0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ser bra ut.När man ser och känner på maskinerna så känner man i alla fall inte att det skulle vara sämre kvalitet, även fjärren ser ju fin och påkostad ut jämfört med vissa dyrare maskiner.Det enda jag hakar upp mig på är att den på lägsta fläktläge har ca 5 db högre ljud än de flesta dyrare pumpar som brukar ligga på 19-20 db.Sen skulle det vara intressant att få veta hur mycket el den förbrukar när den går på lägsta möjliga effekt.På den gree amber jag installerade hemma för några år sedan så gick den aldrig ned under 900 W driveffekt, vilket torde innebära en lägsta möjliga uteffekt i värmeläge på ca 4 kW, långt mer än vad de lovar i produktbladet.Jag har en svag misstanke om att liknande "problem" finns i din maskin, och att det också är därför de inte har lika låga luftflöden/bullersiffror på lägsta hastighet som lite dyrare pumpar har.Nu har jag inte sett att du på något sätt kan övervaka elförbrukningen på din värmepump, så det får jag väl vänta på.Lycka till.
Tack för en utförlig och intressant post! Jag har inte räknat ut COP på mina två pumpar (Mitsubishi solid ap25 och Qlima SC-JA2519) men kan konstatera att båda beter som din Gree dvs de slutar blåsa luft när börvärdet uppnås och luftspjällen ställer sig i läget rakt ut. Om jag vill ha dem att blåsa konstant så måste de ställas i fläktläget men då värmer de ju inte. Det blir första vintern för Qliman och det ska bli intressant att se hur en pump för 5500kr klarar kylan.
Kan vara så att i-feel fungerar bättre när det blir kallare ute och maskinen får gå hela tiden.Tempgivaren i innedelen sitter ju "varmt till" när värmepumpen går, och svalnar därför av rätt fort när den slutar generera värme, så temperatursvängningarna nära innedelen blir större än lite längre från.Att använda sig av tibber som referens när du har andra förbrukare igång blir ju en skapligt grov uppskattning, bara några tiotals watt kan ju påverka COP rätt mycket.Hur mycket COP 4.8 vid +10 grader och min uteffekt är värt vet jag inte, tror ytterst få tester görs vid de premissierna, som regel uppges väl COP vid nominell uteffekt eller max uteffekt. Du får i alla fall fram ett värde som indikerar att det är OK, och kan användas som referens inför framtida mätningar.Värt att tänka på är också att utblåstempen troligen är högst mitt på maskinen och kallare längre ut mot sidorna av kondensorn, det känns i alla fall rimligt att det kan finnas skillnader beroende på var i utblåset du placerar tempgivaren.Jag har jobbat mycket med temperaturmätningar, och en sak har jag lärt mig, och det är att det är extremt svårt att mäta temperatur på ett exakt sätt, för att det där skall bli rätt bör man ha en luftkanal med bafflar som ser till att luftflödet inte är laminärt.Bäst är att kunna värma ett rum med värmepumpen samtidigt som man kyler ned det med en vattenkylare där man på ett exakt sätt kan mäta den energi som åtgår för att kyla rummet lika mycket som värmepumpen värmer detsamma.
Tvåstegskompressor är väl bara en dålig översättning.Med all säkerhet så används twin rotary precis som Toshiba och Panasonic med flera.
undras hur mycket elektronik som kommer att slitas och dö i förtid av alla dessa på och avslag med smartpluggs i framtiden?
Det jag misstänker är att deras tvåstegs-injektion av gas kanske kräver lite högre "lägsta uteffekt" för att fungera säkert.Skulle så vara fallet är det en ren och skär lögn de presenterar i sina produktblad, och om så skulle vara fallet så är det definitivt inget jag gillar.Dessutom gör ju det att man tappar allt förtroende för alla data de presenterar.I förlängningen så kan det också vara förklaringen till att deras värmepumpar på pappret är bäst i världen, men aldrig lämnats in för oberoende testning, eller blivit särskilt populära bland installatörer eller användare.