Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilars koldioxidutsläpp  (läst 77966 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #120 skrivet: 10 maj 2011, 16:26:21 »
Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd på ung 10år..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 år. För vem vill köpa en nästan 10år gammal bil som måste servas snart för 100k  :-\

Batterileasing är ju något som det pratas om.....

Med tanke på alla fina och dyra metaller som ingår så kanske batteriet inte är helt värdelöst. Man kan ju hoppas att det går att få liiite betalt iaf för det gamla.

Frågan är om vi inte ser problemet redan idag fast inte i riktigt samma nivå. Ett nytt batteri till Prius ska enligt uppgift kosta mellan 25 och 30kkr. Eftersom garantin är 8år eller 16000 mil på batterierna så sjunker priserna på de äldre bilarna markant (att sen Toyota säger att batterierna håller bilens livstid betyder ingenting)
På den här sidan ser man att förbrukningen inte ökar när man kört många mil med sin Prius vilket visar att batteriet fungerar bra, det går även bra att byta enstaka celler i batteriet  .

http://news.consumerreports.org/cars/2011/02/200000-mile-toyota-prius-still-performs.html
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 16:29:49 av T-bird »
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #121 skrivet: 10 maj 2011, 16:30:14 »
Naturligtvis skulle någon presentera en snitt stat på hur mycket folk kör per dag. Men det handlar inte om detta utan att man plötsligt inte kan åka mer än 15mil. Ställ den mer relevanta frågan om hur ofta man gör en resa på 15 mil eller längre så får man en helt annan behovsbild. Ser man även till det totala körandet så lägger väldigt många människor en stor del detta under semestertiden.

Kontentan blir att väldigt få känner att el bilen räcker till på enbart batteri.

Men som andrabil o pendla några km till jobbet funkar det.... Men dyrt blir det

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #122 skrivet: 10 maj 2011, 16:35:39 »
Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd på ung 10år..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 år. För vem vill köpa en nästan 10år gammal bil som måste servas snart för 100k  :-\

Batterileasing är ju något som det pratas om.....

Med tanke på alla fina och dyra metaller som ingår så kanske batteriet inte är helt värdelöst. Man kan ju hoppas att det går att få liiite betalt iaf för det gamla.

Frågan är om vi inte ser problemet redan idag fast inte i riktigt samma nivå. Ett nytt batteri till Prius ska enligt uppgift kosta mellan 25 och 30kkr. Eftersom garantin är 8år eller 16000 mil på batterierna så sjunker priserna på de äldre bilarna markant (att sen Toyota säger att batterierna håller bilens livstid betyder ingenting)
På den här sidan ser man att förbrukningen inte ökar när man kört många mil med sin Prius vilket visar att batteriet fungerar bra, det går även bra att byta enstaka celler i batteriet  .

http://news.consumerreports.org/cars/2011/02/200000-mile-toyota-prius-still-performs.html

På jobbet har vi två som fått byta ut batteriet på garantin.... Detta säger lika lite som länken.

Osäker på vad du syftade på när du skrev om förbrukningen.... Om du tänkte på mitt tidigare inlägg så byggde det på att dom nya hybriderna bränner först ur hela batteriet innan bensinmotorn startar. Därför stiger snittförbrukningen beroende på körsträckan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #123 skrivet: 10 maj 2011, 16:51:51 »
Naturligtvis skulle någon presentera en snitt stat på hur mycket folk kör per dag. Men det handlar inte om detta utan att man plötsligt inte kan åka mer än 15mil. Ställ den mer relevanta frågan om hur ofta man gör en resa på 15 mil eller längre så får man en helt annan behovsbild. Ser man även till det totala körandet så lägger väldigt många människor en stor del detta under semestertiden.

Kontentan blir att väldigt få känner att el bilen räcker till på enbart batteri.

Men som andrabil o pendla några km till jobbet funkar det.... Men dyrt blir det

Iofs finns ju hyrbil de gånger man ska köra långt, men annars så skulle en elbil vara lämpligt här i obygden där man ändå ofta redan har minst 2 bilar.
Att en av dom skulle vara elbil skulle inte innebära nåt som helst problem räckviddsmässigt, speciellt inte nu när dom bygger laddstationer överallt utöver vanliga mv-stolpar.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #124 skrivet: 10 maj 2011, 16:58:24 »
har jag skrivit att man klarar sig på 1 elbil i familjen?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #125 skrivet: 10 maj 2011, 17:46:55 »
har jag skrivit att man klarar sig på 1 elbil i familjen?



Lusläser jag ditt inlägg så...svar... Nej  :)

Men vad jag spann iväg på var att elbilen kan bara vara ett kompliment till en annan bil.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #126 skrivet: 10 maj 2011, 17:48:05 »
Det måste vara bättre att hyra en bil den veckan man åker på semester än att äga en stor bil för flera tio tusen per år...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #127 skrivet: 10 maj 2011, 18:12:02 »
Det måste vara bättre att hyra en bil den veckan man åker på semester än att äga en stor bil för flera tio tusen per år...

Om det var en gång per år kanske, men om det handlar om var o varannan helg.

Nä, elbil är som en cabbe utan tak, kul vid korta resor soliga dagar men annars så gäller en vanlig bil.
Men eg är diskussionen relativt ointressant på kort sikt då elbilarna inte har barnfamiljerna som målgrupp utan snarare företag eller miljömuppar som vill visa att dom har råd.

Jag skulle kunna lägga kanske 100k på en tredjebil som var eldriven men absolut inga 300k som tex LEAF ska kosta.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #128 skrivet: 10 maj 2011, 19:26:32 »
Då är en Opel Ampera inte att tänka på då?

42 900 Euro med leverans i höst.

"Dynamisk: Nästan ljudlöst vridmoment ger känslan av att flyga"
Marknadsförarna är maffiga.
http://www.opel-ampera.com/index.php/swe/news_events/press_releases/left/Opel-Ampera-revolutionerande-elbil-fraan-42-900-euro

Enligt Opel:
Det avancerade litiumjonbatteriet i Amperan räcker i 40-80 km – utan minsta lilla avgasutsläpp*. Den helt igenom elektriska räckvidden är längre än det dagliga pendlingsavståndet för tre fjärdedelar av bilförarna i Europa. Nästan 80 procent av tyska förare pendlar till exempel 50 km eller mindre varje dag.

Kan reserveras nu för 1400..Elbilsepoken på riktigt är här.

http://www.opel-ampera.com/index.php/swe/ampera/reserve_ampera
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 19:28:53 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #129 skrivet: 10 maj 2011, 20:03:04 »
Enligt Opel:
Det avancerade litiumjonbatteriet i Amperan räcker i 40-80 km

Bara 40-80km för 429000:-(sek)

Om jag skulle behöva en andrabil som gick på el skulle nog Think ligga bra till
160km räckvidd och kostar 224000:- (Norska kronor) eller ca 262000:- sek

En annan billig elbil som troligen kommer till europa snart är BYD och deras E6 som i USA utförande kostar ca $35000 (Ca 210000:-)
fast deras hybrid BYD F3DM är klart intresantare och framförallt snyggare.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #130 skrivet: 10 maj 2011, 20:37:40 »
Då är en Opel Ampera inte att tänka på då?

42 900 Euro med leverans i höst.

"Dynamisk: Nästan ljudlöst vridmoment ger känslan av att flyga"
Marknadsförarna är maffiga.
http://www.opel-ampera.com/index.php/swe/news_events/press_releases/left/Opel-Ampera-revolutionerande-elbil-fraan-42-900-euro

Enligt Opel:
Det avancerade litiumjonbatteriet i Amperan räcker i 40-80 km – utan minsta lilla avgasutsläpp*. Den helt igenom elektriska räckvidden är längre än det dagliga pendlingsavståndet för tre fjärdedelar av bilförarna i Europa. Nästan 80 procent av tyska förare pendlar till exempel 50 km eller mindre varje dag.

Kan reserveras nu för 1400..Elbilsepoken på riktigt är här.

http://www.opel-ampera.com/index.php/swe/ampera/reserve_ampera

Hade hybriden kostat hälften så hade det ju varit ett intressant val.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #131 skrivet: 10 maj 2011, 20:51:35 »
Nu är ju Amperan en elbil men vem vet den kanske kommer med ytterligare en motor för sitt framförande som elhybriden Prius mfl. så småningom men man vet aldrig.

Då kommer ju köparen inte att få det elbilsstöd som utlovats förstås.
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 20:54:18 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #132 skrivet: 10 maj 2011, 21:02:53 »
Nu blir man lite orolig här, har rabalder somnat`??
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #133 skrivet: 10 maj 2011, 21:03:55 »
Nu är ju Amperan en elbil men vem vet den kanske kommer med ytterligare en motor för sitt framförande som elhybriden Prius mfl. så småningom men man vet aldrig.

Då kommer ju köparen inte att få det elbilsstöd som utlovats förstås.

Lägg ner, en bil som går till 80% på bensin på full tank är en hybridbil, det är ju hela världen överens om. Stödet kommer naturligtvis att vara baserat på utsläpp som bas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #134 skrivet: 10 maj 2011, 22:41:56 »
Nu är ju Amperan en elbil men vem vet den kanske kommer med ytterligare en motor för sitt framförande som elhybriden Prius mfl. så småningom men man vet aldrig.

Enligt Opels hemsida har den redan en förbränningsmotor, så du behöver inte vänta längre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!