0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: rabalder skrivet 10 maj 2011, 11:50:05Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd på ung 10år..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 år. För vem vill köpa en nästan 10år gammal bil som måste servas snart för 100k Batterileasing är ju något som det pratas om.....Med tanke på alla fina och dyra metaller som ingår så kanske batteriet inte är helt värdelöst. Man kan ju hoppas att det går att få liiite betalt iaf för det gamla. Frågan är om vi inte ser problemet redan idag fast inte i riktigt samma nivå. Ett nytt batteri till Prius ska enligt uppgift kosta mellan 25 och 30kkr. Eftersom garantin är 8år eller 16000 mil på batterierna så sjunker priserna på de äldre bilarna markant (att sen Toyota säger att batterierna håller bilens livstid betyder ingenting)
Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd på ung 10år..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 år. För vem vill köpa en nästan 10år gammal bil som måste servas snart för 100k Batterileasing är ju något som det pratas om.....
Citat från: utopiazz skrivet 10 maj 2011, 12:08:29Citat från: rabalder skrivet 10 maj 2011, 11:50:05Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd på ung 10år..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 år. För vem vill köpa en nästan 10år gammal bil som måste servas snart för 100k Batterileasing är ju något som det pratas om.....Med tanke på alla fina och dyra metaller som ingår så kanske batteriet inte är helt värdelöst. Man kan ju hoppas att det går att få liiite betalt iaf för det gamla. Frågan är om vi inte ser problemet redan idag fast inte i riktigt samma nivå. Ett nytt batteri till Prius ska enligt uppgift kosta mellan 25 och 30kkr. Eftersom garantin är 8år eller 16000 mil på batterierna så sjunker priserna på de äldre bilarna markant (att sen Toyota säger att batterierna håller bilens livstid betyder ingenting)På den här sidan ser man att förbrukningen inte ökar när man kört många mil med sin Prius vilket visar att batteriet fungerar bra, det går även bra att byta enstaka celler i batteriet .http://news.consumerreports.org/cars/2011/02/200000-mile-toyota-prius-still-performs.html
Naturligtvis skulle någon presentera en snitt stat på hur mycket folk kör per dag. Men det handlar inte om detta utan att man plötsligt inte kan åka mer än 15mil. Ställ den mer relevanta frågan om hur ofta man gör en resa på 15 mil eller längre så får man en helt annan behovsbild. Ser man även till det totala körandet så lägger väldigt många människor en stor del detta under semestertiden. Kontentan blir att väldigt få känner att el bilen räcker till på enbart batteri.Men som andrabil o pendla några km till jobbet funkar det.... Men dyrt blir det
har jag skrivit att man klarar sig på 1 elbil i familjen?
Det måste vara bättre att hyra en bil den veckan man åker på semester än att äga en stor bil för flera tio tusen per år...
Enligt Opel:Det avancerade litiumjonbatteriet i Amperan räcker i 40-80 km
Då är en Opel Ampera inte att tänka på då?42 900 Euro med leverans i höst."Dynamisk: Nästan ljudlöst vridmoment ger känslan av att flyga"Marknadsförarna är maffiga.http://www.opel-ampera.com/index.php/swe/news_events/press_releases/left/Opel-Ampera-revolutionerande-elbil-fraan-42-900-euroEnligt Opel:Det avancerade litiumjonbatteriet i Amperan räcker i 40-80 km – utan minsta lilla avgasutsläpp*. Den helt igenom elektriska räckvidden är längre än det dagliga pendlingsavståndet för tre fjärdedelar av bilförarna i Europa. Nästan 80 procent av tyska förare pendlar till exempel 50 km eller mindre varje dag.Kan reserveras nu för 1400..Elbilsepoken på riktigt är här.http://www.opel-ampera.com/index.php/swe/ampera/reserve_ampera
Nu är ju Amperan en elbil men vem vet den kanske kommer med ytterligare en motor för sitt framförande som elhybriden Prius mfl. så småningom men man vet aldrig.Då kommer ju köparen inte att få det elbilsstöd som utlovats förstås.
Nu är ju Amperan en elbil men vem vet den kanske kommer med ytterligare en motor för sitt framförande som elhybriden Prius mfl. så småningom men man vet aldrig.