Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilars koldioxidutsläpp  (läst 50702 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #135 skrivet: 10 maj 2011, 23:04:29 »
Vad är brådskan? Är det ok om man väntar några år tills det har kommit betydligt bättre produkter till en bråkdel av dagens pris?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #136 skrivet: 10 maj 2011, 23:12:21 »
Hela koldioxidkalkylen för elbilar kan haverera om kärnkraftverken stängs och ersätts med fossilbränsle.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #137 skrivet: 11 maj 2011, 00:05:09 »
Givetvis ska inga kärnkraftverk läggas ner förens det finns alternativa lösningar klara att implementera.

Den dag så är fallet är det inte ekonomiskt och politiskt försvarbart att INTE lägga ner kärnkraften.

Givet den starka korrelationen mellan billig och ren el, såsom kärnkraft, och ett samhälles välstånd är det en no brainer. Ännu mer så när man tar i beaktan den enorma omställning som pågår från co2.

Om man ser till konverteringen, som kommer få bra fart ett par år in i elbilseran, så kommer ännu mer energi behövas (då vi minskar användandet av fosilt bränsle. Gissningsvis kommer den förnyelsebara elen som byggs just nu bara precis täcka detta behov. Vilket är jätte bra i och för sig. Och kan det gå fortare än så, ännu bättre.

 

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #138 skrivet: 11 maj 2011, 06:03:48 »
Kanske det blir sa trakigt att kora elbil att fler aker kommunalt och okningen av elbehovet inte blir sa stor.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #139 skrivet: 11 maj 2011, 06:55:02 »
Hela koldioxidkalkylen för elbilar kan haverera om kärnkraftverken stängs och ersätts med fossilbränsle.

Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #140 skrivet: 11 maj 2011, 07:02:19 »
Givetvis ska inga kärnkraftverk läggas ner förens det finns alternativa lösningar klara att implementera.

Den dag så är fallet är det inte ekonomiskt och politiskt försvarbart att INTE lägga ner kärnkraften.

Givet den starka korrelationen mellan billig och ren el, såsom kärnkraft, och ett samhälles välstånd är det en no brainer. Ännu mer så när man tar i beaktan den enorma omställning som pågår från co2.

Om man ser till konverteringen, som kommer få bra fart ett par år in i elbilseran, så kommer ännu mer energi behövas (då vi minskar användandet av fosilt bränsle. Gissningsvis kommer den förnyelsebara elen som byggs just nu bara precis täcka detta behov. Vilket är jätte bra i och för sig. Och kan det gå fortare än så, ännu bättre.

 



Det beror nog på vilka som har den politiska makten från sina väljare som i sin tur beror på vad som utlovas i den politiska agenda som man erbjuder. Vad tror du dessa väljare tycker om frågan just nu tex.:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2431813/byborna-fick-atervanda-till-sina-hem-i-fukushima

Dom tyska väljarna har just nu fått Merkel  att ompröva hela tysklands kärnkraftspolitik.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #141 skrivet: 11 maj 2011, 07:10:14 »
Kanske det blir sa trakigt att kora elbil att fler aker kommunalt och okningen av elbehovet inte blir sa stor.

Konsumenten kan handla irrationellare än marknaden anar ibland och styras av faktorer som man överaskas av. Artonhundratalets ideal gjorde att elbilen lades i malpåse under lång tid.

"Elbilens popularitet dalade efter första världskriget. Och den har inte kommit igen, trots tillfälliga försök, eftersom de ursprungliga nackdelarna kvarstått. När el används som driv­kraft i dag är det nästan alltid i hybridbilar.

En paradox är att bensinbilen blev populär just för att den bullrade. En vrålande bensinmotor gav status åt ägaren. Den symboliserade framgång, prestige och framåtskridande. ”Vrålåk” var ett positivt laddat ord."

Jag är inte säker på att fler talet är klokare än så ens nu..

http://www.nordicacademicpress.com/o.o.i.s?id=52&vid=519


« Senast ändrad: 11 maj 2011, 07:13:09 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #142 skrivet: 11 maj 2011, 08:23:14 »
Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd på ung 10år..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 år. För vem vill köpa en nästan 10år gammal bil som måste servas snart för 100k  :-\

Batterileasing är ju något som det pratas om.....

Med tanke på alla fina och dyra metaller som ingår så kanske batteriet inte är helt värdelöst. Man kan ju hoppas att det går att få liiite betalt iaf för det gamla.

Frågan är om vi inte ser problemet redan idag fast inte i riktigt samma nivå. Ett nytt batteri till Prius ska enligt uppgift kosta mellan 25 och 30kkr. Eftersom garantin är 8år eller 16000 mil på batterierna så sjunker priserna på de äldre bilarna markant (att sen Toyota säger att batterierna håller bilens livstid betyder ingenting)
På den här sidan ser man att förbrukningen inte ökar när man kört många mil med sin Prius vilket visar att batteriet fungerar bra, det går även bra att byta enstaka celler i batteriet  .

http://news.consumerreports.org/cars/2011/02/200000-mile-toyota-prius-still-performs.html

På jobbet har vi två som fått byta ut batteriet på garantin.... Detta säger lika lite som länken.

Osäker på vad du syftade på när du skrev om förbrukningen.... Om du tänkte på mitt tidigare inlägg så byggde det på att dom nya hybriderna bränner först ur hela batteriet innan bensinmotorn startar. Därför stiger snittförbrukningen beroende på körsträckan.
De hybridbilar som först tömmer batteriet innan förbräningsmotorn tar vid är plugginhybridbilar med ett större batteri, Priusens batteri har varit förvånansvärt hållbart tycker jag. Sen vet jag Priusägare som fått byta sina batterier, men då har det varit frågan om det lilla blybatteriet på 12 Volt som startar upp datorerna i bilen. Eftersom det lilla battteriet är så litet så räcker det inte så länge när man glömmer innebelysningen på tex och har då fått bytas ut som i en vanlig bil med blybatteri. Inga problem med kallstarter på vintern som vissa andra bilar man ägt. Jättekraftig startmotor gör att bensinmotorn startar lätt även vid strängare kyla ute.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #143 skrivet: 11 maj 2011, 08:40:43 »
Hela koldioxidkalkylen för elbilar kan haverera om kärnkraftverken stängs och ersätts med fossilbränsle.

Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.

är du helt säker på detta. Jag vill bara allra ödmjukast tipsa om en artikel jag läste, som jag inte hittar nu men någon annan kanske vet var den är, där det framgick att en elbil har högre utsläpp (co2) än en fosilkolvbil om elbilen har laddats med kolkraftverksel (såsom den ser ut i UK, vilket jag inte vet om det är någon skillnad mot andra länder)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #144 skrivet: 11 maj 2011, 08:57:46 »
Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.

Glöm inte förlusterna i transformatorer, överföringsledningar, laddningsaggregat, batterier och elmotor. Där försvinner uppemot hälften.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #145 skrivet: 11 maj 2011, 09:27:16 »
Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.

Glöm inte förlusterna i transformatorer, överföringsledningar, laddningsaggregat, batterier och elmotor. Där försvinner uppemot hälften.


Motsvarande gäller även för ICE om man nu vill räkna utsläpp/förluster "well to wheel".

Fördelen med fossilbränsleeldade kraftverk kontra att bränna oljan direkt i bilen är att det är enklare och mer ekonomsikt att rena utsläppen direkt vid kraftverket. Och det går "enkelt" att bygga ut reningen med ny teknik när det finns.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #146 skrivet: 11 maj 2011, 09:33:31 »
Precis

Och så slipper man lokalföroreningar som har direktpåverkan på människorna där
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #147 skrivet: 11 maj 2011, 09:43:00 »
Här kan man se vad tretton olika förare gjorde av med i el och bensinväg under 555 mil totalt. 300 kWh och en medelförbrukning av 0,28 l/ mil med plugginPriusar.
https://energycenter.org/index.php/technical-assistance/transportation/phv
120 Voltsladdning som tar 3 timmar, hos oss går laddningen på 90 minuter enligt Toyota.
Alla 13 kunde ladda på jobbet och 9 kunde även ladda bilen hemma.
 
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #148 skrivet: 11 maj 2011, 10:42:31 »
Om, eller rättare när, totalkostnaden per körd km ligger i paritet med förbränningsmotorer så köper vi en el-bil. Det är jag ganska säker på. Men som läget är nu så blir totalkostnaden för hög. Skillnaden är fortfarande så stor att el-bilen (eg. de moderna serie-hybriderna) bara blir en "entusiastbil".

Att det sen kostar 2 kr per mil spelar mindre roll när inköpspriset ligger på det dubbla jämfört med motsvarande "fossil" bil.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #149 skrivet: 11 maj 2011, 11:58:08 »
Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.

Glöm inte förlusterna i transformatorer, överföringsledningar, laddningsaggregat, batterier och elmotor. Där försvinner uppemot hälften.



Jo det blir mycket förluster att ladda elbilarnas batterier på detta sätt. Och många andra problem, utmaningar som man skall säga idag för att tillhöra "gänget", att hantera.

Därför tror jag att elmotorlösningarnas batteriladdning ganska snart kommer att handla om andra lösningar och en blandning av ny och gammal teknik.
Några exempel: Etanoldriven generator som på Opel Ampera, liten metanoldriven bränslecell, solceller på garagetak, hustak, arbetsplatser osv. (12-24 volt direkt in i batteriet på bilen)
Elnätet blir nog bara en sista utväg för laddning av batterierna pga av dess nackdelar men som vi tror är huvudlösningen till att börja med.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!