0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hela koldioxidkalkylen för elbilar kan haverera om kärnkraftverken stängs och ersätts med fossilbränsle.
Givetvis ska inga kärnkraftverk läggas ner förens det finns alternativa lösningar klara att implementera. Den dag så är fallet är det inte ekonomiskt och politiskt försvarbart att INTE lägga ner kärnkraften. Givet den starka korrelationen mellan billig och ren el, såsom kärnkraft, och ett samhälles välstånd är det en no brainer. Ännu mer så när man tar i beaktan den enorma omställning som pågår från co2. Om man ser till konverteringen, som kommer få bra fart ett par år in i elbilseran, så kommer ännu mer energi behövas (då vi minskar användandet av fosilt bränsle. Gissningsvis kommer den förnyelsebara elen som byggs just nu bara precis täcka detta behov. Vilket är jätte bra i och för sig. Och kan det gå fortare än så, ännu bättre.
Kanske det blir sa trakigt att kora elbil att fler aker kommunalt och okningen av elbehovet inte blir sa stor.
Citat från: T-bird skrivet 10 maj 2011, 16:26:21Citat från: utopiazz skrivet 10 maj 2011, 12:08:29Citat från: rabalder skrivet 10 maj 2011, 11:50:05Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd på ung 10år..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 år. För vem vill köpa en nästan 10år gammal bil som måste servas snart för 100k Batterileasing är ju något som det pratas om.....Med tanke på alla fina och dyra metaller som ingår så kanske batteriet inte är helt värdelöst. Man kan ju hoppas att det går att få liiite betalt iaf för det gamla. Frågan är om vi inte ser problemet redan idag fast inte i riktigt samma nivå. Ett nytt batteri till Prius ska enligt uppgift kosta mellan 25 och 30kkr. Eftersom garantin är 8år eller 16000 mil på batterierna så sjunker priserna på de äldre bilarna markant (att sen Toyota säger att batterierna håller bilens livstid betyder ingenting)På den här sidan ser man att förbrukningen inte ökar när man kört många mil med sin Prius vilket visar att batteriet fungerar bra, det går även bra att byta enstaka celler i batteriet .http://news.consumerreports.org/cars/2011/02/200000-mile-toyota-prius-still-performs.htmlPå jobbet har vi två som fått byta ut batteriet på garantin.... Detta säger lika lite som länken.Osäker på vad du syftade på när du skrev om förbrukningen.... Om du tänkte på mitt tidigare inlägg så byggde det på att dom nya hybriderna bränner först ur hela batteriet innan bensinmotorn startar. Därför stiger snittförbrukningen beroende på körsträckan.
Citat från: utopiazz skrivet 10 maj 2011, 12:08:29Citat från: rabalder skrivet 10 maj 2011, 11:50:05Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd på ung 10år..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 år. För vem vill köpa en nästan 10år gammal bil som måste servas snart för 100k Batterileasing är ju något som det pratas om.....Med tanke på alla fina och dyra metaller som ingår så kanske batteriet inte är helt värdelöst. Man kan ju hoppas att det går att få liiite betalt iaf för det gamla. Frågan är om vi inte ser problemet redan idag fast inte i riktigt samma nivå. Ett nytt batteri till Prius ska enligt uppgift kosta mellan 25 och 30kkr. Eftersom garantin är 8år eller 16000 mil på batterierna så sjunker priserna på de äldre bilarna markant (att sen Toyota säger att batterierna håller bilens livstid betyder ingenting)På den här sidan ser man att förbrukningen inte ökar när man kört många mil med sin Prius vilket visar att batteriet fungerar bra, det går även bra att byta enstaka celler i batteriet .http://news.consumerreports.org/cars/2011/02/200000-mile-toyota-prius-still-performs.html
Citat från: rabalder skrivet 10 maj 2011, 11:50:05Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd på ung 10år..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 år. För vem vill köpa en nästan 10år gammal bil som måste servas snart för 100k Batterileasing är ju något som det pratas om.....Med tanke på alla fina och dyra metaller som ingår så kanske batteriet inte är helt värdelöst. Man kan ju hoppas att det går att få liiite betalt iaf för det gamla. Frågan är om vi inte ser problemet redan idag fast inte i riktigt samma nivå. Ett nytt batteri till Prius ska enligt uppgift kosta mellan 25 och 30kkr. Eftersom garantin är 8år eller 16000 mil på batterierna så sjunker priserna på de äldre bilarna markant (att sen Toyota säger att batterierna håller bilens livstid betyder ingenting)
Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd på ung 10år..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 år. För vem vill köpa en nästan 10år gammal bil som måste servas snart för 100k Batterileasing är ju något som det pratas om.....
Citat från: Sfinx skrivet 10 maj 2011, 23:12:21Hela koldioxidkalkylen för elbilar kan haverera om kärnkraftverken stängs och ersätts med fossilbränsle.Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.
Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.
Citat från: purjo__ skrivet 11 maj 2011, 06:55:02Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.Glöm inte förlusterna i transformatorer, överföringsledningar, laddningsaggregat, batterier och elmotor. Där försvinner uppemot hälften.