Ja kunskapen är mycket högre nu.
Jag är verkligen imponerad och överväldigad över allas er hjälp och engagemang, mycket glad och tacksam.
Här har man gått i tron om att Rumsgivare/termostater varit mest energisnålt. Men jag ser ju nu på graferna att tempen går som en jojo upp och ner hela tiden och då är det klart att pannan får kämpa mer.
Det ska bli spännande att se hur den agerar de närmaste dagarna och om den klarar av att hålla det utan för mycket energi.
Sen känns det som att man får elda i braskaminen och öppna dörren till uterummet för att hjälpa golvvärmen där om man ska använda det på vintern.
Från det ena till det andra. Någon som har tips en ett energisnålt element att ha i förrådet. Förrådet är ca 12kvm och ska bara hålla ca 15 grader för att hålla det i bra skick.
Har kollat på några som Tibber säljer som kan kopplas till deras app och värma upp när det är billigare el. Men de kanske inte är de mest effektiva.
Det var nog framförallt de kärvande ventilerna som var grundproblemet och den höga värmekurvan 6(3).
El-element har COP = 1, de är alla lika usla och inneffektiva i grunden

Dock kan smart styrning spara litegrann, men då får man punga ut lite mer i inköpspris.
Skulle jag välja, så köp en oljeradiator (smart eller dum), de som ej är oljeradiatorer luktar så illa (och ger skadliga partiklar?) när de samlar damm på sommaren...
Kan meddela att din kompressor gått på relativt låga varvtal sedan 12.20 idag utan att avfrosta! Mycket bra! (se bild).
Edit:Den avfrostade kl 21.37.. drygt 9h drift. Wow!

Avfrostningen tog 10 minuter, alltså 98% "uptime" på den cykeln!
Att jämföra med innan problemen avhjälptes, då avfrostade den som värst var 40:e minut, i 10 minuter, vilket bara ger 80% uptime, dvs 20% kråkeldning, merparten av dygnet!