljudnivå är behaglig.

Är nöjd med allt, får bara hoppas att jag har tur med mitt exemplar och att den trots alla fördomar kommer hålla länge och felfritt. Det är den enda ovissheten som bara tiden kan utgöra.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 01 mars 2023, 19:29:03 »

Jag har både en Mitsubishi Solid 25 och en Qlima SC-JA2519 och tycker de är likvärdiga i värmekapacitet, Solid är ett par år äldre än Qliman men har bytt innedel två gånger och nu börjar något lager klicka i den tredje innerdelen när man kör brasläget och grejorna inte är varma inuti. Lite tystare än Qliman är den dock.
Men din gree då?
Skrivet av: flat7
« skrivet: 01 mars 2023, 08:20:59 »

Jag har både en Mitsubishi Solid 25 och en Qlima SC-JA2519 och tycker de är likvärdiga i värmekapacitet, Solid är ett par år äldre än Qliman men har bytt innedel två gånger och nu börjar något lager klicka i den tredje innerdelen när man kör brasläget och grejorna inte är varma inuti. Lite tystare än Qliman är den dock.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 februari 2023, 07:42:15 »

Det du beskriver skulle i min värld göra att man inte köpte maskinen, om den fryser ihop vid några minus (större delen av vintern) och drar 95W för trågvärme mer eller mindre hela vintern så fungerar den ju inte särskilt bra.
Ytterst få ser det som en utmaning att göra nya styrningar till en ny maskin de just köpt, med garanti, utan tvärt om som en stor brist att det ska behövas.
När det gäller den "upplevda" kvaliten håller jag med dig, de känns gedigna, har en fin fjärrkontroll, och de finesser man kan förvänta sig.

Dina erfarenheter av RW25, stämmer de även när det blir riktigt kallt, jag tycker den verkar tappa rejält med uteffekt mellan -15 och -25 grader enligt databladet och har faktiskt svårt att se varför det skulle vara fallet?
De går från 4.8 kW uteffekt vid -15 till 3.2 kW vid -25 grader, det är rätt stort tapp som jag tycker verkar vara svårt att förklara? (1.6 kW)
Sumo 35 tappar 1.3 kW i uteffekt mellan -15 och -25 grader.
Daikin Caldo 40 tappar från 5 kW till 4 kW, eller 1 kW när man går från -15 till -25 grader.
Skrivet av: HaraldH
« skrivet: 25 februari 2023, 17:29:30 »

Hej, köpte nytt hus i södra Finland (163 m² + 20 m² glest garage, byggår för huset 1996/2004, 25 cm isolering i väggar, garaget mycket mindre än så). Huset hade en IVT 25 som är mycket gammal, så vi fyllde ganska snabbt på med en Mitsubishi RW25.

För det glesa garaget kändes det som omöjligt att få någon ROI, så jag köpte en Gree Pular 25 (Ultimate 09R32) för 4000 SEK och installerade det mesta själv.

Den har fungerat över förväntningarna, med undantaget att runt några minusgrader vid mycket hög luftfuktighet vill den frysa och klarar inte riktigt av att avfrosta sig själv. Jag har fixat detta med ett shellscript jag kör en gång i dygnet som tvingar den att gå på bedd temp 22°C i 20 minuter och kylning +26°C i 10 minuter. Efter det har jag inte behövt avfrosta den manuellt mera. Den håller garaget på +8°C inställningen och det har fungerat mycket bra. Dygnsförbrukningen minskade från 11 kWh till 3 kWh från elbatteri till LVP.

Samtidigt när Gree haft avfrostningsproblem har vår IVT varit en igloo och kräver mycket mera manuell avfrostning. IVT AY-XP12-FRN är ju en "nordisk modell" och "made in sweden" men de facto fungerar Green bättre.

Jag behövde borra ett hål i ytternenhetens hörn för den samlade is i hörnet. Efter borrningen har hörnet inte samlat is så det skulle vara farligt för elementet.

Ytternenheten är väl inte anpassad för uppvärmning, för den levererades utan smältkabel vilken kom med lös i lådan. Den har en termostat som gör att den inte går på före det är +5°C ute. Men trots det går det 95 W konstant till att värma utsidan, vilket inte är optimalt. Jag har förbättrat det med en extra termostat på gasröret så värmekabeln går på endast när det röret är kallt (kompressorn av, eller går på kylning). Fick just en tredje termostat som jag kommer sätta på kompressorns utrör, en som stänger vid 25°C så värmekabeln är endast på när A) yttertempen är < 5°C, B) utgången är kall (går på kylning eller avfrostning) och C) kompressorn producerar värme. Det gör att värmekabeln är på endast när avfrostning sker.

Annars är jag mycket nöjd med den lilla Gree Pular. Perfekt för att hålla ett mindre utrymme på +8°C. Kvaliteten känns bättre än väntad. Särskilt när den kostade ~4000 SEK mot Mitsubishi RW25 som blev 27 000 SEK installerad. Nu är ju Mitsubishin dock i en helt annan serie än både de övriga. Ytterenheten är 70 cm hög mot normala 55 och den tuggar värme i kopiösa mängder även när det är riktigt kallt ute.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 februari 2023, 17:52:11 »

Vad är Robus ?

Menar Solid förstås, Robust och Solid är väl i princip samma sak...  :)
Skrivet av: tjena
« skrivet: 10 februari 2023, 14:58:24 »

tråkigt när kretskort går sönder så tidigt som 5år.
lite äldre hus men välisolerat. inte helt öppet planlösning.
men blir rätt varmt ändå..eldar lite när det blir för kallt
inga element på
Skrivet av: Josth
« skrivet: 10 februari 2023, 14:48:59 »

bor i södra sverige ,så blir aldrig 15 minus,längre
mest plus grader här på vintern
120kvm stort hus, så en 25 borde räcka.  har  en 35 .den går mest på 1,nån gång på 2...
men är sumo bättre än hero och ninja?

Beror på när ditt hus är byggt och isolerat och hur öppen planlösningen är. En 35a är inte så tokigt om planlösningen gör att största delen av huset kan värmas av luftvärmepumpen. Sumo har lite högre effekt än Hero och Ninja men också lite större innerdel. Man bör gärna mäta upp antal cm där man tänkt ha innerdelen och kontrollera så den ryms.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 10 februari 2023, 14:42:18 »

Hade en superfin Gree monterad i ett hus. Den var tyst och stark.....men tyvärr pajade ett kretstkort redan efter fem år, så maskinen skrotades.
Skrivet av: tjena
« skrivet: 10 februari 2023, 14:20:37 »

bor i södra sverige ,så blir aldrig 15 minus,längre
mest plus grader här på vintern
120kvm stort hus, så en 25 borde räcka.  har  en 35 .den går mest på 1,nån gång på 2...
men är sumo bättre än hero och ninja?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 10 februari 2023, 13:38:03 »

Vad är Robus ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 februari 2023, 11:56:28 »

ok. tack.
har inte kollat så noga vilken modell än..men SUMO är väl den senaste?  bäst också?
eller vilken modell skulle du köpa?   skiljer nog en del i pris också
så gree har högre ljud än alla mitsubishis modeller?

Om de låter mer än alla Mitsu-modeller vet jag inte, men det är stor skillnad på en Robust 25 och en SUMO 35 t.ex. på alla sätt och vis.
SUMO 25 år rätt klen om det blir kallare än -15, så kika hellre på SUMO 35 om du har stort effektbehov.
I Övrigt tycker jag att Ninja-serien är prisvärd om man letar efter nåt som kan konkurrera med uddamärken.
I Södra Sverige kan även Robus vara ett alteranativ, lite beroende på effektbehov, sånt måste du alltid kolla efter i de tekniska specifikationerna och se vad de ger för uteffekt vid -15 grader.
Skrivet av: tjena
« skrivet: 10 februari 2023, 10:18:06 »

ok. tack.
har inte kollat så noga vilken modell än..men SUMO är väl den senaste?  bäst också?
eller vilken modell skulle du köpa?   skiljer nog en del i pris också
så gree har högre ljud än alla mitsubishis modeller?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 februari 2023, 09:30:22 »

Det var utan montage, kollade upp det tidigare.
Finns många olika Mitsubishi 25, Hero, Ninja, SUMO, Robust och kanske någon fler?
Vilken tänkte du på?
Om prisskillnaden med installation är mindre än 3000 kr (med likvärdiga prestanda) skulle jag välja ett märkesfabrikat alla dagar i veckan.
En gree skulle jag nog inte sätta i ett rum där man skall vistas ofta och länge med tanke på de högre bullersiffrorna, men det där med buller är mycket individuellt, både hur man uppfattar olika maskiners buller, och hur lätt man störs av sånt.
Skrivet av: tjena
« skrivet: 10 februari 2023, 09:26:55 »

hej Simonwela
såg att du betalt 12440 för din gree, var det med montage?
jag funderar på en Gree fair eller en Mitsubishi 25..den senare kostar väl  minst 5000kr mer
vilken skulle ni köpa?
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 10 februari 2023, 09:01:42 »

tråkigt var det...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 februari 2023, 07:25:15 »

Finns säkert många som är intresserade, så fortsätt gärna komma med erfarenheter när du noterar nya kallare temperaturer, eller stöter på problem av något slag, eller bara rent allmänt, när du känner för det.
Den här typen av trådar är säkert värdefulla för de som funderar på att köpa denna typ av maskin, (även om alla inte orkar läsa allt som skrivits).

Jag har raderat en onödig kommentar, och början av ditt inlägg, det såg bara tråkigt och onödigt ut.
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 09 februari 2023, 21:01:50 »

Uppdatering:

Min slutgiltiga recension av värmepumpen Gree Fairy 25.

Positivt:
+ Riktigt bra värmeeffekt även vid -10 och säkert kallare. Att jag kunde ha den som enda värmekälla i mitt dåligt isolerade hus vid -12 grader ute och inte behöva frysa är imponerande.
+ Verkar vara energisnål och ha hög COP även i verkligheten, i alla fall ner till -10, kallare än så kan jag inte uttala mig om för det blir inte så ofta kallare än än det där jag bor.
+ Avfrostning har fungerat bra och innedelen har varit tyst vid avfrostning och som mest gjort ett litet pysande ljud en gång per avfrostning (återigen kan inte uttala mig om kallare än -10).
+ Inbyggd WiFi-styrning som hela tiden fungerat bra och appen har aldrig krånglat.
+ Steglös temperaturinställning mellan 8 och 30.
+ Snygg, bakgrundsbelyst fjärrkontroll som är lättanvänd.
+ Många fläkthastigheter att välja bland, går utan problem att hitta en inställning som är riktigt tyst och en som flyttar mycket med luft eller något mitt i mellan.
+ Finns enbart fläktläge om man skulle vilja bruka det (aka kaminläge).
+ Utedelen är tystare än jag förväntade mig, kanske då den är rätt stor.
+ Tycker innedelen är riktigt snygg och stilfull. Om man stänger av skärmen där inställda temperaturen visas så finns det inte en enda lampa som lyser på den vilket kan vara skönt.
+ Många inställningar av luftriktarna, elektriskt styrda både vertikalt och horisontellt, eller svepande i båda riktningarna.
+ 5 års garanti.
+ Anser den vara vädligt prisvärd för det priset jag gav för den.
+ Kvalitetskänslan känns bra överlag på den. Inget känns billigt när det kommer till hur den är byggd. Filtrena ser bra ut de med och luckan för filtrena är smidigt att den stannar i öppet läge vilket underlättar vid rengöring av filtrena. Utedelen är stor och tung och innedelen är inte så lätt den heller vilket är en bra sak.


Negativt:
- Vid milt väder över runt 3 grader börjar den fungera lite som en on/off-pump för mig och går inte kontinuerligt. Skulle tro att siffran som står som dens lägsta ineffekt i broschyren inte är korrekt. För vissa kan nog detta vara en stor nackdel. För min del störs jag mig inte så mycket av det då det ändå blir varmt i huset till en låg strömförbrukning.
- Det finns en iFeel-funktion på fjärren som ska vara en temperatursensor i fjärren man kan aktivera istället för den inbyggda i innedelen. Trevligt att funktionen finns, men tycker den verkat funka lite sisådär de gånger jag provat.
- Gree-appen visar inte utetemperatur eller uppskattad strömförbrukning för värmepumpen. Utan den låter dig endast styra temperatur och inställningar på pumpen. Man kan inte se någon form av historik eller annan data.
- Pålitlighet och driftsäkerhet i det långa loppet är en osäkerhet man omöjligen kan veta förrän 10 år har gått. Framtiden får utvisa om detta är en pålitlig eller opålitlig modell från Gree. Åtminstone ger de 5 års garanti. Men om driftsäkerhet är ens största krav så borde man kanske inte chansa utan istället lägga mer pengar och köpa en dyrare modell från t.ex. Mitsubishi.



Så överlag är jag vädligt nöjd med pumpen.
Men är alltid så objektiv jag kan i min bedömning och det finns många andra bra värmepumpar därute. Modeller från Mitsubishi, Toshiba, Daikin, osv kanske är ännu bättre än denna, det kan jag inte svara på, men gissningsvis är de det i alla fall i vissa aspekter, men för att få en från de som har samma värmeeffekt måste man nog gå upp i prisklass.

Som slutsats så för priset jag gav för denna (12440 kr) så är jag nöjd med hur den presterar.
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 08 februari 2023, 21:52:35 »

är verkligen din IVT från 2018
sådana installerade jag 2008 och de fanns inte så många år, redan 2010 var det ny modell

Jag var också skeptisk till det till en början. Jag har ju bara bott i huset i snart 2 år. Detta är min andra vinter i huset.
När jag flyttade in så påstod tidigare ägaren att värmepumpen var ca 3 år gammal, och jag litade på honom.
Men sedan när jag googlade på den verkade det vara en modell som hade funnits länge sedan typ 2010. Däremot verkar de sålts många år efter men kanske inte lika populära?

Oavsett så fick jag hjälp av en i en facebook-grupp att avläsa serienumret på den, och han påstod att utifrån serienumret så visar det på att tillverkningsåret på den som sitter på mitt hus är 2018.
Den ser ganska ny och fräsch ut, dvs lamellerna var inte så skitiga när jag flyttade in i varken utedelen eller innedelen, ingen plast som förgulnats eller liknande på innedel eller utedel och fjärren ser ganska ny ut med. Alltså verkar det för mig rimligt att den kan ha tillverkats 2018, dock måste den som modell haft många år på nacken vid det laget.

Har fått bekräftat av en granne att den blev installerad runt 2018, och innan det fanns ingen värmepump på huset. Så om den inte tillverkades då så måste han ha fått en begagnad eller "new old stock" installerad.



Är fortsatt helt nöjd med min Gree. Har inga klagomål jag kan hitta än.

Detta dygnet har det varit +2 grader ute i snitt. Haft Gree:n inställd på 18 i börvärde och fläkt max.

I snitt har pumpen dragit 638 watt.
(Det man bör ha i åtanke är att om det hade varit ett dubbelt så bra isolerat hus som mitt, dvs ett mer normalisolerat hus, så hade värmebehovet varit halverat, och förbrukningen borde varit halverad då också, dvs 319 watt i snitt vid +2 ute)

Som resultat
I rummet där innedelen sitter: 22.2 C
I vardagsrummet brevid: 18.3 C
I köket: 15.9 C
I sovrum 1 på övervåning: 14.8 C
I sovrum 2 på övervåning: 15.8 C

Räknat på nu när jag vet lite bättre vad mitt hus värmebehov faktiskt är, efter jag testat med direktel-värme med konvektorelement med digitala termostater vid 0C.

Och kan konstatera att COP vid +2 bör ligga någonstans mellan 4 och 5 nu när jag har mer riktiga siffror att räkna med.

Därav, så tror jag att de bra siffrorna som står i ERP-rapporten för Fairy 25 (går att läsa här: https://scanmont.se/gree-fairy-luftvarmepump/) kanske faktiskt stämmer  Sc:,h

Det står att testet följer EU-standarden EN 14825:2016. Så varför skulle de kunna ljuga i den rapporten. Borde vara kontroller på det då det är en EU-standard?

I alla fall, ERP-rapporten visar på att om ett hus värmebehov för att få 20 grader inomhus vid +2 är 1.64 kW (vilket är rimligt då det är typ hälften vad mitt hus behöver, och verkar likna mer normalisolerat hus värmebehov vid +2), så bör COP vara 4.85 (men de har säkert de mest optimala förhållanden när de gör såna test)

Sedan står det att vid -15 så kan den leverera 3.52 kW och att COP då är 2.02

Sedan står det att vid operating limit (som är -30C) så ska den ha en COP på 1.86

Det låter ju riktigt bra för en pump i denna prisklass, om de siffrorna skulle stämma. COP på mellan 4-5 vid +2 och COP på runt 3 vid -7 tror jag stämmer överens bra med verkligheten åtminstone. Speciellt om man har pumpen i en ganska modern och välisolerad enplansvilla.

Sedan om tradeoffen man gör att kvalitén är dålig och att pumpen snart går sönder, det återstår att se  dontknow
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 03 februari 2023, 09:13:14 »

är verkligen din IVT från 2018
sådana installerade jag 2008 och de fanns inte så många år, redan 2010 var det ny modell
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 02 februari 2023, 21:54:15 »

Om du har en eller flera bordsfläktar (låg fot) hemma så kan du ställa en sådan på golvet i varje dörröppning och forcera luftväxlingen i hela huset.
Alltså att den blåser kall luft från där du står när du tar fotot, och in mot rummet som är varmast.
Skickar du in kall luft från intilliggande rum så tvingar du ut den varma luften under tak till det kallare rummet.
Ju fler fläktar i ju fler dörröppningar, desto bättre.
De stora temperaturskillnaderna beror nog på att du har ett dåligt isolerat hus, jag kan i alla fall inte sen några andra skäl.

Tack för ett mycket bra tips. Måste provas!

I övrigt har jag plötsligt blivit mer och mer imponerad över hur bra Gree-värmepumpen fungerar ändå, och speciellt till priset.
Och i och med att jag insett hur dåligt isolerat mitt hus är så inser jag att dens COP förmodligen är ganska bra ändå.

Och det där med att temperaturskillnaderna mellan rummen kan bero på att mitt hus är dåligt isolerat kan nog stämma. Jag bifogar en bild på hur ""tjocka"" ytterväggarna på huset är :o. Sedan är det original 2-glasfönster sedan 1945  :'(

Märks att Fairy 25:an levererar väldigt bra med värme. Idag var det -10 grader ute och den blåste ut väldigt het luft utan problem på högsta fläktinställningen.
Och den avfrostar i -10 grader utan problem hittills (se bildbevis  :P).

I snitt de senaste 24h har det varit -8 grader i snitt där jag bor, och i snitt sedan 00:00 (22h) har värmepumpen dragit 1600 watt ström (blir 38,4 kWh per dygn).
(Dock bör jag tillägga att jag kört med kåpan för luftfiltren öppen för att testa de senaste 2 dygnen. Vet inte om det gör att den drar mindre än vad den hade gjort med kåpan stängd.)
Just nu är det -10 grader. Ändå är det följande temperaturer i huset (börvärde inställt 22 och fläkt max):

I rummet där innedelen sitter: 24.7 C
I vardagsrummet brevid: 18.7 C
I köket: 16.1 C
I sovrum 1 på övervåning: 15.5 C
I sovrum 2 på övervåning: 16.1 C

Ingen annan stödvärme öht.

Jag hade antecknat förra vintern när jag körde endast min IVT 12PR-N värmepump från 2018. När det var -4 grader ute så drog den ca 1500 w i snitt, och det blev bara typ 15 grader i det varmaste rummet i huset.
När det var -5 förra året behövde jag komplettera med att elda pellets för att inte frysa ihjäl när jag körde IVT:n. Nu är det -10 och det går bra med bara Gree:n :)
(IVT:n är ca 5 år gammal och kanske skulle behöva en mer ordentlig rengöring än jag redan gjort för att dens fulla potential ska nås men ändå)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 februari 2023, 10:04:06 »

Om du har en eller flera bordsfläktar (låg fot) hemma så kan du ställa en sådan på golvet i varje dörröppning och forcera luftväxlingen i hela huset.
Alltså att den blåser kall luft från där du står när du tar fotot, och in mot rummet som är varmast.
Skickar du in kall luft från intilliggande rum så tvingar du ut den varma luften under tak till det kallare rummet.
Ju fler fläktar i ju fler dörröppningar, desto bättre.
De stora temperaturskillnaderna beror nog på att du har ett dåligt isolerat hus, jag kan i alla fall inte sen några andra skäl.
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 31 januari 2023, 12:43:01 »

Nutek testade det där i några olika hus för kanske 15 år sedan, och kom fram till att man fick ca 1 grad kallare i varje rum som avdelades med en dörröppning när man värmde med luftvärmepump.
Dina erfarenheter stämmer dåligt med vad de kom fram till.
Jag undrar om det kan bero på att du nyligen ökat börvärdet så att temperaturen inte hunnit sprida sig till resten av huset.

Att rumstemperaturen är 26.5 grader när du har 22 graders börvärde skulle jag säga är att underprestera vad gäller regleringen.
Det borde vara i vart fall max 2 graders diff mellan börvärde och den faktiska temperaturen i rummet.

På den Gree Amber jag testade fanns det möjlighet att styra mot en givare i fjärrkontrollen, finns den möjligheten även på Fairy, och kan du ha aktiverat den funktionen?

Har fortsatt haft börvärdet på 22 grader hela tiden sedan dess.
Min Fairy har den där  iFeel-funktionen men har den inte påsalgen, har dubbelkollat. Har använt den en gång men tyckte inte det funkade så bra.

Just nu är det -1 grader ute.
Har kört med endast Gree-värmepumpen i över 36h och hela tiden haft max fläkt samt börvärde 22 C.

Följande temperaturer i huset nedan
I rummet där innedelen sitter: 25.9 C
I vardagsrummet brevid: 19.2 C
I köket: 16.6 C
I sovrum 1 på övervåning: 16.2 C
I sovrum 2 på övervåning: 16.3 C

Har bifogat bild från dörröppningen till vardagsrummet så man ser att värmepumpen är precis framför den öppningen och att det inte finns någon dörr där.
Kan ha något med ventilationen att göra kanske? Är ett hus från 45 med självdrag och hus från den tiden är väl lite gjorda för att elda i pannan för att få rätt ventilation eller liknande?
Jag har dålig koll på det. Men känns lite tråkigt att värmen sprider sig så dåligt.
Kan det bero på att huset är dåligt isolerat också? Att värmen läcker ut snabbare i övriga rum än i bättre isolerade hus  Sc:,h
Visst jag skulle kunna köra igång min IVT-värmepump också och då blir det väldigt jämn värme men också en betydande högre elförbrukning.

Förövrigt är jag dock nöjd med Gree:ns elförbrukning igår. Snitt utetemp ute var 2 grader C. I snitt under hela gårdagen hade Gree:n dragit 650 watt (med börvärde 22 och fläkt max). Trots att det blev de 26 graderna i rummet den sitter och att mitt hus är dåligt isolerat.

Jag bifogar ett foto på hur luftfiltren ser ut i innedelen utifall någon skulle vara intresserad. Har läst en del om att i billiga maskiner att de kan vara för grovmaskade så de inte fångar upp allt damm. Men i denna Gree:n tycker jag de ser ganska likvärdiga ut mot filtren i min IVT så förhoppningsvis är det inte fallet med denna maskinen. Jag brukar dammsuga de varannan vecka även om de ser helt dammfria ut när jag gör det.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 januari 2023, 07:19:30 »

Nutek testade det där i några olika hus för kanske 15 år sedan, och kom fram till att man fick ca 1 grad kallare i varje rum som avdelades med en dörröppning när man värmde med luftvärmepump.
Dina erfarenheter stämmer dåligt med vad de kom fram till.
Jag undrar om det kan bero på att du nyligen ökat börvärdet så att temperaturen inte hunnit sprida sig till resten av huset.

Att rumstemperaturen är 26.5 grader när du har 22 graders börvärde skulle jag säga är att underprestera vad gäller regleringen.
Det borde vara i vart fall max 2 graders diff mellan börvärde och den faktiska temperaturen i rummet.

På den Gree Amber jag testade fanns det möjlighet att styra mot en givare i fjärrkontrollen, finns den möjligheten även på Fairy, och kan du ha aktiverat den funktionen?
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 30 januari 2023, 22:17:19 »

Har nu under 24h test med direktel konvektorelement med digitala termostater testat att se vad mitt hus värmebehov är vid -1 grader i genomsnitt utomhus.

Hade en termometer i varje rum och höll koll ofta att temperaturen åtminstone låg mellan 19.5-20.5 C i alla rum hela tiden.

Resultatet blev att mitt hus byggt 1945 på 82 kvm har ett effektbehov på hela 3935 watt vid -1 grader utomhus för att hålla 20C i alla rum  :o

Blir ju typ 100 watt per m2 vid DUT.  :'( Helt enkelt läcker huste en hel del värme. Kanske bör se över isoleringen på vinden till nästa vinter eller något..



Just nu är det 2 grader ute, och jag kör med min Gree värmepump. Har fläkten på max och börvärdet inställt på 22 C.

Tycker det blir så ojämn värme i huset.

I rummet där värmepumpen sitter är det 26,5 grader. I rummet brevid (där värmepumpen är direkt riktad emot med en öppning utan dörr in till det rummet) så är det 19.5 grader
Hela 7 graders skillnad när det bara är typ 4 meter till nästa rum och värmepumpen sitter så den sitter rakt framför dörröppningen till nästa rum (som inte har någon dörr).
I köket längre bort och på övervåningen är det ca 17 eller 18 grader.

Men håller på att svettas i rummet där värmepumpen sitter där det är 26,5 grader, men måste ha det så varmt för att få acceptabel temperatur i de andra rummen!!?
Känns som det är lite slöseri på energi med.

Hur kan det vara sån stor skillnad? Antar det inte har med luftvärmepumpen att göra, den blåser ju varm luft som den ska och jag har luftriktaren rakt framåt för att så mycket varm luft som möjligt ska kunna nå nästa rum, och värmepumpen blåser på varm luft som den ska och i hög takt då jag har luftflödet på max.

Men kan det vara något med ventilationen i mitt hus? Att om den är dålig så står luften still eller nåt?  dontknow

I övrigt så hittade jag denna sidan: https://www.greenbuildingadvisor.com/question/mini-split-fan-speed-any-effect-on-efficiency där det fanns ett test som hade gjort gällande fläkthastighet på en luftvärmepump där de i resultatet tydligt kunde se att högre fläkthastighet betydde lägre energiförbrukning. Har tidigare tyckt att det borde vara så, men nu fick jag det bekräftat. Då kommer jag fortsätta köra Gree:n på högsta fläkthastigheten så länge det inte sker något scenario där jag vill ha tystare ljudnivå.
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 28 januari 2023, 16:05:36 »

Ena dagen är COP 2.0 och andra dagen 2.6...
Du måste förstå att dina beräkningar är som att sätta upp ett finger i luften och känna åt vilket håll det blåser.
Att komma fram till en trovärdig COP med den där typen av mätningar är mer eller mindre omöjligt.
Jag tycker du ska vara nöjd om den fungerar bättre än din IVT, och besviken på vad din IVT levererar.

COP på 2.0 är vad de bästa luftvärmepumparna levererar vid -25 grader.

Okej, jag ser vad du menar och håller med till viss del.
Speciellt om man försöker räkna ut effekten med hjälp av de där formlerna som jag använt. Då är det så många faktorer som kan påverka resultatet och den formeln kanske inte funkar till att börja med. Såg den bara här på forumet någonstans men vet inte vart den kommer ifrån.
Dock är det väl inte så konstigt att det kan vara 2.0 i COP ena dagen och 2.6 den andra om det är olika utetemperaturer.
Dock tror jag att riktiga COP är högre, då jag tror att mitt hus kanske har ett ännu högre värmebehov än jag tidigare antagit.

Men om jag skulle veta exakt vad många watt värmebehov mitt hus har vid olika utetemperatorer, och skulle veta vad Gree-pumpen drog i snitt under det dygnet, samt vad snitt utetemperatur var under det dygnet, DÅ hade jag kunnat fått fram en pålitlig siffra på COP vid en specifik utetemperatur. Antar du skulle hålla med mig om det.

Problemet är att jag inte vet exakt vad mitt hus värmebehov är.

Finns det något sätt man kan få fram det på något sätt?

Kan man få fram det genom att se hur fort temperaturen sjunker i huset efter man stängt av all form av uppvärmning?
Har aldrig hört talats om att det är något man kan använda, men logiskt sett i mitt huvud, borde inte det gå att få fram husets värmebehov genom att se hur fort temperaturen sjunker i huset efter man stängt av all form av uppvärmningskällor? Borde man inte då kunna få fram någon siffra på hur fort värmen "läcker ut" ur huset och därav kunna få fram en siffra på uppvärmningsbehov vid den utetempen på något sätt??



Annars så rullar pumpen på bra, senaste dagarna kört med både med IVT och Gree:n då elen inte varit så dyr och är bekvämt med väldigt jämn värme i huset, vilket det blir.
Men, om elpriset skulle bli dyrt så skulle jag köra med endast Gree:n, då jag inte märkt något scenario där det dragit mindre ström att köra båda (som jag hade hoppats när jag köpte värmepumpen), tråkigt nog  :-\ Men åtminstone blir det väldigt jämn och trevlig värme med båda igång de de båda fyller det "tomrum" där den andra inte lyckas värma bra (eller blir några grader mindre än det varmaste rummet).

Inga problem med avfrostningen. Var -6C och det var inga problem med avfrostningen och innedelen gör inte en massa ljud ifrån sig, bara ett pysande ljud en gång per avfrostning. Inga knäppande ljud som man sett folk haft med Gree Amber. Inte hört ett enda knäppande ljud från innedelen och då sitter jag och jobbar hemifrån oftast.

Frostbildningen ser hyfsat bra ut på både IVT och Gree:n.

Däremot, så blir det nästan ingen hög med is under utedelen (?) Ser inte ens någon isbildning under utedelen.  ??? Betyder det att pumpen inte jobbar effektivt då man hört att ju mer vatten/is det blir desto mer effektiv är pumpen?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 januari 2023, 08:12:13 »

Ena dagen är COP 2.0 och andra dagen 2.6...
Du måste förstå att dina beräkningar är som att sätta upp ett finger i luften och känna åt vilket håll det blåser.
Att komma fram till en trovärdig COP med den där typen av mätningar är mer eller mindre omöjligt.
Jag tycker du ska vara nöjd om den fungerar bättre än din IVT, och besviken på vad din IVT levererar.

COP på 2.0 är vad de bästa luftvärmepumparna levererar vid -25 grader.
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 22 januari 2023, 21:30:53 »

Igår var det -6 till -7 grader ute hela dygnet.

Min Gree Fairy 25 hade i snitt dragit 2020 watt i strömförbrukning det dygnet.

Hade börvärdet ställt till 26 grader och fläkten på max.

Som resultat blev det följande temperaturer inne:
I köket: 18.1 C
I vardagsrummet: 18.2 C
I rummet innedelen sitter: 21.3 C
På övervåningen: 15.2 C

Genomsnittlig innetemp: 18,2 C

Upplever inga problem med avfrostningar, men den frostar av en snabbis varje timme typ. Men har inte sett någon build-up av is på utedelen så den verkar klara av att avfrosta bort all is som bildas vid -6 grader.



Jag hittade denna formeln i en annan tråd på forumet för att räkna ut effektbehovet vid en viss utetemp (hittades här https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37978.0):

Effektbehov=(innetemp-utetemp)/(innetemp-DUT)xMax effekt

Om jag räknar med att mitt hus skulle ha ett värmebehov på 80W/m2 (en trolig gissning men vet inte helt hundra än) så skulle mitt hus ha ett max effektbehov på 6,56 kW vid DUT (vilket är -20 där jag bor).

Så, t.ex. vid -6 grader ute och +18,2 inne och DUT på -20 vid 6.56 kW max effektbehov:
(18.2-(-6))/(18.2-(-20))x6.56 = ca 4.1558 kW i värmebehov vid -6 för att värma mitt hus till 18,2 grader (om formeln stämmer).

Luftvärmepumpen hade dragit i snitt 2.020 kW det dygnet.

En ungefärlig räkning på COP (inklusive avfrostningar) hade då blivit (4.1558 / 2.020) = ca 2.0 i COP vid -6 grader ute. Inte så imponerande. :'( Men i alla fall dubbelt bättre än direktel.. dontknow



Vad som är mer imponerande var uteffekten den kunde leverera vid -6 grader. Jag provade ställa börvärdet på 30 och max fläkt.

Beräkningen för att räkna ut effekten är tagen från svar #14 i tråden: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4765.0 vilket är:
P = 1,293 x q x deltaT.”

där 1,293 är luftens densitet och deltaT är skillnaden mellan inblås och utblås-tempen på innedeln av luftvärmepumpen.
Men istället för 1,293 så använder jag 1,1 då utblåstempen var 54,7 C och då är luftens densitet närmare 1,1.
Q är innedelens luftflöde i m3/sekund, på min Fairy 25 är den 680 m3/h på högsta fläktinställning.

Inblåstemp var 27,2 och utblåstemp var 54,7 vilket ger en tempdifferans på 27,5 C.

P = 1,1 * (680 / 60 / 60) * 27,5 = 5.71388888889 kW

Alltså klarade värmepumpen att ge ut ca 5700 watt i värme vid -6 grader, inte så illa för en "25"-modell  Sc:,h

Det stämmer nog för märks att den har högre värmeeffekt än min IVT vid dessa minusgrader. Förra vintern med min IVT 12PR-N kunde jag max få typ 14 grader inne som mest när det var -5 grader ute.
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 20 januari 2023, 20:29:12 »

Från varit borta på semester i 6 veckor kom jag hem för 5 dagar sedan. Hela tiden sedan dess har det varit cirka 0 till -1 grader ute, så inte jättekallt.

Under ett dygn (24h) för 2 dagar sedan, när det var i snitt 0 grader ute hela tiden under dygnet, så provade jag att köra med exakt 2800 watt i direktel med hjälp av 2 värmefläktar.
Jag placerade de båda på stolar (så de skulle komma upp lite) precis under där Gree-värmepumpens innedel sitter, för att typ "simulera" att värmen hade kommit från Gree:s innedel.
Jag körde de som sagt konstant i 24h utan någon termostat eller så, ena fläkten på 2000w och andra på 800w, och såg i Tibber att det är vad de drog.

Som resultat efter de 24h så var det följande temperaturer i mitt hus:
I rummet där innedelen till värmepumpen finns: 23.8 grader
I vardagsrummet bredvid: 19.8 grader
I köket: 16.8 grader
På övervåningen: 17 grader

Om jag skulle påstå att det uppfyller mitt hus värmebehov vid +0 grader, så skulle jag kunna räkna ut hur många W/m2 i värmebehov mitt gamla hus verkar ha.
Där jag bor är DVUT -20 grader, och ett hus börjar få ett värmebehov vid +17 grader och nedåt. Skillnaden mellan de temperaturerna är 37 grader.

Vid +0 verkar det som värmebehovet är 2800w (men jag kan avrunda det uppåt till 3000w). Mitt hus är på 82 kvadratmeter. Så min beräkning för W/m2 i värmebehov är:
(3000/82)/17 = 2,152
2,152 * 37 = 79,624 vilket kan avrundas till 80

Alltså verkar det som mitt hus har ett värmebehov på 80 W / m2. Kan det vara rimligt för ett hus från mitten av 40-talet som inte är tilläggsisolerat och har kvar sina 2-glasfönster från när huset byggdes? Någon som vet om det låter rimligt?

Det skulle i så fall betyda att vid -15 grader ute så skulle det krävas ca 5673 watt i värme för att värma upp mitt hus på 82 kvadrat till samma innetemperaturer? Är det korrekt att tänka så?



Igår när jag körde min Gree Fairy 25 inställt börvärde 20 grader, och fläkt på auto, så drog den i snitt 810 watt under 24h. Ute var det 0 grader C i snitt.
Som resultat blev det följande temperaturer inne:
I rummet där innedelen till värmepumpen finns: 19.7 grader
I vardagsrummet bredvid: 18.5 grader
I köket: 16.8 grader
På övervåningen: 15.3 grader

Det är ju lite kallt, och ändå drog den 810 watt i snitt. Antar jag får ställa upp börvärdet lite på den.



Uppdatering:

Idag är det 0 grader ute med. Med börvärdet fortsatt inställt på 20 på Gree:n, ändrade jag fläkthastigheten till Max och ca 20 min efter den var klar med en avfrostning så gjorde jag en mätning på intemp/uttemp samt elförbrukning (mha Tibber Pulse och alla andra elförbrukare i huset avstängda för att få en pålitlig siffra) med avsikt att få ut en COP-siffra.

Vanligtvis när man använder denna formula för att räkna ut en luftvärmepumps uteffekt så har jag läst att man kan använda 1.293 kg/m3 som värde på luftens densitet. Men, ofta tyckt jag fått lite "för hög" siffra på uteffekten mot vad jag tycker verkar rimligt.
När man tänker efter borde väl siffran för luftens densitet som man stoppar in i formeln vara vad luftens densitet är vid temperaturen som utblåsluften faktiskt är?
Jag googlade mig till att luft vid 40 grader C har densiteten 1.127 kg/m3. För att "underdriva" så använde jag siffran 1.1 som luftens densitet i formeln.

Som resultat blev det att COP vid +0 grader ute är 3.0. Inte jätteimponerad över den siffran men kanske är normalt.. Detta är utan några avfrostningar inräknade.
Sedan gjorde jag exakt samma test med min IVT 12PR-N (samma börvärde 20, fläkt max) och fick då siffran 2.52 i COP vid +0 grader ute.

(Om jag kollar i en broschyr för IVT:n så står det att den ska ha COP 3,1 vid +2 grader ute och COP 2,6 vid -7 grader ute, vid +20 innetemp, så det stämmer ju ganska bra överens med mina framräknade siffror)

Så okej, Gree:n fick i alla fall lite högre COP-siffra vid samma typ av beräkning och formel, än min IVT från 2018.  Sc:,h

Däremot tycker jag inte det går ihop riktigt, att Gree:n skulle ge 2638 watt värme i uteffekt just nu, då det blir kallare i rummen jämfört när jag körde 2800 watt i direktel-värme vid samma utetemp.  dontknow

Utöver den mediokra COP-siffran är jag nöjd med Gree:n, med fläkten på auto så går den väldigt tyst och behagligt i mina öron och har aldrig hört något klickande ljud vid avfrostning eller andra konstiga ljud, endast ett pysljud en gång hör jag när den avfrostar.
Skrivet av: simonwela
« skrivet: 13 december 2022, 09:14:21 »

Min bekant och jag installerade var sin pump i fredags, heter Gree Pular men ser väldigt lika ut mot Fairy.
Han kör sin i ifeel läget, har väldigt konstant temperatur hela tiden, 15C vid dosan, 16C vid maskinen
Jag kör utan och har 17C mot ställda 16C. Min går onoff,  hur hans går vet jag ej.
Båda förbrukar också liknande, ca 0,08-0,09kWh/m2 & dygn, vid ute 8-9C.
Initialt är vi nöjda ☺️,  kan ju ändras snart om man läser denna tråd...

Lite nyfiken, hur går det med din GREE Pular nu när det är kallare ute? Värmer den bra? Drar den mycket ström? Klarar den att avfrosta utan problem osv?
Skrivet av: flat7
« skrivet: 12 december 2022, 13:30:07 »

Jag får återkomma när det gäller strömförbrukning på min Qlima. Har beställt en tångamperemeter som jag tänkte ta och mäta upp den med. Nej, jag tror den börjar knäa runt -10c men det visar strömförbrukningen sen vad COP kan tänkas bli.

När det gäller din källare så skulle jag hålla den över 15c samt ha koll på fuktigheten. Jag har en wifi temp/fuktighetsmätare i källaren. Nu på vintern brukar det dock vara torr luft och min fuktighetsnivå ligger på runt 25% till skillnad mot sommartid runt 60%. Har läst om omvänd fuktvandring från golvet om man inte värmer upp utrymmet? Du bör ju definitivt inte ha frysgrader där i alla fall.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 461
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!