Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter  (läst 13420 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2450
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #105 skrivet: 03 februari 2023, 09:13:14 »
är verkligen din IVT från 2018
sådana installerade jag 2008 och de fanns inte så många år, redan 2010 var det ny modell

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #106 skrivet: 08 februari 2023, 21:52:35 »
är verkligen din IVT från 2018
sådana installerade jag 2008 och de fanns inte så många år, redan 2010 var det ny modell

Jag var också skeptisk till det till en början. Jag har ju bara bott i huset i snart 2 år. Detta är min andra vinter i huset.
När jag flyttade in så påstod tidigare ägaren att värmepumpen var ca 3 år gammal, och jag litade på honom.
Men sedan när jag googlade på den verkade det vara en modell som hade funnits länge sedan typ 2010. Däremot verkar de sålts många år efter men kanske inte lika populära?

Oavsett så fick jag hjälp av en i en facebook-grupp att avläsa serienumret på den, och han påstod att utifrån serienumret så visar det på att tillverkningsåret på den som sitter på mitt hus är 2018.
Den ser ganska ny och fräsch ut, dvs lamellerna var inte så skitiga när jag flyttade in i varken utedelen eller innedelen, ingen plast som förgulnats eller liknande på innedel eller utedel och fjärren ser ganska ny ut med. Alltså verkar det för mig rimligt att den kan ha tillverkats 2018, dock måste den som modell haft många år på nacken vid det laget.

Har fått bekräftat av en granne att den blev installerad runt 2018, och innan det fanns ingen värmepump på huset. Så om den inte tillverkades då så måste han ha fått en begagnad eller "new old stock" installerad.



Är fortsatt helt nöjd med min Gree. Har inga klagomål jag kan hitta än.

Detta dygnet har det varit +2 grader ute i snitt. Haft Gree:n inställd på 18 i börvärde och fläkt max.

I snitt har pumpen dragit 638 watt.
(Det man bör ha i åtanke är att om det hade varit ett dubbelt så bra isolerat hus som mitt, dvs ett mer normalisolerat hus, så hade värmebehovet varit halverat, och förbrukningen borde varit halverad då också, dvs 319 watt i snitt vid +2 ute)

Som resultat
I rummet där innedelen sitter: 22.2 C
I vardagsrummet brevid: 18.3 C
I köket: 15.9 C
I sovrum 1 på övervåning: 14.8 C
I sovrum 2 på övervåning: 15.8 C

Räknat på nu när jag vet lite bättre vad mitt hus värmebehov faktiskt är, efter jag testat med direktel-värme med konvektorelement med digitala termostater vid 0C.

Och kan konstatera att COP vid +2 bör ligga någonstans mellan 4 och 5 nu när jag har mer riktiga siffror att räkna med.

Därav, sÃ¥ tror jag att de bra siffrorna som stÃ¥r i ERP-rapporten för Fairy 25 (gÃ¥r att läsa här: https://scanmont.se/gree-fairy-luftvarmepump/) kanske faktiskt stämmer  Sc:,h

Det står att testet följer EU-standarden EN 14825:2016. Så varför skulle de kunna ljuga i den rapporten. Borde vara kontroller på det då det är en EU-standard?

I alla fall, ERP-rapporten visar på att om ett hus värmebehov för att få 20 grader inomhus vid +2 är 1.64 kW (vilket är rimligt då det är typ hälften vad mitt hus behöver, och verkar likna mer normalisolerat hus värmebehov vid +2), så bör COP vara 4.85 (men de har säkert de mest optimala förhållanden när de gör såna test)

Sedan står det att vid -15 så kan den leverera 3.52 kW och att COP då är 2.02

Sedan står det att vid operating limit (som är -30C) så ska den ha en COP på 1.86

Det låter ju riktigt bra för en pump i denna prisklass, om de siffrorna skulle stämma. COP på mellan 4-5 vid +2 och COP på runt 3 vid -7 tror jag stämmer överens bra med verkligheten åtminstone. Speciellt om man har pumpen i en ganska modern och välisolerad enplansvilla.

Sedan om tradeoffen man gör att kvalitén är dÃ¥lig och att pumpen snart gÃ¥r sönder, det Ã¥terstÃ¥r att se  dontknow
« Senast ändrad: 08 februari 2023, 21:58:00 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #107 skrivet: 09 februari 2023, 21:01:50 »
Uppdatering:

Min slutgiltiga recension av värmepumpen Gree Fairy 25.

Positivt:
+ Riktigt bra värmeeffekt även vid -10 och säkert kallare. Att jag kunde ha den som enda värmekälla i mitt dåligt isolerade hus vid -12 grader ute och inte behöva frysa är imponerande.
+ Verkar vara energisnål och ha hög COP även i verkligheten, i alla fall ner till -10, kallare än så kan jag inte uttala mig om för det blir inte så ofta kallare än än det där jag bor.
+ Avfrostning har fungerat bra och innedelen har varit tyst vid avfrostning och som mest gjort ett litet pysande ljud en gång per avfrostning (återigen kan inte uttala mig om kallare än -10).
+ Inbyggd WiFi-styrning som hela tiden fungerat bra och appen har aldrig krånglat.
+ Steglös temperaturinställning mellan 8 och 30.
+ Snygg, bakgrundsbelyst fjärrkontroll som är lättanvänd.
+ Många fläkthastigheter att välja bland, går utan problem att hitta en inställning som är riktigt tyst och en som flyttar mycket med luft eller något mitt i mellan.
+ Finns enbart fläktläge om man skulle vilja bruka det (aka kaminläge).
+ Utedelen är tystare än jag förväntade mig, kanske då den är rätt stor.
+ Tycker innedelen är riktigt snygg och stilfull. Om man stänger av skärmen där inställda temperaturen visas så finns det inte en enda lampa som lyser på den vilket kan vara skönt.
+ Många inställningar av luftriktarna, elektriskt styrda både vertikalt och horisontellt, eller svepande i båda riktningarna.
+ 5 års garanti.
+ Anser den vara vädligt prisvärd för det priset jag gav för den.
+ Kvalitetskänslan känns bra överlag på den. Inget känns billigt när det kommer till hur den är byggd. Filtrena ser bra ut de med och luckan för filtrena är smidigt att den stannar i öppet läge vilket underlättar vid rengöring av filtrena. Utedelen är stor och tung och innedelen är inte så lätt den heller vilket är en bra sak.


Negativt:
- Vid milt väder över runt 3 grader börjar den fungera lite som en on/off-pump för mig och går inte kontinuerligt. Skulle tro att siffran som står som dens lägsta ineffekt i broschyren inte är korrekt. För vissa kan nog detta vara en stor nackdel. För min del störs jag mig inte så mycket av det då det ändå blir varmt i huset till en låg strömförbrukning.
- Det finns en iFeel-funktion på fjärren som ska vara en temperatursensor i fjärren man kan aktivera istället för den inbyggda i innedelen. Trevligt att funktionen finns, men tycker den verkat funka lite sisådär de gånger jag provat.
- Gree-appen visar inte utetemperatur eller uppskattad strömförbrukning för värmepumpen. Utan den låter dig endast styra temperatur och inställningar på pumpen. Man kan inte se någon form av historik eller annan data.
- Pålitlighet och driftsäkerhet i det långa loppet är en osäkerhet man omöjligen kan veta förrän 10 år har gått. Framtiden får utvisa om detta är en pålitlig eller opålitlig modell från Gree. Åtminstone ger de 5 års garanti. Men om driftsäkerhet är ens största krav så borde man kanske inte chansa utan istället lägga mer pengar och köpa en dyrare modell från t.ex. Mitsubishi.



Så överlag är jag vädligt nöjd med pumpen.
Men är alltid så objektiv jag kan i min bedömning och det finns många andra bra värmepumpar därute. Modeller från Mitsubishi, Toshiba, Daikin, osv kanske är ännu bättre än denna, det kan jag inte svara på, men gissningsvis är de det i alla fall i vissa aspekter, men för att få en från de som har samma värmeeffekt måste man nog gå upp i prisklass.

Som slutsats så för priset jag gav för denna (12440 kr) så är jag nöjd med hur den presterar.
« Senast ändrad: 10 februari 2023, 07:22:43 av Rickard »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #108 skrivet: 10 februari 2023, 07:25:15 »
Finns säkert många som är intresserade, så fortsätt gärna komma med erfarenheter när du noterar nya kallare temperaturer, eller stöter på problem av något slag, eller bara rent allmänt, när du känner för det.
Den här typen av trådar är säkert värdefulla för de som funderar på att köpa denna typ av maskin, (även om alla inte orkar läsa allt som skrivits).

Jag har raderat en onödig kommentar, och början av ditt inlägg, det såg bara tråkigt och onödigt ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2450
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #109 skrivet: 10 februari 2023, 09:01:42 »
tråkigt var det...

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #110 skrivet: 10 februari 2023, 09:26:55 »
hej Simonwela
såg att du betalt 12440 för din gree, var det med montage?
jag funderar pÃ¥ en Gree fair eller en Mitsubishi 25..den senare kostar väl  minst 5000kr mer
vilken skulle ni köpa?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #111 skrivet: 10 februari 2023, 09:30:22 »
Det var utan montage, kollade upp det tidigare.
Finns många olika Mitsubishi 25, Hero, Ninja, SUMO, Robust och kanske någon fler?
Vilken tänkte du på?
Om prisskillnaden med installation är mindre än 3000 kr (med likvärdiga prestanda) skulle jag välja ett märkesfabrikat alla dagar i veckan.
En gree skulle jag nog inte sätta i ett rum där man skall vistas ofta och länge med tanke på de högre bullersiffrorna, men det där med buller är mycket individuellt, både hur man uppfattar olika maskiners buller, och hur lätt man störs av sånt.
« Senast ändrad: 10 februari 2023, 09:33:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #112 skrivet: 10 februari 2023, 10:18:06 »
ok. tack.
har inte kollat sÃ¥ noga vilken modell än..men SUMO är väl den senaste?  bäst ocksÃ¥?
eller vilken modell skulle du köpa?   skiljer nog en del i pris ocksÃ¥
så gree har högre ljud än alla mitsubishis modeller?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #113 skrivet: 10 februari 2023, 11:56:28 »
ok. tack.
har inte kollat sÃ¥ noga vilken modell än..men SUMO är väl den senaste?  bäst ocksÃ¥?
eller vilken modell skulle du köpa?   skiljer nog en del i pris ocksÃ¥
så gree har högre ljud än alla mitsubishis modeller?

Om de låter mer än alla Mitsu-modeller vet jag inte, men det är stor skillnad på en Robust 25 och en SUMO 35 t.ex. på alla sätt och vis.
SUMO 25 år rätt klen om det blir kallare än -15, så kika hellre på SUMO 35 om du har stort effektbehov.
I Övrigt tycker jag att Ninja-serien är prisvärd om man letar efter nåt som kan konkurrera med uddamärken.
I Södra Sverige kan även Robus vara ett alteranativ, lite beroende på effektbehov, sånt måste du alltid kolla efter i de tekniska specifikationerna och se vad de ger för uteffekt vid -15 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #114 skrivet: 10 februari 2023, 13:38:03 »
Vad är Robus ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #115 skrivet: 10 februari 2023, 14:20:37 »
bor i södra sverige ,så blir aldrig 15 minus,längre
mest plus grader här på vintern
120kvm stort hus, sÃ¥ en 25 borde räcka.  har  en 35 .den gÃ¥r mest pÃ¥ 1,nÃ¥n gÃ¥ng pÃ¥ 2...
men är sumo bättre än hero och ninja?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #116 skrivet: 10 februari 2023, 14:42:18 »
Hade en superfin Gree monterad i ett hus. Den var tyst och stark.....men tyvärr pajade ett kretstkort redan efter fem år, så maskinen skrotades.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #117 skrivet: 10 februari 2023, 14:48:59 »
bor i södra sverige ,så blir aldrig 15 minus,längre
mest plus grader här på vintern
120kvm stort hus, sÃ¥ en 25 borde räcka.  har  en 35 .den gÃ¥r mest pÃ¥ 1,nÃ¥n gÃ¥ng pÃ¥ 2...
men är sumo bättre än hero och ninja?

Beror på när ditt hus är byggt och isolerat och hur öppen planlösningen är. En 35a är inte så tokigt om planlösningen gör att största delen av huset kan värmas av luftvärmepumpen. Sumo har lite högre effekt än Hero och Ninja men också lite större innerdel. Man bör gärna mäta upp antal cm där man tänkt ha innerdelen och kontrollera så den ryms.
« Senast ändrad: 10 februari 2023, 14:50:33 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #118 skrivet: 10 februari 2023, 14:58:24 »
tråkigt när kretskort går sönder så tidigt som 5år.
lite äldre hus men välisolerat. inte helt öppet planlösning.
men blir rätt varmt ändå..eldar lite när det blir för kallt
inga element på

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #119 skrivet: 11 februari 2023, 17:52:11 »
Vad är Robus ?

Menar Solid förstÃ¥s, Robust och Solid är väl i princip samma sak...  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!