Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: T-bird
« skrivet: 15 maj 2011, 12:06:34 »

I artikeln står det:
"Den stora fördelen med vätgas som energibärare är att den kan produceras med sol- och vindenergi under gynnsamma förhållanden, för att sedan lagras i bergrum tills den ska användas."

Dvs det är en lagringsfråga. Dels i produktion men också i bilen.
Att lagra stora mängder el i batteri är ännu enormt dyrt.
Det är inte elen som är dyr, det är lagringkapaciteten som är dyr. Dvs batteriet.

Elbil är kanonbra på alla sätt men batteriet är fortfarande problemet.

En bränslecellsbil är också en elbil. Men utan batteri.
Att bara köra nästan all vardagskörning på batteri av samma typ NiMH som sitter i Priusen går bra redan nu ser man i den här filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=yof2bfkhDc8&feature=related
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 maj 2011, 09:34:22 »

Oavsett hur det är med elbilars koldioxidutsläpp finns det ett stort plus med dem. Vi kommer inte att bli mindre beroende av olja från instabila eller mindre trevliga regimer (arabländer, Ryssland med flera). Sen får det för min del vara lite si eller så med koldioxidutsläppen på marginalen de närmaste decennierna.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 15 maj 2011, 07:28:16 »

Japp, då kanske tom jag skulle kunna tänka mig att köpa en SUV. Utan att behöva sitta bakom rattenmed en dumstrut på huvudet som man får göra nu med ett fossileldat SUV-lok..

Men om du inte vill vara en dum, varför säljer du inte din SUV idag?

Typisk rabalder retorik..

Det är lite som med den styrmannen som fick en avhyvling av kapten för ett slarv i tjänsten och som istället för att ta lärdom funderade på hämnd..

Efter att styrmannen haft ett pass bakom rodret, och var den som skulle skriva i loggboken, skrev han om sin kapten som var nykterist dessutom,
idag var kapten nykter!
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 14 maj 2011, 23:07:17 »

Japp, då kanske tom jag skulle kunna tänka mig att köpa en SUV. Utan att behöva sitta bakom rattenmed en dumstrut på huvudet som man får göra nu med ett fossileldat SUV-lok..

Men om du inte vill vara en dum, varför säljer du inte din SUV idag?
Skrivet av: V70tdi
« skrivet: 14 maj 2011, 22:49:08 »

känns mer å mer som komprimerad luft e det enda rätta...
driv kompressorn med vindkraft å se glad ut

Kanske inte tryckluft direkt men tryck är det, eldar man sen med biobränsle så..... Thumbsup
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hG0Rq-FiHBQ[/youtube]


Krävs en hel del för att våga ställa sig på den där trycktanken med klockspelet rakt ovanför  :D

Är nu biobränsle så bra om man tänker på det stora hela? Säkerligen vinklad artikel men ändå ger den lite eftertanke: http://norrteljetidning.se/nyheter/debatt/1.1203339-gron-energi-ar-en-atervandsgrand
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 13 maj 2011, 17:41:14 »

Japp, då kanske tom jag skulle kunna tänka mig att köpa en SUV. Utan att behöva sitta bakom rattenmed en dumstrut på huvudet som man får göra nu med ett fossileldat SUV-lok..
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 13 maj 2011, 17:17:09 »

Om nu bränsle helt utan CO2 utsläpp blir tillgängligt kan det bli ett lyft för stora SUV:ar.
 ;)
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 13 maj 2011, 16:57:03 »

Ingen motståndare till talloljediesel, det är ju ett steg i rätt riktning vilket knappast en stor, tung bränsletörstig SUV är. Det trodde jag de flesta hade förstått vid det här laget men där ser man.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 13 maj 2011, 16:53:21 »

Du missar med en viss regelbundenhet poängen rabalder..
Intressant det där. Och du tankade PREEMs "talloljediesel" skrev du. Varför då?


Vi vet ju alla att du är motståndare till talloljediesel fast det är ett fantastiskt  viktigt steg i rätt riktning.

Uppenbarligen missade jag något när du skriver att Volvo ska släppa en nu SUV och det var något roligt med detta. Sc:,h
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 13 maj 2011, 16:45:57 »

Du missar med en viss regelbundenhet poängen rabalder..
Intressant det där. Och du tankade PREEMs "talloljediesel" skrev du. Varför då?
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 13 maj 2011, 13:37:37 »

Volvo bekräftar ny XC90!

I Nordamerika verkar dom inte följa den här elbilstråden överhuvudtaget.

Man skall nu satsa på en ny stor, tung, motorstark bränsletörstig sak..

Ngn som tror den blir eldriven? (Luktar fossildrift lång väg på en sån satsning)+
http://www.expressen.se/motor/1.2434858/volvo-bekraftar-ny-xc90


Jaha.... Varje vecka så lanseras nya bilmodeller med förbrännings modeller. Vilket jättescooooooop du har gjort här då. ;D
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 13 maj 2011, 13:20:37 »

Volvo bekräftar ny XC90!

I Nordamerika verkar dom inte följa den här elbilstråden överhuvudtaget.

Man skall nu satsa på en ny stor, tung, motorstark bränsletörstig sak..

Ngn som tror den blir eldriven? (Luktar fossildrift lång väg på en sån satsning)+
http://www.expressen.se/motor/1.2434858/volvo-bekraftar-ny-xc90
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 maj 2011, 22:49:26 »

I gång i kvartalet får man åka med svart flagg på elbilen. Då har man tankat med ful marginalel.


Skrivet av: rabalder
« skrivet: 12 maj 2011, 18:16:35 »

"För att ladda elbilarna tvingas man använda el från nät som är långt ifrån gröna. Snittet i EU ligger på 421 gram koldioxid per kilowattimme el, i Tyskland 523 gram, i Storbritannien 643 gram och i Polen 943 gram."

Snittet för den el som produceras idag är inte så intressant. Den intressanta siffran är antalet gram/kWh för kapaciteten på marginalen. Där blir frågan om man eldar med kol eller naturgas och med vilken verkningsgrad. Men jag har märkt att mina åsikter i den här frågan inte fått mycket genklang.

Kan vara for att man har svart att komma overens om definitionen av elbil, det maste klaras ut forst verkar det.

Tror vi har tre definitioner på elbil:

1. Bil som enbart har el som kraftkälla, Mao ingen förbränningsmotor ombord.
2. Bil med elmotor, oberoende av hur elen alstras.
3. Bil med elmotor o generator som drivs via skovelhjul av etanol.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 maj 2011, 18:08:16 »

"För att ladda elbilarna tvingas man använda el från nät som är långt ifrån gröna. Snittet i EU ligger på 421 gram koldioxid per kilowattimme el, i Tyskland 523 gram, i Storbritannien 643 gram och i Polen 943 gram."

Snittet för den el som produceras idag är inte så intressant. Den intressanta siffran är antalet gram/kWh för kapaciteten på marginalen. Där blir frågan om man eldar med kol eller naturgas och med vilken verkningsgrad. Men jag har märkt att mina åsikter i den här frågan inte fått mycket genklang.

Kan vara for att man har svart att komma overens om definitionen av elbil, det maste klaras ut forst verkar det.

Ja, Saab'en det länkades till tidigare har två elmotorer så enligt Zibrosc's definition är den ingen elbil...
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 12 maj 2011, 17:55:43 »

"För att ladda elbilarna tvingas man använda el från nät som är långt ifrån gröna. Snittet i EU ligger på 421 gram koldioxid per kilowattimme el, i Tyskland 523 gram, i Storbritannien 643 gram och i Polen 943 gram."

Snittet för den el som produceras idag är inte så intressant. Den intressanta siffran är antalet gram/kWh för kapaciteten på marginalen. Där blir frågan om man eldar med kol eller naturgas och med vilken verkningsgrad. Men jag har märkt att mina åsikter i den här frågan inte fått mycket genklang.

Men detta har väl debatterats, och hamnade väl i en diskussion runt vad som skall belastas med marginaltillskottet. Din vinkling är intressant och personligen är jag inte säker på vad jag står i frågan.
Skrivet av: Kapten
« skrivet: 12 maj 2011, 17:39:09 »

"För att ladda elbilarna tvingas man använda el från nät som är långt ifrån gröna. Snittet i EU ligger på 421 gram koldioxid per kilowattimme el, i Tyskland 523 gram, i Storbritannien 643 gram och i Polen 943 gram."

Snittet för den el som produceras idag är inte så intressant. Den intressanta siffran är antalet gram/kWh för kapaciteten på marginalen. Där blir frågan om man eldar med kol eller naturgas och med vilken verkningsgrad. Men jag har märkt att mina åsikter i den här frågan inte fått mycket genklang.

Kan vara for att man har svart att komma overens om definitionen av elbil, det maste klaras ut forst verkar det.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 maj 2011, 17:35:39 »

"För att ladda elbilarna tvingas man använda el från nät som är långt ifrån gröna. Snittet i EU ligger på 421 gram koldioxid per kilowattimme el, i Tyskland 523 gram, i Storbritannien 643 gram och i Polen 943 gram."

Snittet för den el som produceras idag är inte så intressant. Den intressanta siffran är antalet gram/kWh för kapaciteten på marginalen. Där blir frågan om man eldar med kol eller naturgas och med vilken verkningsgrad. Men jag har märkt att mina åsikter i den här frågan inte fått mycket genklang.
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 12 maj 2011, 16:51:37 »

I artikeln står det:
"Den stora fördelen med vätgas som energibärare är att den kan produceras med sol- och vindenergi under gynnsamma förhållanden, för att sedan lagras i bergrum tills den ska användas."

Dvs det är en lagringsfråga. Dels i produktion men också i bilen.
Att lagra stora mängder el i batteri är ännu enormt dyrt.
Det är inte elen som är dyr, det är lagringkapaciteten som är dyr. Dvs batteriet.

Elbil är kanonbra på alla sätt men batteriet är fortfarande problemet.

En bränslecellsbil är också en elbil. Men utan batteri.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 12 maj 2011, 15:32:42 »

Gå till din lokala SAAB handlare och be att få provköra eller beställa en sådan El SAAB så får du klart för dig vad som menas med att se sig om i stjärnorna efter.. SAAB handlarna har just nu svårt att veta om de nya bilar dom annonserar ut som vanliga salubilar kommer att kunna levereras..

Är det så konstigt att den inte går att beställa och det var inte det mitt svar handlade om. Du påstod att en "SAAB med elmotordrift får vi nog se oss om i stjärnorna efter" vilket då inte stämmer med verkligheten eftersom det finns en SAAB modell med elmotordrift. Att det råkar vara en testmodell som tillverkas i begränsad upplaga och inte en serieproducerad modell betyder att den inte går att köpa. Men det hade du vetat om du kontrollerat fakta.

Det stora frågetecknet är om SAAB överhuvudtaget kommer att finnas kvar som biltillverkare men det har ju ganska lite med deras vilja och kunskap inom el-bilsområdet att göra för det är inte där de stora problemen finns.

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 maj 2011, 15:13:50 »

Ok, så först skall man tillverka vätgas med hjälp av el som släpper ut mellan 400 och 900 gram koldioxid per kilowattimme. Sen skall man använda en massa energi för att frysa vätgasen för att kunna distribuera den. Slutligen skall man omvandla den tillbaks till el i bilen med diverse förluster för att driva bilen.
På vilket sätt är det bättre än en batteridriven bil?
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 12 maj 2011, 14:59:58 »

"Det är bränslecellen som är alternativet till bensin och diesel. Inte laddhybrider eller renodlade elbilar."
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3173827.ece

"För att ladda elbilarna tvingas man använda el från nät som är långt ifrån gröna. Snittet i EU ligger på 421 gram koldioxid per kilowattimme el, i Tyskland 523 gram, i Storbritannien 643 gram och i Polen 943 gram."
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 maj 2011, 14:30:29 »

Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?

Villkoret för att Saab skulle få låna pengar från EIB var att dom skulle användas till forskning kring miljövänligare bilar. Regeringen, via Maud Olofsson står som garant för lånen...

Miljövänligare bilar är inte samma sak som el-bilar

Om du skall charma investerare så är det det...
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 12 maj 2011, 14:08:34 »

Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?

Villkoret för att Saab skulle få låna pengar från EIB var att dom skulle användas till forskning kring miljövänligare bilar. Regeringen, via Maud Olofsson står som garant för lånen...

Miljövänligare bilar är inte samma sak som el-bilar
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 12 maj 2011, 14:00:45 »

.......SAAB med elmotordrift får vi nog se oss om i stjärnorna efter trots att Maud Olofsson pyttsan in många skattemiljoner i elbilsstöd där liksom hos Volvo ....

Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?

SAAB har redan visat sin stjärna
http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/world/news-and-events/news-archive/ePower/carrousel:all/

http://www.automotorsport.se/news/21440/saabs-elbil-i-paris--l%C3%A4s-provk%C3%B6rning-redan-nu/
http://www.powercircle.org/se/display/Aktuellt/saab-9-3-epower--saabs-forsta-elbil.aspx

Gå till din lokala SAAB handlare och be att få provköra eller beställa en sådan El SAAB så får du klart för dig vad som menas med att se sig om i stjärnorna efter.. SAAB handlarna har just nu svårt att veta om de nya bilar dom annonserar ut som vanliga salubilar kommer att kunna levereras..
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 maj 2011, 13:51:05 »

Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?

Villkoret för att Saab skulle få låna pengar från EIB var att dom skulle användas till forskning kring miljövänligare bilar. Regeringen, via Maud Olofsson står som garant för lånen...
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 12 maj 2011, 13:42:05 »

.......SAAB med elmotordrift får vi nog se oss om i stjärnorna efter trots att Maud Olofsson pyttsan in många skattemiljoner i elbilsstöd där liksom hos Volvo ....

Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?

SAAB har redan visat sin stjärna
http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/world/news-and-events/news-archive/ePower/carrousel:all/

http://www.automotorsport.se/news/21440/saabs-elbil-i-paris--l%C3%A4s-provk%C3%B6rning-redan-nu/
http://www.powercircle.org/se/display/Aktuellt/saab-9-3-epower--saabs-forsta-elbil.aspx
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 12 maj 2011, 11:13:07 »

Toyota vet säkert vad dom pratar om, med rätt lång erfarenhet av att tillverka och kränga Prius. SAAB med elmotordrift får vi nog se oss om i stjärnorna efter trots att Maud Olofsson pyttsan in många skattemiljoner i elbilsstöd där liksom hos Volvo som däremot har en på g.
Tar Aftonbladet som länk och källa så att rabalder kommer igång ordentligt idag..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13013730.ab
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 12 maj 2011, 11:08:59 »

Om, eller rättare när, totalkostnaden per körd km ligger i paritet med förbränningsmotorer så köper vi en el-bil. Det är jag ganska säker på. Men som läget är nu så blir totalkostnaden för hög. Skillnaden är fortfarande så stor att el-bilen (eg. de moderna serie-hybriderna) bara blir en "entusiastbil".

Att det sen kostar 2 kr per mil spelar mindre roll när inköpspriset ligger på det dubbla jämfört med motsvarande "fossil" bil.
Helt rätt att vi inte kommer att välja seriehybriderna om priset blir för högt, därför tror Toyota att bilen inte får kosta mycket mer än den gör  idag för att bli säljbar som laddhybrid. Vilket gör att man får begränsa storleken på det mycket dyrbara battteriet för att någon skall ha råd med bilen.
Priset på bilen blir då 20 000:- kr högre än nuvarande pris.

De bilar som går att köpa direkt är på tok för dyra. Som exempel kostar Mitsubishi I-MiEV och Peugeot J5 I-ON drygt 350 kkr, och då är det ändå inte hybrider vi talar om utan rena el-bilar. För dom pengarna får man ungefär tre Peugeot 107/207 eller drygt 200 kkr som man kan handla fossilbränsle för.

Så den ekonomiska "moroten" är rätt kass om man vill vara mindre miljöovänlig.
Skrivet av: T-bird
« skrivet: 12 maj 2011, 10:28:00 »

Om, eller rättare när, totalkostnaden per körd km ligger i paritet med förbränningsmotorer så köper vi en el-bil. Det är jag ganska säker på. Men som läget är nu så blir totalkostnaden för hög. Skillnaden är fortfarande så stor att el-bilen (eg. de moderna serie-hybriderna) bara blir en "entusiastbil".

Att det sen kostar 2 kr per mil spelar mindre roll när inköpspriset ligger på det dubbla jämfört med motsvarande "fossil" bil.
Helt rätt att vi inte kommer att välja seriehybriderna om priset blir för högt, därför tror Toyota att bilen inte får kosta mycket mer än den gör  idag för att bli säljbar som laddhybrid. Vilket gör att man får begränsa storleken på det mycket dyrbara battteriet för att någon skall ha råd med bilen.
Priset på bilen blir då 20 000:- kr högre än nuvarande pris.
Toyota says the plug-in version will be at least $3,000 more expensive than the standard Prius, no doubt in part because of the more expensive Li-ion batteries onboard.
Får man fel på batteriet i en Prius när garantin gått ut kan man få ett ersättningsbatteri för 4674:- kr med sex års garanti i USA.
http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/hybrid-technology/recondition-hybrid-battery-pack1.htm
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 maj 2011, 17:30:58 »

precis. Det är egentligen en ickefråga. även om den rent tekniskt kan vara intressant att beröra.

Det är samhället och politikernas ansvar att säkerställa att energin genereras på ett miljövänligt sätt.

Det är konsumentens ansvar (med hjälp av politikernas ambitioner via subventioner) att byta till elbil. Som konsument ska man inte behöva fundera på vart elen kommer i från. Man har utifrån sin egen möjlighet att påverka gjort vad man kan så att säga.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 11 maj 2011, 16:45:54 »

Låt oss göra en liten jämförelse:
Antag att en elbil drar 2 kWh per mil (det är alltså den energi som tillförs laddaren från elnätet). Denna siffra är inte tagen ur luften utan kommer från praktisk erfarenhet av Renault Clio och Express från sent 90-tal. Om vi räknar om till joule så får vi 7,2 MJ/mil.
Antag sedan att en bensinbil drar 0,8 liter per mil. Bensinens energivärde är 43 MJ/kg och densiteten 0,755, så per volymsenhet får vi 32,5 MJ/l. 0,8 x 32,5 = 26 MJ/mil.

Ta en titt på bilen till vänster i länken.

http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml

Den drar 2,1 kWh/mil (om jag har räknat rätt) räknat på vad som finns inladdat i batteriet, inte vad som tillförs laddaren. Alla värden jag har sett i elbilarnas datablad utgår från vad antalet kWh i batteriet. Motsvarande bil i bensin eller dieselutförande drar inte så mycket som 0,8 L/mil. Jag skulle gissa på 0,6.

Elbilen får det tufft om man räknar med koleldad fossilkraft men ett modernt naturgaseldat kraftverk ger bra siffror.


Visst får elbilen det tufft om man räknar så.. I sverige där ca hälften av elen kommer från vattenkraft liksom i Finland och Norge plus en växande del från vindkraft blir kalkylen en helt annan. Räknar man dessutom på elbilar med egna laddaggregat som etanoldrivna generatorer, metanoldrivna bränslecellsaggregat. Egna solenergiceller inte att förglömma.

Att koleldad kraft är fossil och därmed tveksam liksom naturgas som också är en fossil energikälla och lika tveksam är väl rätt klart om man som mål har omställning till förnyelsebara energikällor. Tanken med enerigiomställningen på fordonssidan, vare sig det gäller elbilar eller förbränningsmotorer av olika slag är ju att övergå till förnyelsebara bränslen.

Det blir ju då rätt meningslöst att diskutera hur man skall byta ut fossila bränslen som bensin och diesel med elbilar som "tankas" med el från fossil kol eller fossil naturgas..
Det är överhuvudtaget inte aktuellt.  
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 maj 2011, 16:30:08 »

Låt oss göra en liten jämförelse:
Antag att en elbil drar 2 kWh per mil (det är alltså den energi som tillförs laddaren från elnätet). Denna siffra är inte tagen ur luften utan kommer från praktisk erfarenhet av Renault Clio och Express från sent 90-tal. Om vi räknar om till joule så får vi 7,2 MJ/mil.
Antag sedan att en bensinbil drar 0,8 liter per mil. Bensinens energivärde är 43 MJ/kg och densiteten 0,755, så per volymsenhet får vi 32,5 MJ/l. 0,8 x 32,5 = 26 MJ/mil.

Ta en titt på bilen till vänster i länken.

http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml

Den drar 2,1 kWh/mil (om jag har räknat rätt) räknat på vad som finns inladdat i batteriet, inte vad som tillförs laddaren. Alla värden jag har sett i elbilarnas datablad utgår från vad antalet kWh i batteriet. Motsvarande bil i bensin eller dieselutförande drar inte så mycket som 0,8 L/mil. Jag skulle gissa på 0,6.

Elbilen får det tufft om man räknar med koleldad fossilkraft men ett modernt naturgaseldat kraftverk ger bra siffror.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 maj 2011, 14:32:55 »

Jag håller helt med. Oavsett bakomliggande energikälla skulle jag välja elbil framför bensinbil utifrån ett strikt miljöperspektiv.

det kan också ha varit så att artikeln gick igenom skillnaden mellan olika länder. Alltså hur pass miljövänlig en bil blir i olika länder utifrån vilken källa de har till sin el.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 11 maj 2011, 14:17:33 »

Plus att det är lättare att rena avgaserna från ett kraftverk än från en bil....
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 11 maj 2011, 14:13:43 »

Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.

Glöm inte förlusterna i transformatorer, överföringsledningar, laddningsaggregat, batterier och elmotor. Där försvinner uppemot hälften.



De totala förlusterna i det svenska elnätet (alltså från kraftverksgeneratorer/import till registrerad energi vid abonnenternas elmätare) är omkring 7-8 % av den totalt överförda energimängden. I den siffran räknas alltså såväl transformator- och ledningsförluster som mätfel och stöld av elkraft in.
Jag har sett en sammanställning som iofs gällde förhållandena för ca 15 år sedan, där kunde man se att alla västeuropeiska länder låg mellan 4 och 10 % med ett klart samband att ju större och mer avlångt land, desto större förluster.

En elbilsladdare byggd med skapligt modern teknik har verkningsgrad i storleksordningen 95 % om inte ännu bättre (det är som vanligt en optimeringsfråga, ska man höja verkningsgraden ännu mer blir laddaren istället större, tyngre och dyrare).
Elmotor och kraftelektronik ligger i samma storleksordning.
Batteriets verkningsgrad kan väntas vara mellan 75 och 90 % beroende på vilken teknik som används och hur hårt det pressas. Snabbladdning och uttag av stora stötströmmar vid snabb acceleration drar ner verkningsgraden kraftigt.

Beträffande förbränningsmotorer i bilar ska vi komma ihåg att de teoretiska siffror man ibland hör om 30-35 % för ottomotorer och något tiotal procent mer för dieslar bara gäller under optimala förhållanden för last och varvtal. Med de starkt varierande driftsförhållanden vi har i ett vägfordon så blir verkningsgraden under verklig körning betydligt lägre.

Låt oss göra en liten jämförelse:
Antag att en elbil drar 2 kWh per mil (det är alltså den energi som tillförs laddaren från elnätet). Denna siffra är inte tagen ur luften utan kommer från praktisk erfarenhet av Renault Clio och Express från sent 90-tal. Om vi räknar om till joule så får vi 7,2 MJ/mil.
Antag sedan att en bensinbil drar 0,8 liter per mil. Bensinens energivärde är 43 MJ/kg och densiteten 0,755, så per volymsenhet får vi 32,5 MJ/l. 0,8 x 32,5 = 26 MJ/mil.

Om vi nu fortsätter anta saker - nämligen att elenergin tillförs nätet enbart från fossileldade verk, som använder ett bränsle med ungefär lika stora CO2-utsläpp per MJ som bensin, så inses lätt att elbilen är överlägsen bensinbilen ur CO2-synpunkt om verkningsgraden hos det fossileldade kraftverket x elnätets verkningsgrad är bättre än 7,2/26 = 0,277. Säg 8 % förluster hos elnätet, dvs 92 % verkningsgrad hos detta, så måste det fossileldade verket ha en bättre verkningsgrad än 0,277/0,92 = 0,30 eller 30 % för att ekvationen ska gå ihop.
Och detta villkor är inte alls svårt att uppfylla. Kolkondensanläggningar av de äldsta och ineffektivaste typer som idag finns i drift någonstans i världen, ligger på omkring 40 % verkningsgrad, så även om strömmen skulle komma från sådana är det hela överlägset bensindrift!

Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 11 maj 2011, 11:58:08 »

Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.

Glöm inte förlusterna i transformatorer, överföringsledningar, laddningsaggregat, batterier och elmotor. Där försvinner uppemot hälften.



Jo det blir mycket förluster att ladda elbilarnas batterier på detta sätt. Och många andra problem, utmaningar som man skall säga idag för att tillhöra "gänget", att hantera.

Därför tror jag att elmotorlösningarnas batteriladdning ganska snart kommer att handla om andra lösningar och en blandning av ny och gammal teknik.
Några exempel: Etanoldriven generator som på Opel Ampera, liten metanoldriven bränslecell, solceller på garagetak, hustak, arbetsplatser osv. (12-24 volt direkt in i batteriet på bilen)
Elnätet blir nog bara en sista utväg för laddning av batterierna pga av dess nackdelar men som vi tror är huvudlösningen till att börja med.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 11 maj 2011, 10:42:31 »

Om, eller rättare när, totalkostnaden per körd km ligger i paritet med förbränningsmotorer så köper vi en el-bil. Det är jag ganska säker på. Men som läget är nu så blir totalkostnaden för hög. Skillnaden är fortfarande så stor att el-bilen (eg. de moderna serie-hybriderna) bara blir en "entusiastbil".

Att det sen kostar 2 kr per mil spelar mindre roll när inköpspriset ligger på det dubbla jämfört med motsvarande "fossil" bil.
Skrivet av: T-bird
« skrivet: 11 maj 2011, 09:43:00 »

Här kan man se vad tretton olika förare gjorde av med i el och bensinväg under 555 mil totalt. 300 kWh och en medelförbrukning av 0,28 l/ mil med plugginPriusar.
https://energycenter.org/index.php/technical-assistance/transportation/phv
120 Voltsladdning som tar 3 timmar, hos oss går laddningen på 90 minuter enligt Toyota.
Alla 13 kunde ladda på jobbet och 9 kunde även ladda bilen hemma.
 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 maj 2011, 09:33:31 »

Precis

Och så slipper man lokalföroreningar som har direktpåverkan på människorna där
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 11 maj 2011, 09:27:16 »

Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.

Glöm inte förlusterna i transformatorer, överföringsledningar, laddningsaggregat, batterier och elmotor. Där försvinner uppemot hälften.


Motsvarande gäller även för ICE om man nu vill räkna utsläpp/förluster "well to wheel".

Fördelen med fossilbränsleeldade kraftverk kontra att bränna oljan direkt i bilen är att det är enklare och mer ekonomsikt att rena utsläppen direkt vid kraftverket. Och det går "enkelt" att bygga ut reningen med ny teknik när det finns.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 maj 2011, 08:57:46 »

Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.

Glöm inte förlusterna i transformatorer, överföringsledningar, laddningsaggregat, batterier och elmotor. Där försvinner uppemot hälften.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 maj 2011, 08:40:43 »

Hela koldioxidkalkylen för elbilar kan haverera om kärnkraftverken stängs och ersätts med fossilbränsle.

Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.

är du helt säker på detta. Jag vill bara allra ödmjukast tipsa om en artikel jag läste, som jag inte hittar nu men någon annan kanske vet var den är, där det framgick att en elbil har högre utsläpp (co2) än en fosilkolvbil om elbilen har laddats med kolkraftverksel (såsom den ser ut i UK, vilket jag inte vet om det är någon skillnad mot andra länder)

Skrivet av: T-bird
« skrivet: 11 maj 2011, 08:23:14 »

Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd på ung 10år..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 år. För vem vill köpa en nästan 10år gammal bil som måste servas snart för 100k  :-\

Batterileasing är ju något som det pratas om.....

Med tanke på alla fina och dyra metaller som ingår så kanske batteriet inte är helt värdelöst. Man kan ju hoppas att det går att få liiite betalt iaf för det gamla.

Frågan är om vi inte ser problemet redan idag fast inte i riktigt samma nivå. Ett nytt batteri till Prius ska enligt uppgift kosta mellan 25 och 30kkr. Eftersom garantin är 8år eller 16000 mil på batterierna så sjunker priserna på de äldre bilarna markant (att sen Toyota säger att batterierna håller bilens livstid betyder ingenting)
På den här sidan ser man att förbrukningen inte ökar när man kört många mil med sin Prius vilket visar att batteriet fungerar bra, det går även bra att byta enstaka celler i batteriet  .

http://news.consumerreports.org/cars/2011/02/200000-mile-toyota-prius-still-performs.html

På jobbet har vi två som fått byta ut batteriet på garantin.... Detta säger lika lite som länken.

Osäker på vad du syftade på när du skrev om förbrukningen.... Om du tänkte på mitt tidigare inlägg så byggde det på att dom nya hybriderna bränner först ur hela batteriet innan bensinmotorn startar. Därför stiger snittförbrukningen beroende på körsträckan.
De hybridbilar som först tömmer batteriet innan förbräningsmotorn tar vid är plugginhybridbilar med ett större batteri, Priusens batteri har varit förvånansvärt hållbart tycker jag. Sen vet jag Priusägare som fått byta sina batterier, men då har det varit frågan om det lilla blybatteriet på 12 Volt som startar upp datorerna i bilen. Eftersom det lilla battteriet är så litet så räcker det inte så länge när man glömmer innebelysningen på tex och har då fått bytas ut som i en vanlig bil med blybatteri. Inga problem med kallstarter på vintern som vissa andra bilar man ägt. Jättekraftig startmotor gör att bensinmotorn startar lätt även vid strängare kyla ute.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 11 maj 2011, 07:10:14 »

Kanske det blir sa trakigt att kora elbil att fler aker kommunalt och okningen av elbehovet inte blir sa stor.

Konsumenten kan handla irrationellare än marknaden anar ibland och styras av faktorer som man överaskas av. Artonhundratalets ideal gjorde att elbilen lades i malpåse under lång tid.

"Elbilens popularitet dalade efter första världskriget. Och den har inte kommit igen, trots tillfälliga försök, eftersom de ursprungliga nackdelarna kvarstått. När el används som driv­kraft i dag är det nästan alltid i hybridbilar.

En paradox är att bensinbilen blev populär just för att den bullrade. En vrålande bensinmotor gav status åt ägaren. Den symboliserade framgång, prestige och framåtskridande. ”Vrålåk” var ett positivt laddat ord."

Jag är inte säker på att fler talet är klokare än så ens nu..

http://www.nordicacademicpress.com/o.o.i.s?id=52&vid=519


Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 11 maj 2011, 07:02:19 »

Givetvis ska inga kärnkraftverk läggas ner förens det finns alternativa lösningar klara att implementera.

Den dag så är fallet är det inte ekonomiskt och politiskt försvarbart att INTE lägga ner kärnkraften.

Givet den starka korrelationen mellan billig och ren el, såsom kärnkraft, och ett samhälles välstånd är det en no brainer. Ännu mer så när man tar i beaktan den enorma omställning som pågår från co2.

Om man ser till konverteringen, som kommer få bra fart ett par år in i elbilseran, så kommer ännu mer energi behövas (då vi minskar användandet av fosilt bränsle. Gissningsvis kommer den förnyelsebara elen som byggs just nu bara precis täcka detta behov. Vilket är jätte bra i och för sig. Och kan det gå fortare än så, ännu bättre.

 



Det beror nog på vilka som har den politiska makten från sina väljare som i sin tur beror på vad som utlovas i den politiska agenda som man erbjuder. Vad tror du dessa väljare tycker om frågan just nu tex.:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2431813/byborna-fick-atervanda-till-sina-hem-i-fukushima

Dom tyska väljarna har just nu fått Merkel  att ompröva hela tysklands kärnkraftspolitik.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 11 maj 2011, 06:55:02 »

Hela koldioxidkalkylen för elbilar kan haverera om kärnkraftverken stängs och ersätts med fossilbränsle.

Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.
Skrivet av: Kapten
« skrivet: 11 maj 2011, 06:03:48 »

Kanske det blir sa trakigt att kora elbil att fler aker kommunalt och okningen av elbehovet inte blir sa stor.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 maj 2011, 00:05:09 »

Givetvis ska inga kärnkraftverk läggas ner förens det finns alternativa lösningar klara att implementera.

Den dag så är fallet är det inte ekonomiskt och politiskt försvarbart att INTE lägga ner kärnkraften.

Givet den starka korrelationen mellan billig och ren el, såsom kärnkraft, och ett samhälles välstånd är det en no brainer. Ännu mer så när man tar i beaktan den enorma omställning som pågår från co2.

Om man ser till konverteringen, som kommer få bra fart ett par år in i elbilseran, så kommer ännu mer energi behövas (då vi minskar användandet av fosilt bränsle. Gissningsvis kommer den förnyelsebara elen som byggs just nu bara precis täcka detta behov. Vilket är jätte bra i och för sig. Och kan det gå fortare än så, ännu bättre.

 

Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 10 maj 2011, 23:12:21 »

Hela koldioxidkalkylen för elbilar kan haverera om kärnkraftverken stängs och ersätts med fossilbränsle.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!