Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 23 januari 2023, 21:30:25 »

Ja kunskapen är mycket högre nu.
Jag är verkligen imponerad och överväldigad över allas er hjälp och engagemang, mycket glad och tacksam.

Här har man gått i tron om att Rumsgivare/termostater varit mest energisnålt. Men jag ser ju nu på graferna att tempen går som en jojo upp och ner hela tiden och då är det klart att pannan får kämpa mer.

Det ska bli spännande att se hur den agerar de närmaste dagarna och om den klarar av att hålla det utan för mycket energi.

Sen känns det som att man får elda i braskaminen och öppna dörren till uterummet för att hjälpa golvvärmen där om man ska använda det på vintern.


Från det ena till det andra. Någon som har tips en ett energisnålt element att ha i förrådet. Förrådet är ca 12kvm och ska bara hålla ca 15 grader för att hålla det i bra skick.
Har kollat på några som Tibber säljer som kan kopplas till deras app och värma upp när det är billigare el. Men de kanske inte är de mest effektiva.

Det var nog framförallt de kärvande ventilerna som var grundproblemet och den höga värmekurvan 6(3).

El-element har COP = 1, de är alla lika usla och inneffektiva i grunden ;)
Dock kan smart styrning spara litegrann, men då får man punga ut lite mer i inköpspris.
Skulle jag välja, så köp en oljeradiator (smart eller dum), de som ej är oljeradiatorer luktar så illa (och ger skadliga partiklar?) när de samlar damm på sommaren...

Kan meddela att din kompressor gått på relativt låga varvtal sedan 12.20 idag utan att avfrosta! Mycket bra! (se bild).

Edit:Den avfrostade kl 21.37.. drygt 9h drift. Wow!  tummenupp
Avfrostningen tog 10 minuter, alltså 98% "uptime" på den cykeln!

Att jämföra med innan problemen avhjälptes, då avfrostade den som värst var 40:e minut, i 10 minuter, vilket bara ger 80% uptime, dvs 20% kråkeldning, merparten av dygnet!  :o
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 23 januari 2023, 20:39:58 »

Ja kunskapen är mycket högre nu.
Jag är verkligen imponerad och överväldigad över allas er hjälp och engagemang, mycket glad och tacksam.

Här har man gått i tron om att Rumsgivare/termostater varit mest energisnålt. Men jag ser ju nu på graferna att tempen går som en jojo upp och ner hela tiden och då är det klart att pannan får kämpa mer.

Det ska bli spännande att se hur den agerar de närmaste dagarna och om den klarar av att hålla det utan för mycket energi.

Sen känns det som att man får elda i braskaminen och öppna dörren till uterummet för att hjälpa golvvärmen där om man ska använda det på vintern.


Från det ena till det andra. Någon som har tips en ett energisnålt element att ha i förrådet. Förrådet är ca 12kvm och ska bara hålla ca 15 grader för att hålla det i bra skick.
Har kollat på några som Tibber säljer som kan kopplas till deras app och värma upp när det är billigare el. Men de kanske inte är de mest effektiva.
Skrivet av: znac
« skrivet: 23 januari 2023, 20:29:59 »

Härligt att det löste sig! Alla drog sitt strå till stacken 😉
Skrivet av: NiJa
« skrivet: 23 januari 2023, 20:21:39 »

Roligt att det ser bra ut!
Roligt att ägarens kunskap nu är större än innan också!

Återkom gärna med uppdatering framåt också.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 23 januari 2023, 20:12:39 »

Stort tack @kWhalp för all hjälp med analysering av datan och kontrollen hur det ser ut.

Samt stort tack till alla andra såklart också med tips och ideér, jag hoppas vi ska klara lite kallare nätter och dagar också.
Det är som sagt inte så ofta vi har kallt så här långt söderut i Skåne men visst händer det någon enstaka gång runt -10 grader men inte ofta.

Jag har tyvärr inte hunnit ringa byggaren idag gällande missfärgningen av vattnet i systemet, samt kontrollera ventilationen.
Kanske det kan hjälpa till något också?!

Äsch..  a:gl
Var ju "Znac" och "Hasse G" m.fl som löste huvudproblemet, att ventilerna hade fastnat i fördelarskåpet... jag spammade bara ned tråden  :-X
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 23 januari 2023, 20:06:46 »

Hallelujah! Nu tillverkar den tappvarmvatten i 35 Hz med hög COP som följd, "love" och huset har inte tappat i inomhustemperatur om man ska tro datat och ägaren!
Kul!  Dock fortsatt varmt ute, blir några minusgrader på fredag, då får vi förhoppningsvis se hur en effektiv "120Hz-tillåten"-F730 jobbar!  .,;-

Kanske, bara kanske så har vi hittat rätt värmekurva för huset och dess habitanter! :)  Tiden får utvisa... Köldfebruari blir examensprovet, då kan vi nog även se hur stor besparingen månad-till-månad.

Stort tack @kWhalp för all hjälp med analysering av datan och kontrollen hur det ser ut.

Samt stort tack till alla andra såklart också med tips och ideér, jag hoppas vi ska klara lite kallare nätter och dagar också.
Det är som sagt inte så ofta vi har kallt så här långt söderut i Skåne men visst händer det någon enstaka gång runt -10 grader men inte ofta.

Jag har tyvärr inte hunnit ringa byggaren idag gällande missfärgningen av vattnet i systemet, samt kontrollera ventilationen.
Kanske det kan hjälpa till något också?!
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 23 januari 2023, 19:00:37 »

Hallelujah! Nu tillverkar den tappvarmvatten i 35 Hz med hög COP som följd, "love" och huset har inte tappat i inomhustemperatur om man ska tro datat och ägaren!
Kul!  Dock fortsatt varmt ute, blir några minusgrader på fredag, då får vi förhoppningsvis se hur en effektiv "120Hz-tillåten"-F730 jobbar!  .,;-

Kanske, bara kanske så har vi hittat rätt värmekurva för huset och dess habitanter! :)  Tiden får utvisa... Köldfebruari blir examensprovet, då kan vi nog även se hur stor besparingen månad-till-månad.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 23 januari 2023, 12:54:02 »

Ja det är märkligt.
Rum med frånlufts don har följande temperatur

Vardagsrum: 23 grader (precis intill värmepannan)
Tvättstuga: 23,5 grader (samma rum som värmepannan)
Badrum: 22,5 grader (långt från värmepanna)
Garderob 22 grader (långt från värmepanna)
Badrum 2: 22,5 (rummet intill värmepanna)
Garderob 2: 22 (långt från värmepanna)
Garderob 3: 21,5 har rummet intill och där är stängd dörr till garderoben så troligen runt 20 grader där (längst från värmepannan)

Vet inte om det kyls ner mycket på vägen på vinden? Men borde inte ha så mycket förlust? Eller tänker jag helt fel?

Oroa dig inte.  :)
I ditt fall har du 500 mm lösull på vinden, och därför ungefär 10 cm-15 cm isolerande lager ovanpå ventilationsrören.

Jag bor i Norrland och har drygt 500mm isolering och något högre frånluftstemp (21.8 ) än rumstemp(21.4), men det beror som sagt även på vart inomhusgivaren sitter och vilken fläkthastighet man har.

(Varmaste 23.5°C + kallaste 20°C )/2 = 21.75°C
Du har 20.9 frånluftstemperatur, så det är som sagt lugnt. Du kan ju kolla frånluftsvärdet när det är -10°C ute eller kallare, (blir det ens så kallt i Skåne nuförtiden? 8)) då får du ett bevis på om det är dåligt isolerat eller ej.

Men visst, krambriw har rätt, idealt ur energiperspektiv hade varit om rören gick inomhus. :)

Värdena ser jättebra ut nu, men det är samtidigt varmt ute så vi får följa utvecklingen!

+2.7 ute
-55 GM
70% VB-pump (bra att se att den inte går på 100% hela tiden).
-8.0 förångare
33.8 kondensor fram (bra!)
29.3 kondensor retur (bra!)
64 Hz av 120 Hz kompressorfrekvens (bra!)
-0.9 avluft
20.9 frånluft (har inte sjunkit iaf)...
300/299 m3/h lufthastighet
33.2 ber. framledning
34.1 framledning
23.1 rumstemperatur
0kW tillsats
Skrivet av: Hasse G
« skrivet: 23 januari 2023, 10:35:59 »

Jag ska kolla ikväll hur de ligger. Men tror absolut att de ligger i lösullen på vinden. Det kanske var jag som var lite för snabb och inte tänkte efter.

Jag skruvade till den lite igår kväll. För den var rätt mycket öppen.
Den ligger helt säkert välisolerat i lösullen, jag har motsvarande tempskillnad ser inget onormalt i detta.
Givarna är inte så exakta, mina visar frånluften högre temp än rumstemperaturen!
Du bör inte skruva på frånluftdonen när ventilationen är injusterad, jag föreslår att du lånar en luftflödesmätare eller låter en firma justera ventilationen, du har för höga flöden om det nu stämmer, fördelen med det är att värmepumpen kan nå högre frekvenser men du drar in onödigt mycket kalluft.
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 23 januari 2023, 08:06:05 »

Aj, aj, aj,,,går den genom kallvinden så är det inte bra. Jag fattar fortfarande inte hur man bygger idag, man verkar inte fatta att frånluftkanaler inte får kylas ner, dom ska gå i uppvärmda utrymmen. Vitsen med FLVP är ju att återvinna energin, inte förlora den till kråkorna

Om du tappar 2 grader med det höga luftflödet du har så tror jag, utan att räkna på det, att du förlorar rätt mycket energi där. Förmodligen dålig isolering runt kanalerna på vinden. Du är inte ensam om detta, finns fler trådar om du kollar runt. Och att återvinna från garderob 3, tja, kanske skruva igen den nästan helt (vi har inga frånluftdon i garderoberna, funkar ändå)

Jag ska kolla ikväll hur de ligger. Men tror absolut att de ligger i lösullen på vinden. Det kanske var jag som var lite för snabb och inte tänkte efter.

Jag skruvade till den lite igår kväll. För den var rätt mycket öppen.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 23 januari 2023, 06:35:30 »

Aj, aj, aj,,,går den genom kallvinden så är det inte bra. Jag fattar fortfarande inte hur man bygger idag, man verkar inte fatta att frånluftkanaler inte får kylas ner, dom ska gå i uppvärmda utrymmen. Vitsen med FLVP är ju att återvinna energin, inte förlora den till kråkorna

Om du tappar 2 grader med det höga luftflödet du har så tror jag, utan att räkna på det, att du förlorar rätt mycket energi där. Förmodligen dålig isolering runt kanalerna på vinden. Du är inte ensam om detta, finns fler trådar om du kollar runt. Och att återvinna från garderob 3, tja, kanske skruva igen den nästan helt (vi har inga frånluftdon i garderoberna, funkar ändå)
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 22 januari 2023, 20:02:51 »

Varför sjunker frånluften till 21 grader när rumstemperaturen är 23??

Förlust någonstans??

Ja det är märkligt.
Rum med frånlufts don har följande temperatur

Vardagsrum: 23 grader (precis intill värmepannan)
Tvättstuga: 23,5 grader (samma rum som värmepannan)
Badrum: 22,5 grader (långt från värmepanna)
Garderob 22 grader (långt från värmepanna)
Badrum 2: 22,5 (rummet intill värmepanna)
Garderob 2: 22 (långt från värmepanna)
Garderob 3: 21,5 har rummet intill och där är stängd dörr till garderoben så troligen runt 20 grader där (längst från värmepannan)

Vet inte om det kyls ner mycket på vägen på vinden? Men borde inte ha så mycket förlust? Eller tänker jag helt fel?
Skrivet av: Hasse G
« skrivet: 22 januari 2023, 20:01:14 »

Varför sjunker frånluften till 21 grader när rumstemperaturen är 23??

Förlust någonstans??
Beror på var rumsgivaren sitter ofta centralt där det är varmast, det brukar bli lite svalare i bad tvätt där frånluften tas
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 22 januari 2023, 19:30:33 »

Varför sjunker frånluften till 21 grader när rumstemperaturen är 23??

Förlust någonstans??
Skrivet av: NiJa
« skrivet: 22 januari 2023, 18:51:09 »

1.7 ute
-672 GM
100% VB-pump
-15.8 förångare
34.7 kondensor fram (bra!)
30 kondensor retur (bra!)
112 Hz kompressorfrekvens
-12.1 avluft
21.0 frånluft
293/278 m3/h luftflöde
35.2 beräknad framledning
35 framledning
23 rumstemperatur
0 kW tillsats

Nu testar vi sänka ett snäpp till 6(0), och diskuterar gärna den abnormt höga fläkthastigheten, som över tid, kan ses i grafen nedan.

Jag har nästan samma luftflöde till min 730. Har kört det i något år och har inga direkta negativa erfarenheter av det. När det är som allra kallast ute brukar jag tillfälligt dra ned fläkthastigheten för att minska inflödet av riktigt kall uteluft. Men som idag (-5 ute) har jag 260 m3 i luftflöde.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 22 januari 2023, 18:30:04 »


1.7 ute
-672 GM
100% VB-pump
-15.8 förångare
34.7 kondensor fram (bra!)
30 kondensor retur (bra!)
112 Hz kompressorfrekvens
-12.1 avluft
21.0 frånluft
293/278 m3/h luftflöde
35.2 beräknad framledning
35 framledning
23 rumstemperatur
0 kW tillsats

Nu testar vi sänka ett snäpp till 6(0), och diskuterar gärna den abnormt höga fläkthastigheten, som över tid, kan ses i grafen nedan.



Skrivet av: 4lpha0ne
« skrivet: 22 januari 2023, 12:58:54 »

No there are no air inlet in the conservatory. But I can easy do the math that the room will easy be cold as the same way that it easy get to warm in the summer because it has so mutch glas.
For the heat transmission via the material this is true. And it also depends on the temperature delta. But in summer there is also the radiation (infrared sun light), which might transport more heat into the conservatory than what is lost by radiation in winter.
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 22 januari 2023, 12:04:53 »

Is there an air inlet in the conservatory? I had the experience, when cutting of my upmost floor for a while, that letting the air inlet open just cools it down a lot (because no heat gets added back through the loops), while keeping the inlet closed avoided this problem. That room got some heat and air exchange through it's door.

No there are no air inlet in the conservatory. But I can easy do the math that the room will easy be cold as the same way that it easy get to warm in the summer because it has so mutch glas.

Skrivet av: 4lpha0ne
« skrivet: 22 januari 2023, 11:55:14 »

Is there an air inlet in the conservatory? I had the experience, when cutting of my upmost floor for a while, that letting the air inlet open just cools it down a lot (because no heat gets added back through the loops), while keeping the inlet closed avoided this problem. That room got some heat and air exchange through it's door.
Skrivet av: Hasse G
« skrivet: 22 januari 2023, 10:13:05 »

Huset bör bara bra isolerat

Platta på mark med ca några meters uppfyllnad under (Lera och stenkross)
Bifogar några bilder från konstruktionsritningen.

Väggarna är Lättbetong H+H 365mm tjocka.

Uterummet är såklart inte helt 100% isolerat även om partierna är 2glas med isolerglas och bruten sköldbrygga uvärde 1,1 och taket är 2 glas med härdad utsida och laminerd insida Osby glas.
Men glas är glas

kl. 09:25 sänkte jag tempen i uterummet och då stängdes tillförseln dit. vet inte om det var dumt men känns som det är där som mycket energi går åt? Säg till om jag ska höja där igen.
Om du inte använder uterummet vintertid ,stryp då flödet dit till minumum
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 22 januari 2023, 09:34:35 »

Nu kommer mina slutsatser efter att ha tittat på värdena några dygn.

Värmepumpen och "slingorna" går som de ska nu, men kurvan är för högt ställd för att F730 ska jobba effektivt.
Den gör korta avfrostningar vilket är bra, men kör inte så långa kompressorcykler då kompressorn går vid 105-120 Hz hela tiden, vilket inte är helt optimalt med tanke på det mycket höga luftflödet som kyler ned huset för de relativt många avfrostningarna som sker per dygn.
MEN...
Huset är m.a.p F730 ganska stort med törstigt, ej luftåtervinnande uterum, byggt av lättbetong och därmed värmetrögt.
Tyvärr verkar det också vara väldigt törstigt redan vid nollan, oklart varför? (dålig isolering?, uterum? alldeles för högt luftflöde?). Blir inte klok på värdena i energideklarationen!  Sc:,h

I natt har tillsatsen fått hjälpa till med ökad intensitet utan att rumstemperaturen ökat nämvärt.

Jag ger det ett dygn till innan man kan säga hur optimeringsprognosen är, med tanke på värmetröghet i lättbetonghus, men skulle vilja ha mer info om isoleringsnivå i platta, väggar och tak.
Vilken densitet är det på lättbetongen i väggar/ev. tak?

Huset bör bara bra isolerat

Platta på mark med ca några meters uppfyllnad under (Lera och stenkross)
Bifogar några bilder från konstruktionsritningen.

Väggarna är Lättbetong H+H 365mm tjocka.

Uterummet är såklart inte helt 100% isolerat även om partierna är 2glas med isolerglas och bruten sköldbrygga uvärde 1,1 och taket är 2 glas med härdad utsida och laminerd insida Osby glas.
Men glas är glas

kl. 09:25 sänkte jag tempen i uterummet och då stängdes tillförseln dit. vet inte om det var dumt men känns som det är där som mycket energi går åt? Säg till om jag ska höja där igen.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 22 januari 2023, 09:33:36 »

Har du Smsrt Price Adaption aktiverat? Isf - vilken påverkansgrad?

Det är helt av.
Skrivet av: znac
« skrivet: 22 januari 2023, 09:32:59 »

Har du Smsrt Price Adaption aktiverat? Isf - vilken påverkansgrad?
Skrivet av: NiJa
« skrivet: 22 januari 2023, 09:09:02 »

Du sköter dig bra!
Här är några värden mitt i kompressorcykeln.

+0.2 ute
-1184 GM
100% VB-pump
-16.8 förångare
110 Hz kompressor
-13.5 avluft
20.5 frånluft
302/289 m3/h luftflöde
36.2 beräknad framledning
38.1 framledning
30.2 retur (kondensor) 
3kW tillsats

Returvärdet för kondensorn stiger sakta över dygnet, i det värmetröga lättbetonghuset., så än kanske loppet inte är kört, betongplattan tar ju lång tid att få varm... :)

Verkligen konstigt att det behövs 3kW tillsats när det är nära nollan ute.
Luftflödet är riktigt högt vilket också avspeglas i den höga frekvensen på kompressorn. Många som har en 730 når sällan över 100 Hz….
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 22 januari 2023, 09:04:11 »

Du sköter dig bra!
Här är några värden mitt i kompressorcykeln.

+0.2 ute
-1184 GM
100% VB-pump
-16.8 förångare
110 Hz kompressor
-13.5 avluft
20.5 frånluft
302/289 m3/h luftflöde
36.2 beräknad framledning
38.1 framledning
30.2 retur (kondensor) 
3kW tillsats

Returvärdet för kondensorn stiger sakta över dygnet, i det värmetröga lättbetonghuset., så än kanske loppet inte är kört, betongplattan tar ju lång tid att få varm... :)
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 22 januari 2023, 08:50:02 »

Hur ser statusen ut nu när det gått några timmar? (Nyfiken…)

Nu kommer mina slutsatser efter att ha tittat på värdena några dygn.

Värmepumpen och "slingorna" går som de ska nu, men kurvan är för högt ställd för att F730 ska jobba effektivt.
Den gör korta avfrostningar vilket är bra, men kör inte så långa kompressorcykler då kompressorn går vid 105-120 Hz hela tiden, vilket inte är helt optimalt med tanke på det mycket höga luftflödet som kyler ned huset för de relativt många avfrostningarna som sker per dygn.
MEN...
Huset är m.a.p F730 ganska stort med törstigt, ej luftåtervinnande uterum, byggt av lättbetong och därmed värmetrögt.
Tyvärr verkar det också vara väldigt törstigt redan vid nollan, oklart varför? (dålig isolering?, uterum? alldeles för högt luftflöde?). Blir inte klok på värdena i energideklarationen!  Sc:,h

I natt har tillsatsen fått hjälpa till med ökad intensitet utan att rumstemperaturen ökat nämvärt.

Jag ger det ett dygn till innan man kan säga hur optimeringsprognosen är, med tanke på värmetröghet i lättbetonghus, men skulle vilja ha mer info om isoleringsnivå i platta, väggar och tak.
Vilken densitet är det på lättbetongen i väggar/ev. tak?
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 22 januari 2023, 08:30:41 »

Godmorgon!
Rumsvärmen är nu bättre än igår morse men då ändrade jag också kurvan till +1 MEN från det att jag fick lossat på varje sprint i fördelarskåpet så har energiförbrukningen varit konstant högt på pannan. legat mellan 4-5kwh bara på pannan hela natten. varje 1,5 timme går det ner till ca 3kWh under ett par minuter sen drar den igång igen.

Det jag ser är att uterummet har öppnat upp fult, troligen har tempen sjunkit under 12 grader inatt som jag satte där ute, kan det vara det den kämpar med. Bör jag istället sätta ett jämnt lågt flöde på den alltid? Ska jag ta in termostaten inomhus så den inte skickar ut värme där?

Bifogar bilder på framledning och retur tempen igen.

Ni som kan värdena bättre får gärna reagera och kommentera.

Uppdaterade de värdena kWhalp tog fram igår, men hittade inte alla så han får gärna komplettera eller rätta om jag läst av det fel, haha.

-0.3 ute
-1227 GM
100% vb-pump
-13.3 förångare
106 Hz kompressor.
-1.5 avluft
????? m3/h luftflöde
36.2 beräknad framledning
37.1 framledning
29.7 retur (Kondens)
21.5 rumstemp
3 kW tillsats
Skrivet av: NiJa
« skrivet: 21 januari 2023, 21:17:22 »

Hur ser statusen ut nu när det gått några timmar? (Nyfiken…)
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 21 januari 2023, 19:45:32 »

Doftar vätskan något? (När du luftar pumpen kommer det vätska efter en stund)

Beroende när på året huset (och sen uterummet) byggdes skulle det kunna vara någon antifrysvätska i slingorna. Det skulle möjligen kunna påverka färgen på vätskan i slingorna men det känns lite långsökt.  dontknow

Gällande färgen så när jag luftade så var det klart vatten från de tre nertill på värmepanna. Men när jag luftade den i  toppen så pannan så var det missfärgat.

Jag luktade inte på det men upplevde ingen doft. Men något la sig som ett lager i botten på en plastskål sommjag använde när jag tömt den på vatten.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 21 januari 2023, 19:07:48 »

Tack - då är jag helt med!

Precis, det finns en returtemperatur (kondensorn)
och två framledningstemperaturer (kondensorn och sanna framledningstemperaturen).
Skrivet av: NiJa
« skrivet: 21 januari 2023, 19:05:02 »

Ah, sorry!
Jag var otydlig, det är kondensor-returen, den finns på startsidan och under kompressorinfo.
(silverfärgad/orange block är kondensor-retur och framledningstemperaturerna).

Tack - då är jag helt med!
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 21 januari 2023, 19:02:43 »

I vilken meny hittar du returtemperaturen?

Ah, sorry!
Jag var otydlig, det är kondensor-returen, den finns på startsidan och under kompressorinfo.
(silverfärgad/orange block är kondensor-retur och framledningstemperaturerna).
Skrivet av: NiJa
« skrivet: 21 januari 2023, 18:52:00 »


Ny uppdatering, nu händer det grejor!  tummenupp

-0.3 ute
-732 GM
100% vb-pump (hmm, borde sjunka s.f.a kompressor)
-16.5 förångare
108 Hz kompressor (hoppas den går ner lite snart).
-13.6 avluft
302/283 m3/h luftflöde
35.8 beräknad framledning
32.9 framledning (HURRA!)
28.0 retur (HURRA!)
23.3 rumstemp (eldat kamin)
0 kW tillsats


Låt den gå ett dygn så ser vi hur den mår imorgon!  8)

I vilken meny hittar du returtemperaturen?
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 21 januari 2023, 18:43:52 »

Jag tror de fyllde på systemet när vi byggt uterummet, då satte vi de slangarna i bruk.

Har inte tänkt på det innan, men som ni ser på rören så är det till vänster helt genomskinligt men de andra lite rödaktiga.
Det längst till vänster är till uterummet. Får nog ta ett samtal med byggaren


Ny uppdatering, nu händer det grejor!  tummenupp

-0.3 ute
-732 GM
100% vb-pump (hmm, borde sjunka s.f.a kompressor)
-16.5 förångare
108 Hz kompressor (hoppas den går ner lite snart).
-13.6 avluft
302/283 m3/h luftflöde
35.8 beräknad framledning
32.9 framledning (HURRA!)
28.0 retur (HURRA!)
23.3 rumstemp (eldat kamin)
0 kW tillsats


Låt den gå ett dygn så ser vi hur den mår imorgon!  8)
Skrivet av: NiJa
« skrivet: 21 januari 2023, 18:43:03 »

Doftar vätskan något? (När du luftar pumpen kommer det vätska efter en stund)

Beroende när på året huset (och sen uterummet) byggdes skulle det kunna vara någon antifrysvätska i slingorna. Det skulle möjligen kunna påverka färgen på vätskan i slingorna men det känns lite långsökt.  dontknow
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 21 januari 2023, 18:31:07 »

Har man fyllt på golvvärmesystemet under de år huset funnits kan det ha kommit in smuts vid dessa tillfällen.

Jag tror de fyllde på systemet när vi byggt uterummet, då satte vi de slangarna i bruk.

Har inte tänkt på det innan, men som ni ser på rören så är det till vänster helt genomskinligt men de andra lite rödaktiga.
Det längst till vänster är till uterummet. Får nog ta ett samtal med byggaren
Skrivet av: NiJa
« skrivet: 21 januari 2023, 18:14:48 »

Hittat på nätet:

”Magnetit och smuts utgör verkliga problem för värmesystem. Magnetit är ett mineral som kan förekomma i värme- eller varmvattensystem. Med tiden korroderar metallkomponenter, vilket frigör partiklar som är tyngre än vatten. Det ses ofta i form av svart slam i radiatorvatten, särskilt i de nedre delarna av värmesystem.”

Kanske du redan känner till men något att beakta iaf.
Skrivet av: NiJa
« skrivet: 21 januari 2023, 18:10:43 »


Kan smutsen kommit senare eller är det sedan huset byggdes? Det är ju inte mer än 5,5 år gammalt hus.
Allt var bra med bygget förutom just VVS, byggaren har sedan löst allt eller varit väldigt tillmötesgående med saker som inte var helt 100.


Har man fyllt på golvvärmesystemet under de år huset funnits kan det ha kommit in smuts vid dessa tillfällen.
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 21 januari 2023, 18:04:50 »

Gamla radiatorsystem blir bruna med tiden,men du har ett nytt med plaströr i större delen så den borde inte se ut så.

Då ska jag ta kontakt med byggaren på måndag så får de ta tag i det. Känns inte helt ok.

Skrivet av: Hasse G
« skrivet: 21 januari 2023, 17:55:20 »

Ringer någon VVSare på måndag.

Kan smutsen kommit senare eller är det sedan huset byggdes? Det är ju inte mer än 5,5 år gammalt hus.
Allt var bra med bygget förutom just VVS, byggaren har sedan löst allt eller varit väldigt tillmötesgående med saker som inte var helt 100.

Kan vara bra för mig att veta lite innan jag tar samtalet med byggaren eller VVS are
Gamla radiatorsystem blir bruna med tiden,men du har ett nytt med plaströr i större delen så den borde inte se ut så.
Skrivet av: znac
« skrivet: 21 januari 2023, 17:12:31 »

Nu har jag tryckt ner dem ett par gånger alla. En del satt som järnet.

Ska kolla dem imorgon igen och se om de fortfarande är lösa eller sitter fast.

Vad tror ni ska jag fortsätta ha +1 på kurvan och se vad som händer?

Nice! Jag rekommenderar återigen att ta bort ställdon för de slingor som du vet att du aldrig kommer stänga - typ långa slingor som vardagsrum, hallar och vissa sovrum.

Angående kurva och förskjutning så låt det vara på +1. Du kommer nog behöva sänka den sen - utifrån din framledningstemperatur att döma 😊 Hopps detta hjälper och att det ordnar upp sig för dig nu. Annars är det bara att skriva igen.
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 21 januari 2023, 16:46:15 »

I ett nytt hus skall inte vattnet vara brunt,kan det vara smuts i systemet som påverkar flödet genom ventilerna,du verkar ha normala värden från pumpen till fördelaren sedan tar det stopp,värmen går inte ut i golvet som den ska.
Jag föreslår att du tar ut en tekniker som kan golvvärme och hjälper dig.

Ringer någon VVSare på måndag.

Kan smutsen kommit senare eller är det sedan huset byggdes? Det är ju inte mer än 5,5 år gammalt hus.
Allt var bra med bygget förutom just VVS, byggaren har sedan löst allt eller varit väldigt tillmötesgående med saker som inte var helt 100.

Kan vara bra för mig att veta lite innan jag tar samtalet med byggaren eller VVS are
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 21 januari 2023, 16:39:56 »

Den är definitvt stängd. Ta en griptång eller dyl och dra upp den - rakt. Du kanske kan behöva knacka lite på den.

Jämför alla med denna - om de är högre och går att trycka ner så är de öppna. Om de sitter lika lågt så är de stängda.

Av just denna anledning har jag tagit av ställdon.

Nu har jag tryckt ner dem ett par gånger alla. En del satt som järnet.

Ska kolla dem imorgon igen och se om de fortfarande är lösa eller sitter fast.

Vad tror ni ska jag fortsätta ha +1 på kurvan och se vad som händer?
Skrivet av: znac
« skrivet: 21 januari 2023, 16:28:37 »

Jag provade igen och 1.1 , 1.2 , 1.3 , 1.4 var lätta att trycka ned men de övriga gick faktiskt inte. Möjligt om jag tagit något hårt och tryckt ner med. Men inte med fingrarna.
Är de då stängda? hur får man upp dem då?

Bifogar bild på en av som inte gick.

Den är definitvt stängd. Ta en griptång eller dyl och dra upp den - rakt. Du kanske kan behöva knacka lite på den.

Jämför alla med denna - om de är högre och går att trycka ner så är de öppna. Om de sitter lika lågt så är de stängda.

Av just denna anledning har jag tagit av ställdon.
Skrivet av: Hasse G
« skrivet: 21 januari 2023, 16:22:41 »

Jag provade igen och 1.1 , 1.2 , 1.3 , 1.4 var lätta att trycka ned men de övriga gick faktiskt inte. Möjligt om jag tagit något hårt och tryckt ner med. Men inte med fingrarna.
Är de då stängda? hur får man upp dem då?

Bifogar bild på en av som inte gick.
Är dom ute så är dom öppna,prova att motionera ventilerna med något hårt att trycka på stiftet.
Skrivet av: Hasse G
« skrivet: 21 januari 2023, 16:15:33 »

Hej igen.
Glömde förresten att igår när jag luftade så var vattnet orange/brunt typ rostigt när jag fyllde det igen. Något konstigt.

Bör jag tömma allt det.
I ett nytt hus skall inte vattnet vara brunt,kan det vara smuts i systemet som påverkar flödet genom ventilerna,du verkar ha normala värden från pumpen till fördelaren sedan tar det stopp,värmen går inte ut i golvet som den ska.
Jag föreslår att du tar ut en tekniker som kan golvvärme och hjälper dig.
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 21 januari 2023, 16:14:09 »

Du har ju värme in i fördelaren (färr så hög så) så det är ju bra. Jag tror inte det är.pumpen det är fel på utan att något inte står rätt till i fördelarskåpet.

Om du inte kunde trycka ner någon så kan det vara att slingor är stä gda. (SE bild nedan)

Kan du fota flödesventilerna?

Jag provade igen och 1.1 , 1.2 , 1.3 , 1.4 var lätta att trycka ned men de övriga gick faktiskt inte. Möjligt om jag tagit något hårt och tryckt ner med. Men inte med fingrarna.
Är de då stängda? hur får man upp dem då?

Bifogar bild på en av som inte gick.
Skrivet av: znac
« skrivet: 21 januari 2023, 16:00:54 »

Du har ju värme in i fördelaren (färr så hög så) så det är ju bra. Jag tror inte det är.pumpen det är fel på utan att något inte står rätt till i fördelarskåpet.

Om du inte kunde trycka ner någon så kan det vara att slingor är stä gda. (SE bild nedan)

Kan du fota flödesventilerna?
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 21 januari 2023, 15:49:54 »

What are the values for airflow, heat carrier pump (värmebärarpumpshastighet, EP14), kondensor fram (EB100-EP14-BT12) or framledningstemp. (BT2), kondensor retur (EB100-EP14-BT3)? Maybe the heat carrier pump is running to slow? Or there is another cause that the heating water doesn't take enough produced heat away.

Värmebärarpumphastighet EP14: 100%
Kondensor fram EB100-EP14-BT12: 37,4
Kondensor retur EB100-EP14-BT3:  31,3
Skrivet av: Sweekvall
« skrivet: 21 januari 2023, 15:44:27 »

Det ser ut som de är.öppna - men som sagt det kan vara att själva ventilen under styedonet har fastnat i stängt läge. Hur det flödesventilera ovanför ut (genomskinlig med lite siffror på?). Vill dessutom se till och från temp från fördelarskåpet.

Jag hade inte börjat med att pilla med att öppna alla slingor helt i flödesventilerna - det kommer inte hjälpa ifall ventilen under styrdonet är stängd. Du kan testa om de är öppna genom att försöka trycka ner piggen. Det skall gå ganska lätt. Om det inte går - så har den fastnat i stängt läge.

Det jg gjorde var att plocka bort alla dessa styrdon - de har en tendens att ställa till det samt att de är i mina ögon rätt onödiga med en flvp.

Bifogar bilder med till och från temp från fördelarskåpet.

Testade ta av alla hattar och kunde nog inte trycka ner piggen på någon (Men hatten gick lätt att sätta på på alla utom uterummet som jag skruvat ner) Men det kanske var så du menade.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!